Innowacyjne produkty coraz częściej rodzą się w "garażach", a nie za biurkiem prezesów korporacji. Zdają sobie z tego sprawę rynkowi potentaci, którzy chętnie nawiązują współpracę ze startupami. Co właściwie obie strony mogą sobie zaoferować?

– Dzięki takiej współpracy duże firmy mogą lepiej śledzić trendy i na nie reagować. Z drugiej strony duże organizacje mają potencjał inwestycyjny oraz wieloletnie know-how i dlatego możemy się idealnie ze sobą uzupełniać, tworząc sytuację win-win – powiedział w rozmowie z nami Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard.

Modele współpracy

Zwykle współpraca między korporacjami, a startupami kojarzy się z przejęciem mniejszych podmiotów przez większych i starszych kolegów. Nie jest to jednak jedyna forma partnerstwa, bo istnieje kilka modeli. W jednym z nich korporacje i startupy kupują od siebie produkty, usługi albo licencje technologiczne. Wówczas jedna ze stron zarabia, a druga wykorzystuje opracowane przez partnera rozwiązania, dzięki którym rozwija bieżącą działalność. 

Istnieje także inny model, w którym koncerny i początkujące firmy realizują wspólne projekty oraz łączą swoje oferty. Forma ta zwykle się sprawdza, ponieważ korporacje dysponują pokaźną bazą klientów, a startupy atrakcyjnymi produktami. No i trzeci sposób – inwestycje, a inwestować można poprzez kupno przynajmniej części udziałów spółki albo przejmując całą firmę. Wybór modelu współpracy zależy przede wszystkim od celu, jakie obie strony chcą osiągnąć i od tego, co nawzajem mogą sobie zaoferować.

MasterCard i polski startup realizują projekt dla T-Mobile

Startupy pomagają korporacjom także w budowie przewagi konkurencyjnej. MasterCard na przykład opłaciło się przejęcie w 2012 roku polskiej firmy Trevica. Podmiot ten dostarcza rozwiązania do przetwarzania płatności m.in. autoryzacji kart, rozliczania transakcji i monitorowania nadużyć finansowych, a także oferuje mobilne rozwiązania płatnicze dla operatorów komórkowych i banków. Dzięki partnerstwu firmy nawiązały współpracę z T-Mobile i pomogły gigantowi telekomunikacyjnemu wdrożyć płatności w technologii sim-centric.

Ale właściwie to, w jaki sposób gigant z branży finansowej poszukuje innowacyjnych rozwiązań? Od czerwca tego roku MasterCard jest partnerem The Heart Warsaw, czyli kompleksowej platformy, która łączy startupy z największymi polskimi, regionalnymi i globalnymi korporacjami. Tym samym zapewnia koncernom dostęp do nowoczesnych rozwiązań opracowanych przez młodych przedsiębiorców, a tym z kolei pomaga nawiązać kontakty z rynkowymi potentatami i wejść na arenę międzynarodową.

fot. zrzut ekranu ze strony serwisu 

9 mln złotych na rozwój innowacyjnych projektów

Przestrzeń The Heart Warsaw, w której mają spotykać się przedstawiciele dużych, globalnych spółek i startupy, będzie znajdować się na jednym piętrze budynku Warsaw Spire. Będą tam obok siebie pracować korporacyjne zespoły odpowiedzialne za innowacje, członkowie funduszy venture capital i twórcy wybranych, obiecujących przedsięwzięć technologicznych.

W ramach inicjatywy jej autorzy zamierzają uruchomić trzy programy tematyczne związane z obszarem Fintech, Omnichannel Retail oraz Internet Of Things & Smart Cities. W ścieżce Fintech będą z kolei cztery strumienie: Big Data, Cyber Security, Blockchain i PSD2. W realizację powyższych projektów zaangażuje się dwadzieścia korporacji, które następnie zdecydują się na wdrożenie rozwiązań tworzonych przez startupy. Docelowo wartość inwestycji The Heart Warsaw wyniesie w ciągu trzech lat 9 mln złotych, ponadto organizatorzy inicjatywy wesprą 100 najbardziej interesujących przedsięwzięć i pomogą im pozyskać międzynarodowych partnerów.

Szansa na udział w globalnym programie akceleracyjnym

– Jako firma technologiczna, która sama rozwija innowacyjne rozwiązania we współpracy ze startupami, rozumiemy jak wiele korzyści rozwój młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw przynosi dużym korporacjom, jak i całej gospodarce. Polska stawia przed sobą ambitne, długofalowe cele dotyczące podwyższania innowacyjności i konkurencyjności gospodarczej. Wierzę, że inicjatywy takie jak „The Heart Warsaw” będą wydatnie pomagać osiągać te cele, budując pozycję Polski jako regionalnego lidera w zakresie rozwoju przedsiębiorczości – powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard.

Ponadto uczestnicy The Heart Warsaw będą mieli szansę wziąć udział w globalnym programie akceleracyjnym Start Path Global. Gigant z branży finansowej prowadzi tę inicjatywę do 2014 roku i do tej pory skorzystało z niej 60 firm z całego świata, w tym  ZenCard z Polski, który opracował system łączący wszystkie programy lojalnościowe użytkownika z kartą płatniczą. W ramach Start Path biorący w nim udział przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc operacyjną, merytoryczną i finansową.

Nabór już wkrótce

W praktyce Start Path Global trwa sześć miesięcy, z czego dwa tygodnie to intensywne sesje konsultingowe. Do tego każdy uczestnik dostaje opiekuna (doświadczonego menadżera MasterCard), który pomaga mu nawiązywać kontakty wewnątrz firmy, a także z zewnętrznymi partnerami biznesowymi.

Kto może wziąć udział w programie? Przede wszystkim startupy, których produkty funkcjonują już na rynku, ich rozwiązania odpowiadają na realne potrzeby konsumentów, a zespoły liczą minimum 5 członków. Kolejna edycja Start Path Global ruszy już niebawem. Zachęcamy do udziału w tej inicjatywie.

-

Tekst powstał we współpracy z firmą MasterCard.

Komentarze (0)