Mam startup

Prawdziwy sukces to właściwi ludzie z właściwym pomysłem we właściwym czasie.

Marcin Jagodziński, Gadu-Gadu, blip.pl

Najnowsze

Historia sukcesu Zadane.pl

, Adam Łopusiewicz Komentarze (2)

Sukces grupy serwisów Brainly.com, którego protoplastą jest Zadane.pl, został oparty na doświadczeniu ich pomysłodawców. Wcześniejsze przedsięwzięcia, w których brali udział, pozwoliły na prawie bezkosztowe stworzenie pierwszej wersji serwisu. Ojcowie sukcesu tego start-upu to trzej absolwenci uczelni wyższych z różnych miast. Tomasz Kraus ukończył Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Michał Borkowski jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, a Łukasz Haluch odebrał indeks z pieczątką Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Misja Zadane.pl to ciągłe udowadnianie, że nauka nie musi być nudna, ciężka i żmudna. Jak czytamy na stronie głównej: Naszym celem jest pokazanie, że Internet może być źródłem rzetelnej wiedzy i dobrym miejscem do poznawania nowych osób. Ideą zespołu tworzącego Zadane.pl jest szerzenie social learningu, czyli społecznościowego dzielenia się wiedzą.

Początki światowego start-upu

Pomysł na serwis zrodził się w 2009 roku i był wynikiem obserwacji rynku. Trzech założycieli, w tym dwóch wówczas studiujących, zauważyło wzrastającą popularność serwisów typu Questions & Answers, czyli opierających się na prostym systemie zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Postanowili wykorzystać ten model w portalu edukacyjnym, który mieli zamiar stworzyć.

Zanim opublikowano pierwszy serwis z grupy Brainly.com, Tomasz i Łukasz wspólnie prowadzili agencję zajmującą się SEO, czyli optymalizowanie serwisów, aby ich zawartość można było łatwiej znaleźć poprzez wyszukiwarkę, i programowaniem. Michał działał w innym projekcie - portalu także opartego na systemie Q&A. Trzech przyjaciół postanowiło więc połączyć doświadczenie zdobyte dzięki wcześniejszym sukcesom zawodowym i przenieść je na serwis Zadane.pl. Rozwój projektu bardzo szybko stał się głównym zajęciem pomysłodawców. Jak sami twierdzą, była to konieczność, ponieważ na prowadzenie własnego biznesu trzeba poświęcić sto procent czasu.

Na zdjęciu od lewej: Tomasz Kraus, Michał Borkowski, Łukasz Haluch

Po utworzeniu planu działania, w którym zawarte były podstawowe funkcje serwisu, twórcy zajęli się programistyczną częścią projektu. By uniknąć jednostronnego przepływu wiedzy, postanowili wykorzystać, ówcześnie mało znane w Polsce, elementy grywalizacji. Na czym polegały? Grywalizacja, czyli nagradzanie za wykonanie poszczególnych zadań, miała zachęcić użytkowników do dzielenia się wiedzą. Po dokonaniu rejestracji każdy dostaje startową pulę punktów, którą można spożytkować na zadawanie pytań. Po pewnym czasie pula punktów maleje i ostatecznie się kończy, ponieważ za poprawne odpowiedzi na zadane przez nas pytania oddajemy użytkownikom część swoich punktów. Jak je zdobyć ponownie? Twórcy udostępnili kilka możliwości, ale najcenniejsze jest pomaganie innym, czyli poprawne odpowiadanie na zadane pytania i wyjaśnianie sposobu dojścia do wyniku.

Kraus, Borkowski i Haluch po kilku miesiącach prac stworzyli prototypową wersję serwisu, który w wersji testowej wystartował w marcu 2009 roku. Przez wakacje poprawiano go od strony programistycznej, dodając nowe funkcje, tak aby użytkownicy mogli bez przeszkód z niego korzystać. Twórcom zależało na tym, aby zdążyć z oficjalnym startem Zadane.pl na rozpoczęcie roku szkolnego. Słusznie uważali, że to idealny czas na uruchomienie serwisu, w którym każdy uczeń będzie mógł znaleźć wiedzę potrzebną do rozwiązywania zadań. Mimo drobnych problemów udało im się osiągnąć zamierzony cel i we wrześniu 2009 roku oficjalnie wystartowało Zadane.pl.

Sposoby promocji

Promocję serwisu zaczęto od kampanii Adwords, na którą w ciągu roku przeznaczono kilkanaście tysięcy złotych. Serwis Zadane.pl był też miejscem dla reklamodawców i partnerów. Z niektórymi twórcy współpracują do dzisiaj. Jakie marki zainteresowały się serwisem służącym do wymiany wiedzy między uczniami? Łącznie współpracowaliśmy już z ponad setką reklamodawców, zarówno z małymi markami, jak i takimi gigantami jak Coca-Cola - mówi Łukasz Haluch, dyrektor sprzedaży i współtwórca Zadane.pl.

W tym czasie zespół szukał innych możliwości spopularyzowania serwisu. Po obserwacji rynku postanowiono wykorzystać potencjał portalu Nasza Klasa, udostępniając na stronie głównej specjalny przycisk, dzięki któremu użytkownicy mogli łatwo polecić znajomym serwis Zadane.pl. Powyższe sposoby przyniosły oczekiwane efekty, bo już po miesiącu od oficjalnego startu twórcy byli przekonani, że ich dzieło spełnia oczekiwania polskich uczniów.

Inwestor, pieniądze i kolejni użytkownicy

Mimo niskich kosztów rozpoczęcia działalności twórcy serwisu potrzebowali pieniędzy, by pokryć m.in. koszty utrzymania serwerów, wynajęcia biura oraz powiększenia zespołu. W zamian za wsparcie merytoryczne i finansowe start-upu postanowili wtedy odstąpić inwestorom część udziałów. Szybko znaleźli osoby, które chętnie pomogły im w osiągnięciu zamierzonych celów. Już po miesiącu rozmów, w grudniu 2009 roku, w Zadane.pl zainwestował Marcin Pytel oraz dwóch aniołów biznesu. W zamian za nieujawnioną dotychczas kwotę twórcy start-upu odstąpili mniejszościowy pakiet udziałów nowo utworzonej spółce. Otrzymane fundusze i pomoc ze strony doświadczonych inwestorów pozwoli rozwiązać wiele problemów, co potwierdził w rozmowe ze mną jeden z twórców start-upu, Łukasz Haluch:

Pierwsza inwestycja pozwoliła nam na stworzenie biura w Krakowie. Było to konieczne, ponieważ każdy z nas pochodzi z innego miasta i do tego czasu serwis był tworzony zdalnie, co utrudniało komunikację między nami. Pieniądze pozwoliły także na zatrudnienie nowych członków zespołu.

  • StartupZaGrosze.pl

    Powodzenia!

  • aaa

    szkoda że odpowiedzi nie można pisać w latex-u

chcesz więcej? newsletter Mam Startup

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Startuperze!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij