Jesteś młodym przedsiębiorcą i zastanawiasz się, jak wylansować swoją ofertę? Poświęć trochę czasu, by wybrać odpowiednią strategię marketingową. Dlaczego? Taka decyzja w znacznej mierze rzutuje na przyszłe powodzenie na rynku.

Dlaczego warto inwestować w mobile?

W pierwszej kolejności poruszymy aspekt konkurencyjności rozwiązań mobilnych pod względem oczekiwanych nakładów finansowych. Bardzo często zdarza się tak, że budżet marketingowy, którym dysponują dopiero rozwijające się przedsiębiorstwa jest niewielki. W porównaniu do reklamy za pośrednictwem tradycyjnych mediów, jakimi są telewizja, radio i prasa, promocja na smartfonie jest stosunkowo tania.

Jednakże w przypadku kampanii mobilnej atrakcyjne stawki nie kolidują z wysoką efektywnością. By się o tym przekonać, wystarczy zapoznać się z proponowanymi modelami rozliczeniowymi. Wśród nich są: CPC (Cost per Click), CPL (Cost per Lead), CPS (Cost per Sale) i CPA (Cost per Action). Wysoka opłacalność powyższych systemów polega na tym, że klient danej agencji ponosi koszty proporcjonalne do osiągniętych korzyści, którymi są kompulsywne zachowania konsumentów.

Kolejną, niepodważalną zaletą komunikacji mobilnej jest jej dynamicznie rosnąca popularność. Według statystyk TNS Polska z 2014 roku aż 44% Polaków posiada smartfona. Przewiduje się, że procent ten wzrośnie do prawie 60 w 2015 roku. Warto pamiętać o tym, że przekaz za pośrednictwem urządzeń przenośnych trafia zwłaszcza do osób młodych. Ta specyficzna grupa konsumentów coraz częściej rezygnuje z korzystania z zasobów telewizyjnych, radiowych, czy nawet komputerowych na rzecz interakcji z telefonem lub tabletem.

Przewaga marketingu mobilnego nad innymi rodzajami promocji dotyczy także kwestii rozwiązań kreatywnych. Nietuzinkowość przekazu często wiąże się z wykorzystaniem odpowiedniego formatu. W przypadku reklamy na smartfonie, takim formatem jest Rich Media. Oferuje on interaktywną kreację, która bardzo skutecznie przykuwa uwagę i angażuje potencjalnych klientów. Świadczą o tym zarówno liczne statystki udostępniane przez czołowe agencje badania rynku, jak i popularność samego rozwiązania w kampaniach światowych marek, które już poznały siłę kanału mobilnego.

Jak mobilnie wypromować startup?

1. Personalizacja

Gdy już zdecydujemy się skorzystać z możliwości oferowanych przez rozwiązania mobilne, powinniśmy pamiętać o kilku wskazówkach. Jednym z pierwszych kroków na drodze do marketingowego sukcesu jest precyzyjne określenie grupy docelowej. Po takiej selekcji powinniśmy, równie dokładnie, zapoznać się z sylwetką potencjalnego klienta. Chodzi zarówno o dane demograficzne, takie jak płeć, wiek, czy miejsce zamieszkania, jak i psychograficzne, takie jak upodobania, zainteresowania, czy styl życia. Powyższe informacje czerpiemy z baz cookies, ID telefonu i Big Data.

Zgłębienie wiedzy na temat konsumentów pozwoli na dopasowanie naszej oferty i działań marketingowych do ich potrzeb oraz oczekiwań. Takie spersonalizowanie sprawi, że wraz z naszym przekazem trafimy do jak największej ilości osób z naszej grupy docelowej. Przystosowanie komunikacji powinno być rozpatrywane zarówno pod kątem samej treści promocji (np. użytego języka, muzyki, symboli) jak i kontekstu, w którym taka treść jest prezentowana (np. reklamy produktów spożywczych na blogach o tematyce kulinarnej). Rozwiązania mobilne są o tyle atrakcyjne, że umożliwiają rozprzestrzenianie naszej reklamy w ściśle określonej lokalizacji (geotargetowanie) i w precyzyjnie dobranym przedziale czasowym.

2. Ciekawy pomysł

Właściciele startupu powinni odpowiedzieć sobie pytanie: Jak pozytywnie wyróżnić się na tle konkurencji? Działania marketingowe na smartfonie charakteryzują się tym, że same w sobie są względnie innowacyjnym pomysłem. Statystyki otrzymane przez IAB informują, że w pierwszej połowie 2014 roku, na terenie Polski, udział wykorzystania rozwiązań mobilnych spośród wszystkich form reklamowych wynosił niewiele ponad 1%. Gdy zdecydujemy się na nieszablonową (czyt. mobilną) promocję, warto zapoznać się z ofertą ciekawych rozwiązań, tj. Rich Media, display, notyfikacje, geolokalizowane wysyłki SMS i MMS, reklamą natywną i contentową w aplikacjach.

3. Strona WWW

Ciężko wyobrazić sobie nowoczesną instytucję bez strony internetowej. Zgodnie z zasadą Mobile First, strony WWW powinno się projektować „od końca”, czyli od wersji dla urządzeń mobilnych do wariantu przystosowanego do standardowych desktopów. Przy tym aspekcie, należy pamiętać o koncepcji RWD – optymalizacji nawigacji i czytelności strony bez względu na rozmiar urządzenia, na którym jest wyświetlana.

4. Praktyczność

W celu wykreowania wizerunku marki, której zależy na konsumentach, należy się zastanowić, jak ułatwić potencjalnemu klientowi skorzystanie z oferty naszego rozwijającego się przedsiębiorstwa. W zakresie reklamy mobilnej, skutecznym ruchem jest zastosowanie opcji Click2 (SMS, Map, Call, Calendar). By podkreślić elastyczność dostosowania przedsiębiorstwa względem wymagań klientów, wprowadza się w plan kampanii możliwość płatności mobilnych. Propozycja szybkich operacji bankowych staje się coraz bardziej ceniona przez użytkowników przy zakupie gier, aplikacji, elektronicznej prasy, biletów i w ofertach proponowanych przez sieci supermarketów oraz serwisy aukcyjne.

5. Zachęta do spróbowania

By zwrócić uwagę na nasz startup, należy zachęcić do przetestowania oferty. Możemy to osiągnąć promując się za pomocą kuponów, promocji mobilnych czy na przykład bezpłatnych aplikacji. Jest to bardzo efektywny sposób na lojalnych klientów konkurencji, którzy bez „zachęty” nie są skłonni do zmiany przyzwyczajeń zakupowych. Doskonałym przykładem działań mobile, które trafiają w oczekiwania użytkowników jest przykład Pizzy Hut. W kampanii wykorzystane zostały geolokalizowane notyfikacje. Akcja miała na celu zachęcenie do odwiedzin lokalu i rozpropagowanie promocyjnej oferty zestawów, zachętą były kupony na odbiór gratisowego deseru.

Komunikacja wykorzystująca precyzyjne targetowanie w grupie docelowej – młodych osób, przebywających w okolicach restauracji, uczelni i akademików - pozwoliła na dotarcie z przekazem do odbiorców, którzy mogli natychmiast zrealizować kupon i odebrać gratis. W efekcie precyzyjnie dopasowanej strategii, kampania mobilna wygenerowała dwa razy więcej zrealizowanych kodów rabatowych oraz cztery razy więcej kliknięć w reklamę, w porównaniu z kampanią desktopową.

6. Podtrzymanie uwagi

Początkujący przedsiębiorcy nie powinni koncentrować się tylko na zwróceniu uwagi, ale także na jej podtrzymaniu. W tym celu należy dbać o to, by plotki i informacje rozprzestrzeniane na temat naszej oferty były pozytywne. Powinno się stale uczestniczyć w dialogu z konsumentami i na bieżąco śledzić ich „feedback”. Dla przykładu: Gdy chcemy promować aplikacje mobilną, powinniśmy czytać komentarze i opinie na jej temat i konstruktywnie z nich korzystać.

Powyższe wskazówki są uniwersalne, sprawdzają się bez względu na rodzaj branży. Zostały one wyróżnione na podstawie długoletniego doświadczenia w mobile-marketingu. Warto jednak pamiętać, że mobilna rzeczywistość jest bardzo dynamiczna. Opracowanie skutecznej strategii marketingowej wymaga indywidualnego podejścia i wypracowania taktyki, która będzie najodpowiedniejsza do promowania konkretnego startupu. Aby dowiedzieć więcej na temat skutecznych taktyk w mobilnym promowaniu swojego biznesu, zachęcamy do kontaktu z ekspertami, którzy pomogą ukształtować odpowiednią dla danego brandu strategię mobile.

Reasumując, promocja startupu na smartfonie jest stosunkowo tania, efektywna, a poza tym stale rozwijająca się i oferująca coraz więcej unikalnych rozwiązań. Najważniejsze, aby przy mobilnej prezentacji oferty naszego przedsiębiorstwa pamiętać o odpowiednim spersonalizowaniu przekazu i pozytywnych wyróżnieniu go na tle konkurencji. Wielkimi krokami nadchodzi okres świetności reklamy mobilnej, tej która pozwoli na wyjątkowy kontakt z klientem. Czy Ty i Twój rozkwitający biznes jesteście na to gotowi?

Marek Naruszewicz

Account Director MOBIEM

Współzałożyciel i udziałowiec MOBIEM - czołowej agencji mobile marketingu w Polsce. Sales Strategy Director sieci MOBISKY, której portfolio liczy już ponad 450 aplikacji w tym najświeższy zakup - Transportoid . Planowaniem i strategią działań mobile marketingowych w zajmuje się od 2008 roku. Manager z wieloletnią praktyką w kierowaniu zespołem, a także w planowaniu działań promocyjnych oraz akcji marketingowych i sprzedażowych. 


Zdjęcie główne artykułu unsplash.com

Komentarze (0)