Arthur Clarke powiedział kiedyś, że dostatecznie zaawansowana technologia nie różni się od magii. I rzeczywiście, oglądając ostatnie produkcje Ifinity, czy Estimote - ciężko się z tym nie zgodzić. Coraz więcej rozwiązań powstaje by ułatwiać nam życie. I robi to całkiem skutecznie.

Przykładem mogą być oprawki do okularów przeciwsłonecznych Tzukuri, które poinformują nas komunikatem na telefon, gdy za bardzo się od nich oddalimy.

Jednak czasy, gdy trzeba było jechać za granicę by poczuć powiew nowych technologii skończyły się bezpowrotnie. Teraz to Polska wyznacza trendy w najbardziej gorącym temacie ostatnich miesięcy jakim jest BLE i beacony. Możliwości sensorów stanowiły główny temat 127 warszawskiej Auli Polska zatytułowanej - nie bez przyczyny - Polish Beacon Valley. Polskie startupy zajmujące się produkcją hardware’u oraz software’u są inspiracją dla całego świata. Wszyscy jednak czekają na liczby, które potwierdzą, że informacja dostarczana w oparciu o kontekst rzeczywiście stanowi dla użytkownika dodatkową wartość i jest w stanie skłonić go do określonego działania. Sami postanowiliśmy to sprawdzić. 

fot. tookapic.com/adku/ | CC0 1.0

Pierwsze wdrożenie

We współpracy z galerią Factory Poznań - outletem z grupy NEINVER - wykorzystaliśmy beacony w celu promocji trzech modowych salonów w centrum. Sensory zostały umieszczone przy wejściach do galerii handlowej i wybranych sklepachi ich kasach. Na potrzeby wdrożenia, wykorzystywano beacony firmy Estimote, dzięki czemu każdy użytkownik posiadający telefon z systemem Android (wersja powyżej 4.3) wraz z zainstalowaną aplikacją Qpony oraz włączonym bluetooth w obrębie sklepu wybranego do testów, otrzymywał wiadomość “Odbierz 50 zł zniżki!”.

Kliknięcie w tę notyfikację otwierało unikalny kupon ze szczegółami oferty. Chcięliśmy sprawdzić, czy użytkownik wejdzie do sklepu po takiej zachęcie i cxy beacon przy kasie zmierzy spędzony na miejscu czas. Dodatkowo, gdy zakup dochodził do skutku, klient wychodząc ze sklepu otrzymywał możliwość podarowania 40 zł komuś bliskiemu, do wykorzystania w wybranym sklepie FACTORY Outlet, za pomocą aplikacji Qpony.

Efekty akcji

W przeciągu 14 dni zarejestrowaliśmy ponad 1300 unikalnych użytkowników, do których mógł trafić komunikat zachęcający do skorzystania ze zniżki. Dystrybucja kuponów oraz związana z nią komunikacja odbywała się w weekend 18-19 kwietnia. Wyświetlono 821 notyfikacji na bazie odległości od sensora, z czego 349 unikalnych użytkowników kliknęło w głąb oferty, by przeglądać kupony w aplikacji. Dodatkowo 97 użytkowników kliknęło przycisk Sprawdź, otwierając indywidualny kupon bazujący na lokalizacji użytkownika. Daje to konwersję na poziomie 10%.

Dokładnie 60 osób skorzystało z proponowanej oferty realizując zakup. Klienci wykorzystali wszystkie vouchery przeznaczone na akcje. Dodatkowo aż 78% osób, które użyły zniżki, podzieliło się swoim doświadczeniem przesyłając link do unikalnego kuponu komuś bliskiemu. Odbiór odbywał się oczywiście za pomocą aplikacji Qpony, co realizowało również cel biznesowy aplikacji, jakim jest pozyskiwanie nowych użytkowników. 

Przeszkody

Główna obawa jaka towarzyszyła nam przed połączeniem beaconów z naszą aplikacją, była związana z przekonaniami użytkowników dotyczącymi bluetooth. Uważają oni, że ten rodzaj komunikacji krótkiego zasięgu ma niepochlebną  opinię pochłaniającego bardzo dużo baterii. Technologicznie problem ten został oczywiście rozwiązany, ale zmiana przekonań zajmuje jednak więcej czasu. Dlatego priorytetem dla platformy jaką jest aplikacja Qpony jest edukacja oraz zmienianie przekonań użytkowników. Z niechęcią do bluetooth postanowiliśmy zawalczyć wartością samego kuponu, który to  rodzaj nagrody doskonale podkreśla specyfikę samego produktu jakim jest aplikacja Qpony. Dodatkowo wykorzystaliśmy technicznie możliwości uruchomiając BLE  za pomocą notyfikacji wysyłanej użytkownikom.

Duże oczekiwania, wielkie nadzieje, jeszcze więcej pracy

Wykorzystanie beaconów w galerii Factory Poznań nie tylko pozwoliło sprawdzić technologię, przetestować różne scenariusze i zachowania użytkowników. Uświadomiło nam, że ten rodzaj komunikacji bazującej na preferencjach oraz odległości od placówki jest kolejnym sposobem na wykorzystanie aplikacji Qpony do dostarczania unikalnej wartości naszym użytkownikom. Obecnie pracujemy nad kolejnymi wdrożeniami w Bydgoszczy, Trójmieście, Poznaniu i Warszawie. A to dopiero początek!

Renata Narożyńska

Marketing manager w Qpony.pl

Zajmuje się AARRR bo mogłaby być piratem, ale od przemocy woli liczby. Zafascynowana możliwościami jakie daje mobile oraz modelem hooked szuka sposobów by zachwycić użytkownika synergią off i online. Odpowiedzialna za pozyskanie ponad 0,5 mln użytkowników dla aplikacji, ciągle chce więcej. Wszystkiego.

Komentarze (0)