autor: Richard Lucas, Prezes PMR

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Wycieczki szkolne do firm to innowacyjny projekt, mający na celu „oswojenie” ze środowiskiem biznesowym. Uczniowie (a być może również nauczyciele i stażyści) odwiedzający firmę nagle znajdują się w zupełnie nowym dla nich środowisku. Odwiedzając muzea, zamki, zoo, trafiają do miejsc zaprojektowanych specjalnie z myślą o zwiedzaniu – również przez dzieci.

Firmy rzadko przygotowane są do „radzenia sobie” z tego typu delegacjami. Zwykle odwiedzają je partnerzy biznesowi: dostawcy, klienci, czy kandydaci do pracy. Tak więc obydwie strony – szkoła i firma - znajdują się poza swoją strefą komfortu. Skutki tego mogą być nieprzewidywalne.

Ponieważ wycieczki szkolne do firm nie są częstym zjawiskiem, istnieje niewiele ustalonych wzorców postępowania, a co się z tym wiąże - pozostaje bardzo dużo miejsca na inicjatywę. Jest to w równym stopniu okazja, co zagrożenie. Naszym celem jest zwiększenie szans na pozytywne efekty takich wizyt, bazując na 20 latach doświadczenia autora w łączeniu środowisk biznesowych i szkolnych.

Główne cele projektu:

  • Modelowanie od najmłodszych lat. Jeśli dyrektorem, właścicielem lub pracownikiem odwiedzanej organizacji/firmy jest były uczeń danej szkoły, istnieje jasny przekaz – za kilka lat obecni uczniowie mogą być tacy jak on. Dzieci w wieku szkolnym często traktują wskazówki byłych uczniów swojej szkoły poważniej niż rodziców czy nauczycieli.
  • Pokazanie jak wygląda środowisko pracy „od kuchni”. Dla większości dzieci będzie to pierwsze tego typu doświadczenie.
  • „Oswajanie” ze środowiskiem biznesowym. Ukazanie środowiska biznesowego, gdzie dorośli są przyjaźnie nastawieni i otwarci. Wśród ludzi istnieje bowiem stereotyp chciwego i nieprzyjemnego człowieka biznesu. Nie znaczy to, że wszyscy biznesmeni są uroczymi ludźmi. Ułatwianie dzieciom bezpośredniego kontaktu z ludźmi biznesu jest dobrym sposobem na obalanie stereotypów. Warto zwrócić uwagę, że wycieczkę szkolną chętnie będą gościć firmy, które w ponadprzeciętnym stopniu zainteresowane są lokalną działalnością społeczną.
  • Twórcza interakcja. Stawiamy na aktywne uczestnictwo dzieci, a nie tylko bierne przyglądanie się. Jest to oczywista sprawa – uczniowie zapamiętają więcej, jeśli będą aktywnie brać udział w całej wizycie.
  • Zdobycie wiedzy na temat działania rynku. W zależności od wieku i wykształcenia dzieci.
  • Pokazanie osób pełniących role nietypowe dla danej płci. Jeśli część menedżerów w firmie to kobiety - co jest wciąż rzadko spotykane w naszej kulturze - warto pokazać to dzieciom.
  • Pokazanie, że nigdy nie jest za wcześnie, by zapoznać dzieci ze środowiskiem pracy i przekonać je, że dobrze zorganizowana praca może być źródłem satysfakcji, zadowolenia i zabawy.

Jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem lub dyrektorem? Jak możesz znaleźć firmę do odwiedzin?

Przedstaw wszystkim swój pomysł! Zapytaj uczniów o pomysły, ogłoś to w gazetce szkolnej i na stronie internetowej szkoły, wybadaj opinie rodziców klasy, której jesteś wychowawcą, daj znać w Stowarzyszeniu Rodziców i Nauczycieli, skontaktuj się z lokalnymi organizacjami – lokalną izbą gospodarczą, Junior Achievement, Young Enterprise czy Światowym Tygodniem Przedsiębiorczości. Ogólną zasadą w komunikacji jest: “spotkanie twarzą w twarz jest lepsze niż telefon, a telefon lepszy niż mail”.

Wybór właściwej firmy

Zaplanuj wizytę w firmie z najdrobniejszymi szczegółami. Załóżmy, że masz więcej niż jedną propozycję odwiedzin w firmie. Przyjrzyj się dokładnie logistyce – ile czasu zajmie dojazd tam i z powrotem, ile czasu spędzisz poza szkołą, jak szybko uzyskasz zgodę od rodziców i przełożonych. Warto też zastanowić się czy profil firmy jest odpowiedni dla dzieci. Kwestie kosztów rozważ zarówno w kategoriach dojazdów, jak i tego, co zostałoby wydane na normalne zajęcia w klasie. Ważne, by przynajmniej jeden nauczyciel był gotowy poświęcić więcej czasu i wyjść poza zakres swoich obowiązków, aby ci pomóc. Szkoły od zawsze organizują wycieczki  - zorganizowanie wizyty w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości rządzi się tymi samymi regułami!

Obowiązkowo czy dla chętnych?

Znacznie lepiej jest pracować z małą grupą chętnych uczniów, niż z grupą której powiedziano, że “muszą” przyjść. Bardzo ciężko prowadzi się warsztaty i rzeczy wymagające aktywnego uczestnictwa z niechętnymi temu dziećmi. Również dla firmy nie jest rzeczą motywującą zmaganie się z dziećmi, których nie interesuje to, co się wokół nich dzieje. W przypadku polskiego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości proponuję, żeby firma otwierająca swe podwoje dla gości, przygotowała się na wizytę kilku chętnych grup z różnych szkół.

Przykładowa organizacja wizyty w firmie: Miej jasny obraz całości oraz szczegółów. Nie jest to skomplikowane, ale musi być przemyślane: czy sale na spotkania i projektor są zarezerwowane? Co ma się dziać, kiedy i w jakiej kolejności?

Ważne są również przygotowania na wejściu. Część recepcyjna musi być przygotowana na duży przepływ gości. W przypadku wizyty w naszej firmie powiesiliśmy na drzwiach frontowych i sali spotkań kartki, by goście poczuli się miło powitani. 

Prezentacja firmy. Sposób, w jaki firma przedstawia się typowym partnerom, może nie być dopasowany do kontekstu wycieczki szkolnej. Podstawowe informacje – co robimy, jakie mamy przychody, ile zarabiają pracownicy, jaka jest u nas ścieżka kariery – może nie zainteresować każdego. 

Zwiedzanie miejsca. Niech będzie maksymalnie nieuciążliwe. W naszym projekcie w każdym odwiedzanym pomieszczeniu była jedna osoba przygotowana, by przez 1-2 minuty opowiedzieć uczniom, co się w danym miejscu dzieje. Podzieliliśmy również odwiedzających na dwie grupy, tak by nie tworzyć tłumu.

Użyj Video filmów – śmiesznych lub zmuszających do myślenia klipów z Youtube, TED czy Videojug.

Gry dydaktyczne, projekty, dyskusje i warsztaty mogą się udać z zaangażowanymi dzieciakami. Podziel ich na grupy, które będą miały za zadanie przemyśleć “powody dla których warto zapisać się do naszej szkoły”. Ćwiczenie to rozwija kilka obszarów: myślenie marketingowe (w kategoriach cech i korzyści), umiejętności dyskutowania w grupie oraz prezentacji na forum grupy. 

Pożegnanie/koniec wizyty. Robiliśmy zdjęcia podczas wycieczki i zakończyliśmy zdjęciami przed wejściem do firmy, co jest naturalnym i odpowiednim finałem.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Komentarze (0)