Jako przedsiębiorca nie wyobrażam sobie prowadzenia działalności bez wsparcia ze strony Internetu – jest on najcenniejszym narzędziem każdej firmy. Jednak bycie online nie wystarczy w dzisiejszych czasach.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pexels.com

Konsumenci chcą nie tylko znaleźć Cię w sieci, ale pragną również interakcji oraz realnego wpływu na biznes.Tutaj wkracza e-commerce. Na co należy zwrócić uwagę w nowym roku? Czego Ci brakuje? A może masz już wszystko, czego oczekują klienci?

Bądź mobilny albo zgiń

M-commerce, czyli mobile first! Nie żartuję! W branży żartuje się z tego od lat, ale obecnie nie mamy wyjścia – to naprawdę są czasy mobile. Jeśli potrzebujesz dowodów, to podpowiem – przewiduje się, że mobilny e-handel osiągnie 218 miliardów dolarów do 2019 roku. Mobile to jednak nie tylko użyteczność – to interesująca forma promocji, nowy kanał sprzedaży i większy zasięg dotarcia do naszych potencjalnych klientów.

Personalizacja Świętym Graalem e-commerce

Personalizacja jest od roku na językach wszystkich w branży. Jej celem jest jak najdokładniejsze poinformowanie klienta, że zwracasz na niego uwagę i, że podczas przygody z Twoim sklepem, skupiasz się tylko na nim. Oczywiście, nie jest możliwym śledzenia 24h zachowań Klienta, dlatego powstały inteligentne oprogramowania, które analizują wszystkie internetowe postawy naszego użytkownika, co pozwala na sprawne przetwarzanie danych i na ich podstawie dopasowywanie produktów idealnych dla odwiedzającego.

Doskonałym przykładem świetnej personalizacji są sektory: beauty, wnętrzarski i spożywczy. Kilka fajnych przykładów, którym warto poświęcić uwagę w kontekście nadchodzącego roku:

  • Sephora stworzyła dla swoich klientek aplikację Sephora Virual Artist. Można wgrać do niej swoje zdjęcia, a SI sprawdzi i zarekomenduje nam kosmetyki, które mogą pasować do naszej skóry.
  • Ikea we współpracy z Apple „wypuściła” „IKEA Place”, dzięki któremu możemy dopasować meble marki do wybranego pomieszczenia. Aplikacja pozwala nam skanować wybrany pokój, a następnie wybrać z ponad 2000 wirtualnych mebli jeden, który chcemy w naszym mieszkaniu. Pozostaje tylko kwestia sprawdzenia koloru, dopasowania rozmiaru i postawienia mebla w mieszkaniu.
  • Ostatni przykład, z polskiego podwórka – Carrefour działający w galerii Posnania udostępnił swoim Klientom Ciekawym m.in. wirtualne przebieralnie oraz elektronicznego doradcę do spraw wina!

Bo UX ma znaczenie

Droga Klienta od wylądowania na Twojej stronie głównej do zakupu jest kosmicznie długa. Twoją rolą jest sprawić, żeby odwiedzający nie zorientował się, że dzięki doskonałemu UX podejmuje kolejne decyzje, bo każda, nawet najmniejsza, wątpliwość może sprawić, że porzuci swój koszyk. Doświadczenia jakim się poddaje podczas tych kilku minut, muszą być tak dobrane by zadowolić nawet najwybredniejszego użytkownika! Zaprogramuj je tak, aby były jak najprzyjemniejsze. Najlepszym przykładem na udoskonalenie UX, jest Expediia – strona, która umożliwia planowanie podróży.

Problemem portalu była bardzo niska ilość zrealizowanych transakcji, pomimo tego, że użytkownicy klikali w przycisk “Buy now”. Okazało się, że problemem było dokonanie płatności na stronie. Otóż okazało się, że osoby chcące dokonać płatności, gubiły się podczas uzupełniania pól w formularzu. Zdezorientowanie spowodowane było opcjonalnym polem “Company”. Część użytkowników wpisywała w to miejsce nazwę swojego banku. Błędne wypełnienie pola pociągało za sobą problemy z akceptacją dalszych informacji.

Wprowadzone na stronie zmiany spowodowały (z danych firmy), że firma osiągnęła 12 mln dolarów przychodów rocznie! Dlatego testuj, sprawdzaj i wyciągaj wnioski z tego, co powoduje, że Klienci nie finalizują transakcji, zadbaj o nich, daj się im pokochać!

Płatności? To pikuś!

Rozwój e-commerce to rozwój szybkich płatności. Przelew bankowy może nie wystarczyć. Pamiętaj, że umożliwienie Klientowi zapłacenia za towar w przyjemny dla niego sposób to maksymalne uproszczenie procesu zakupowego!

Chatboty

Przewagą handlu internetowego nad tradycyjnym jest to, że zakupy w sieci można robić o dowolnej porze dnia z każdego miejsca na świecie. Jednak tutaj pojawiają się problemy. Konsultant potrzebuje odpoczynku, nie może pracować bez przerwy, i tutaj wchodzi chatbot, cały na biało! Rolą wirtualnych asystentów jest naśladowanie najlepszych konsultantów, aby móc jak najskuteczniej pomagać użytkowników e-sklepów w przebrnięciu przez proces zakupowy. Rozwinięte chatboty pomagają znaleźć produkty, sugerują najlepsze ceny i pomogą nawet wybrać kolor sukienki.

I „truskawka na torcie” - wejdź w offline

Wszyscy wiemy, że e-commerce dynamicznie się rozwija, jednak coraz więcej sklepów wychodzi z online i pokazuje się offline. Kluczem do skutecznego rozwoju Twojej działalności będzie multikanałowość sprzedaży.

Bardzo istotną rolę w naszym życiu odgrywa Internet, przyciąga ceną, kupuje promocjami i dba o klientów, jednak nie oszukujmy się, czy nie wolisz najpierw wejść do sklepu i dotknąć, obejrzeć na żywo produktu, który chcesz kupić? Klienci nadal chętnie spędzają wolny czas w centrach handlowych i wysoko cenią sobie bezpośredni kontakt i porady udzielane na miejscu przez sprzedawców. Większość z nas wykorzystuje Internet do wyszukiwania informacji, np. na temat sprzętu elektronicznego, a ostateczna decyzja o zakupie zapada dopiero po zapoznaniu się z funkcjonalnościami produktu w sklepie stacjonarnym.

Nie zamykaj się w sieci, pokaż, że nie boisz się kontaktu! W nowym roku intensywnie przyglądajcie się procesom w e-commerce, by nadążać za trendami. Ciągle zmieniajace się wymagania konsumenta sprawiaja, że ngdy nic nie wiadomo i to dlatego walka o uwagę jest pasjonująca!

Jeśli macie swoje spostrzeżenia, przewidujecie inne trendy, dajcie znać, chętnie podyskutuję i sprawdzę Wasze pomysły.

Maksymilian Sleziak 

Wspówłaściciel agencji Ageno.pl

Doświadczony twórca rozwiązań internetowych od 10 lat. Współwłaściciel agencji Ageno.pl zajmującej się wdrożeniami e-commerce opartymi o platformę Magento i aplikacji online miniCRM.pl jednego z najpopularniejszych prostych CRM-ów online w polsce. W firmach zajmuje się głównie koordynowaniem pracy agencji oraz doradzaniem Klientom Prywatnie pasjonat kolarstwa, fotografii i nowoczesnych technologii.

Komentarze (0)