Rocket Internet, światowy lider w zakresie rozwoju start-up’ów i e-commerce podsumował 2014 rok. Niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu udało się wówczas wprowadzić na rynek dziesięć nowych spółek. A w tym roku planuje powtórzyć ten sam sukces.

Gwiazdy i zwycięzcy

W opublikowanym przez międzynarodowy inkubator internetowy globalnym raporcie, Rocket Internet zestawił wyniki swoich najbardziej rentownych i najlepiej prosperujących spółek - tzw. Proven Winners i Emerging Stars. Według raportu, najszybciej rozwijają się spółki handlu ogólnego oraz sektorów Food&Grocery oraz Fashion. Średni wzrost wartości sprzedaży tych pierwszych wyniósł w 2014 roku 195 proc. i przewiduje się, że nadal będzie rosnąć. Ma na to wpływ szybka zbywalność produktów oferowanych na rynkach dóbr konsumpcyjnych. Rekordzistą w portfelu Rocket Internet została, działająca w USA, Australii i kilku państwach Europy, spółka HelloFresh, dostarczająca do domów świeże składniki do przygotowania posiłków. Jej przychody wzrosły w 2014 roku o 300 proc.

Na zdjęciu: Oliver Samwer | fot. materiały prasowe

Spółki przynoszące największe zyski odnotowały wyraźny wzrost przychodów ważonych obrotem netto - o 82 proc. w stosunku do 2013 roku. W Polsce są to m.in. marka Westwing oraz pośrednio serwis PizzaPortal, będący częścią Global Online Takeaway Group, której Rocket Internet jest udziałowcem. Klub zakupowy Westwing rozwija się w Polsce niezwykle dynamicznie. Obecnie z serwisu korzysta ponad milion użytkowników, a w ciągu 4 lat od uruchomienia sklep sprzedał blisko pół miliona produktów. Dużą dynamikę odnotowano także wśród tzw. wschodzących gwiazd, czyli marek takich jak TravelBird, czy WIMDU. Liczba zamówień spółek należących do tej kategorii wzrosła o 213 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W Polsce silną reprezentację ma także serwis CupoNation, oferujący kupony zniżkowe i vouchery do wykorzystania w popularnych e-sklepach. Obecnie klienci CupoNation mogą korzystać z ponad 20 tys. kuponów dostępnych w przeszło 10 tys. sklepach internetowych.

W grupie siła

Rocket Internet działa w 110 krajach, zatrudniając ponad 30 000 pracowników. W celu standaryzacji i uproszczenia struktury globalnej sieci spółek, powstały skonsolidowane grupy marek oferujących produkty i usługi na dedykowanych rynkach. Jedna z nich - Global Online Takeaway Group skupia obecnie większość zamówień żywności online na świecie. Jej utworzenie wiązało się z zakupem przez Rocket Internet za kwotę 500 mln euro 30 proc. udziałów w spółce Delivery Hero. Jest ona właścicielem serwisu PizzaPortal, który przejął operacje FoodPandy w Polsce. Obie spółki działają globalnie i są połączone kapitałowo. Utworzono także grupę Global Fashion Group konsolidującą działalność marek modowych online na rynkach wschodzących. GFG działa obecnie w 27 krajach na całym świecie.

- Powstanie tych dwóch grup jest dowodem na to, że model działania Rocket Internet rozwija się dynamicznie, by odpowiadać na sytuację rynkową. Definiujemy nowe standardy na rynkach wschodzących, konsolidujemy spółki, aby obniżyć koszty i maksymalizować synergie z ich działania. Budujemy sojusze, które pozwalają, zamiast na ciągłej walce z konkurencją, skupić nasze zasoby na rozwoju. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej i efektywniej dostarczyć produkty i usługi naszym klientom, a przez to zmniejszać bariery dostępu pomiędzy krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się -  mówi Katarzyna Kazior, Dyrektor Zarządzający Rocket Internet Polska.

Od czasu debiutu na frankfurckiej giełdzie w 2014 roku, wyniki spółki charakteryzuje ciągły wzrost. Wejście na giełdę i nieustanne inwestycje w międzynarodowe spółki wywołały także decyzję o zmianie formy prawnej, w wyniku czego w marcu 2015 roku firma przekształciła się w spółkę europejską.

- Globalne wyniki Rocket Internet są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Polska ma w tym swój duży udział. Jesteśmy atrakcyjnym i mocno konkurencyjnym rynkiem, w który warto inwestować i który przynosi wysokie stopy zwrotu z inwestycji. Lokuje się w niego coraz więcej kapitału, dzięki czemu nowe, dobrze prosperujące firmy mogą rozwijać się w innowacyjnym i przyjaznym środowisku biznesowym. W 2014 roku uruchomiliśmy globalnie 10 nowych spółek. Jesteśmy na dobrej drodze, aby w 2015 powtórzyć ten sukces - dodaje Katarzyna Kazior.

Na zdjęciu: Oliver Samwer | fot. materiały prasowe

Komentarze (0)