Z publikacji „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” dowiesz się kim są polscy e-konsumenci, co kupują online oraz jakie zachęty i problemy uważają za najbardziej znaczące dla swoich zakupów w sieci.

Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” jest już dostępny na stronach Gemius.pl i Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zdjęcie główne artykułu by picjumbo.com

Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” potwierdza, że zakupy online cieszą się pozytywną opinią badanych ─ wyraźnie dostrzegają oni korzyści z tej formy zakupu w porównaniu z kupowaniem offline. Wśród najważniejszych z nich wymieniają: wygodę (45 proc.), oszczędność czasu (39 proc.) i pieniędzy (35 proc.) oraz większy wybór dostępnych produktów niż w przypadku sklepów stacjonarnych (36 proc.). Zakupy w sieci są także postrzegane jako mało skomplikowane (35 proc.) i bezpieczne (12 proc.). Problemy, z jakimi spotykają się internauci podczas e-zakupów, to: długi czas oczekiwania na produkt (35 proc.), natrętne reklamy produktów oglądanych wcześniej (34 proc.) oraz wysokie koszty dostawy (33 proc.).

─ W ubiegłorocznej edycji raportu grupą najchętniej kupującą w polskich sklepach internetowych były osoby w wieku 25-34 lat, w tym roku są to osoby młodsze, w wieku 15-24 lat. Porównując ubiegłoroczny i tegoroczny profil socjodemograficzny kupujących w sieci zauważymy, że zwiększyła się liczba nabywców w starszych grupach wiekowych tj. 35-49 lat i 50+ oraz w najmłodszej czyli 15-24 lat – mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ─ To bez wątpienia bardzo dobra wiadomość dla branży e-commerce. Uważam, że zarządzający e-sklepami powinni bacznie obserwować zwłaszcza najstarszą grupę kupujących, bo tu w przyszłości będziemy mieli do czynienia z dużymi wzrostami. To, co niewątpliwie staje się coraz ważniejszym elementem to logistyka. Dla wielu klientów sklepów internetowych szybka i tania lub darmowa dostawa staje się kluczowym elementem decydującym o zakupach. Warto też zwrócić uwagę na multichanneling, którego znaczenie na przestrzeni roku wzrosło o 9 proc. Dziś już 61 proc. badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie, a finalizowało je na innym urządzeniu – komputerze lub tablecie. Zarządzający e-sklepami muszą zastanowić się, jakie wyzwania to zjawisko przed nimi stawia, bo sposób korzystania z e-sklepów i w ogóle z internetu jest inny na smartfonach i laptopach ─ dodaje Molicki.

─ Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” jest źródłem istotnej wiedzy dla polskiego rynku e-commerce i lekturą obowiązkową dla branży. Co roku możemy zobaczyć, jak zmieniają się trendy oraz preferencje i zachowania zakupowe Polaków. Dane zawarte w raporcie definiują aktualne oczekiwania i aktywność współczesnych konsumentów względem sklepów internetowych oraz wszelkich podmiotów świadczących usługi dla e-commerce jak e-płatności, czy logistyka – informuje Dorota Bachman, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2016 roku.

Komentarze (0)