Czy social media sprzedają? Zakupy to obecnie dość skomplikowany i przede wszystkim wielokanałowy proces. Na temat roli internetu oraz mobile w tym procesie opublikowano już wiele raportów, natomiast pytanie, czy social media sprzedają pozostawało dotąd bez odpowiedzi.

Izba Gospodarki Elektronicznej w lipcu opublikuje raport „Lubię to czy Kupuję to” poświęcony analizie wpływu social mediów na aktywność konsumencką. Wykonawcą badania jest Mobile Institute.

 

– Niezmiennie kluczem do efektywnej sprzedaży jest dotarcie do klientów. Jak pokazują wyniki naszego badania – współczesny konsument jest nie tylko smart, ale także social. Media społecznościowe to naturalne środowisko, w którym dzieli się opiniami ze znajomymi, zasięga ich porad w zakresie konkretnych produktów i szuka inspiracji zakupowych. Regularna i przemyślana obecność sklepów internetowych w tym kanale powinna być częścią procesu sprzedaży i obsługi klienta – mówi Dorota Bachman, prezes zarządu e-Izby.

Konsument jest social

Wyniki niepublikowanego jeszcze badania Lubię to czy Kupuję to – jednoznacznie wskazują na to, że współczesny konsument jest aktywnym użytkownikiem social mediów. 84% badanych internautów deklaruje posiadanie konta w przynajmniej jednym medium społecznościowym, 63% przyznaje się do korzystania z social mediów regularnie, a 15% ankietowanych do korzystania z nich non stop.

Facebook najważniejszy

Polacy deklarują, że najczęściej korzystają z Facebooka (73%). Drugim co do popularności serwisem jest YouTube, a dalej Instagram, Nasza Klasa, Snapchat i Google+. Korzystanie z tych serwisów jest deklarowane przez więcej niż 20% badanych Polaków. Popularność serwisów społecznościowych według zestawienia Gemius Megapanel z grudnia 2015 roku wygląda podobnie jak deklarowana w badaniu. Najpopularniejsze to Facebook z zasięgiem 79% i grupa Google z zasięgiem 38%. Serwisy wskazywane prze kobiety i mężczyzn w Polsce są bardzo podobne. Można zauważyć, że kobiety nieco częściej wskazują na korzystanie z Facebooka (+6 p.p.) i Naszej Klasy (+7 p.p.), a mężczyźni z Twittera (+13 p.p.), ask.fom (+8 p.p.) i Google+ (+5 p.p.).

Facebook najwięcej użytkowników ma w grupie 19-24 lata (88%), ale już wśród najmłodszych w wieku 15-18 lat jego popularność jest znacznie niższa, zbliżona do tej w grupie wiekowej 45-54 lata (52% vs 49%). YouTube jest zdecydowanie najbardziej popularny w najmłodszych grupach wiekowych, osiągając wśród osób w wieku 19-24 lata penetrację na poziomie 54%. Jednocześnie korzysta z niego ponad 30% osób w wieku 55+.

Followersi

Różne marki w social media „lajkuje” 42% użytkowników. Nieco częściej robią to kobiety niż mężczyźni (+6 p.p przewagi) i młodsi konsumenci. Właściwie można powiedzieć, że skłonność do lubienia i śledzenia marek w social media jest tym większa, im młodsza grupa wiekowa. Marki w mediach społecznościowych najwięcej zwolenników mają zdecydowanie w największych miastach - tam 77% „lajkuje” marki, ale w małych miastach i na wsi jest to już także około 40% osób.

– Prawie co drugi internauta „lubi” marki w mediach społecznościowych. To bardzo duży potencjał, przy czym - jak pokazuje badanie - i wizerunkowy, i sprzedażowy. 46% użytkowników mediów społecznościowych poznaje dzięki nim nowe marki, a 60% aktywnie poszukuje informacji o markach i treści przez nie udostępnianych. Najczęstszym powodem śledzenia marek w social media jest chęć uzyskania wskazówki, co kupić. ¾ użytkowników mediów społecznościowych deklaruje, że pozytywne opinie wpływają na ich skłonność do zakupu. Negatywne opinie zniechęcają ponad 2/3 użytkowników social media. Wynika z tego, że media społecznościowe to kanał w znacznym stopniu warunkujący obecnie sprzedaż i sukces biznesowy – informuje Katarzyna Czuchaj – Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. 

Komentarze (0)