Aż 44% mieszkańców dużych ośrodków miejskich i co trzeci mieszkaniec mniejszych miast poświęca tygodniowo do dwóch godzin na większe zakupy spożywcze. Z badań wynika, że co trzeci konsument chciałby ograniczyć ten czas[1]. Zakupy robione przez Internet mogłyby w tym pomóc. Czy jednak Polacy już się

Zdjęcie główne artykułu by picjumbo

Co kupujemy?

Najpopularniejszymi produktami nabywanymi w sieci są odzież, sprzęt RTV / AGD, książki, płyty, buty, sprzęt komputerowy oraz smartfony i tablety[2].  Zakupy przez Internet są wygodniejsze, dostępne całą dobę, dają możliwość porównania cen i często są po prostu tańsze. Prawie połowa Polaków kupuje w sieci. Dane te nie dotyczą jednak zakupów spożywczych. Cały czas e-commerce w FMCG to około 0,2% całości rynku[3]. Dlaczego? 

– Zakupy spożywcze przez Internet są jeszcze słabo popularne z kilku powodów. Przede wszystkim ograniczają się do dużych miast i największych sklepów. Lokalne sklepy internetowe często mają problemy np. ze stroną internetową, przez co część produktów jest niewidoczna lub niemożliwa do zamówienia. Czasem zakupy trzeba potwierdzać mailowo, żeby mieć pewność, że zostały one złożone. To dodatkowa trudność dla klienta. Mniejsze sklepy nie mają funduszy na rozbudowę swoich serwisów www. Duże z kolei nie ogłaszają się tak, jak powinny. Wielu ludzi nie wie nawet, że mogą zrobić zakupy przez Internet – ocenia Robert Matyszewski, wiceprezes firmy SoftwareHut. Dodatkowo dochodzą tutaj czynniki psychologiczne – kwestia ograniczonego zaufania do zakupów w sieci oraz przyzwyczajenie do tradycyjnych marketów i chęć zobaczenia produktów przed ich zakupem.

To pomoże zaoszczędzić cenny czas

Zakupy spożywcze przez Internet to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. To pierwsze wydaje się oczywiste ze względu na brak ulicznych korków czy czekanie w kolejce do kasy. Dodatkowo, kupując w sieci, nie tracimy czasu na szukanie unikatowych produktów między półkami. Co więcej, niektóre markety udostępniają listy poprzednich zakupów. Dzięki temu można szybko dokonać wyboru produktów, które się często kupuje. Jeśli chodzi o oszczędność pieniędzy, to kupując w sieci nie ma możliwości złapania się na sztuczki marketingowców, którzy odpowiadają za odpowiednie ułożenie towarów na półkach, kuszące zapachy czy też muzykę płynącą z głośników.

Dokonując zakupów w domowym zaciszu mamy także możliwość sprawdzenia czy produkty, które zamierzamy kupić nie będą się dublować, bo np. w szafce mamy już dwa makarony. Kupując online wielkogabarytowe zapasy unikniemy także problemów z ciężkimi siatkami zakupów. Ceny produktów podanych na stronie internetowej są najczęściej takie same jak w markecie. A koszty dostawy podobne lub niższe od kosztów, które generują zakupy robione w tradycyjny sposób. Stanie w korkach i jazda do sklepu często bardziej nadwerężają domowy budżet niż dowóz zakupów przez pracownika sklepu.

A czy są jakieś wady?

Są. Jednak w porównaniu z zaletami zakupów spożywczych online wydają się niewielkie. Osoba, która przygotowuje nasze zakupy może się pomylić i otrzymamy nie ten towar, który kupiliśmy. Jeśli zamówiony przez nas towar jest niedostępny, możemy dostać zamiennik, który niekoniecznie będzie nam odpowiadał. Minusem może być też koszt dostawy. W niektórych sklepach wystarczy zrobić np. zakupy za 50 złotych, by mieć zagwarantowany dowóz za darmo, w innych trzeba wydać już 150 złotych. Są jednak dni darmowej dostawy, czy specjalne promocje na zakupy. Jeśli się tego pilnuje, rzeczywiście można nawet wyjść do przodu finansowo, a już na pewno zaoszczędzi się na czasie.

Aplikacje ułatwiające robienie zakupów online

Żeby jeszcze bardziej zachęcić klientów do korzystania ze sklepów internetowych powstały aplikacje ułatwiające robienie zakupów spożywczych w sieci. – Za ich pomocą można szybko tworzyć i zarządzać listami, udostępniać je znajomym, dodawać ceny i ilości do wpisanych produktów. Niektóre aplikacje oferują też możliwość przechowywania paragonów w pamięci telefonu / tabletu. Dodatkowo mogą zapamiętywać daty i miejsca robienia zakupów, a także dodawać informacje o gwarancji. Aplikacje są cały czas udoskonalane, tak aby jeszcze bardziej odpowiadać potrzebom klientów – podsumowuje Robert Matyszewski.

-

[1] Na podstawie badania Frisco.pl „Polacy po godzinach”.

[2] Na podstawie raportu Gemius „E-commerce w Polsce".

[3] Na podstawie badania Frisco.pl „Polacy po godzinach”.

Komentarze (0)