Innovation Nest – misja USA, cz. 4: Przedsiębiorcy

Dodane:

Marcin Małecki, MamStartup Marcin Małecki

Udostępnij:

Przedsiębiorcy w Dolinie są wszędzie. Głoszą swoją mantrę. Zbierają energię. Niektórzy z nich mają już setki tysięcy użytkowników, a inni dopiero pomysł, jedni mają finansowanie, drudzy dopiero myślą o inwestorze, pracują w małych grupach albo wolą wieloosobowe zespoły.

Przedsiębiorcy w Dolinie są wszędzie. Głoszą swoją mantrę. Zbierają energię. Niektórzy z nich mają już setki tysięcy użytkowników, a inni dopiero pomysł, jedni mają finansowanie, drudzy dopiero myślą o inwestorze, pracują w małych grupach albo wolą wieloosobowe zespoły. Wszyscy – tak się przynajmniej wydaje – są już po kilku przełomowych decyzjach w poszukiwaniu swojego miejsca na rynku. Niektórzy wciąż go szukają, a inni już znaleźli i robią wszystko, by udowodnić, że ich pomysł działa.

Mój znajomy Richard Titus, inwestor, opowiada taką historię: “Znałem jednego Anglika, który postanowił działać w Dolinie. Przeprowadził się. Najpierw szukał mieszkania, potem przyjechała jego dziewczyna, w końcu rozmyślał nad koncepcją i tak minęło kilka miesięcy. W tym czasie jego konkurencja weszła na rynek, pozyskała finansowanie i była lata świetlne przed nim”. Ważna lekcja.

Allan Grant, założyciel CureBit – firmy, która przeszła przez Y Combinator i pozyskała Dave’a McClure’a z 500 Startups jako inwestora, opowiada o ważnej dla YC koncepcji “time sink”: polega ona na wyeliminowaniu spośród realizowanych działań tych, które przynoszą mało pożytku, a zajmują dużo czasu. Kiedy się ostatnio zastanawialiście nad swoimi “wysysaczami czasu” dającymi może i ważne rezultaty, ale nie te, które najszybciej przybliżają Was do celu?

Na dolinowych meetupach przedsiębiorcy podchodzą do ludzi i wprost, bezceremonialnie, bez żadnej gry wstępnej pytają: „hi, what are you doing?” Wykręt, żart lub zmiana tematu zamiast odpowiedzi nie wchodzą w grę! Masz pół minuty żeby wyjaśnić co robisz i zainteresować sobą rozmówcę.

Przedsiębiorcy gromadzą energię. Ich firmy są jak huragany: powoli zataczają coraz szersze kręgi, by zasysać jak najwięcej. Prezentowanie siebie, swojej firmy i produktu następuje wszędzie. Nie ma to jednak nic wspólnego z nachalnym zagadywaniem czy ekspresją przedsiębiorczego ego – na zakończenie zawsze padają pytania: co o tym sądzisz? Czy możesz mi w jakiś sposób pomóc?

Peter Berger, CEO Topicmarks, wyraża w prostych słowach przepis, który wydaje się być obowiązującą tutaj receptą na sukces: “jak tylko znajdziesz na rynku to, co chcesz robić – zrób to natychmiast i z pełną energią, skoncentruj się tylko na tym. Masz trzy próby, jeśli nie wyjdzie – zostaw to!”

Piotr Wilam, Twitter: @piotrwilam

Piotr Wilam – przedsiębiorca, założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl. Business angel zaangażowany w Merlin.pl, a obecnie założyciel Innovation Nest, klastra zaawansowanych technologii. Z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.

 

 

 

Zobacz wszystkie teksty autora