Jak to siÄ™ robi na Wschodzie – 5 lekcji dla startupowca

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Będzie to historia o połączeniu dwóch zdawałoby się przeciwstawnych sił na rynku: giganta i startupu, zakończona oddaniem części własnego rynku o wiele mniejszemu partnerowi. Możecie wyciągnąć z niej kilka pożytecznych oraz uniwersalnych wniosków przydatnych na polskim oraz międzynarodowym rynku.

Będzie to historia o połączeniu dwóch zdawałoby się przeciwstawnych sił na rynku: giganta i startupu, zakończona oddaniem części własnego rynku o wiele mniejszemu partnerowi. Możecie wyciągnąć z niej kilka pożytecznych oraz uniwersalnych wniosków przydatnych na polskim oraz międzynarodowym rynku.

fot. Fotolia

W roku 2000 czwarta najwiÄ™ksza wyszukiwarka na Å›wiecie – Yandex – uruchamia swojÄ… platformÄ™ hostingowÄ… dla darmowych stron nazwanÄ… Narod. Kreator zdobyÅ‚ w relatywnie krótkim czasie sporÄ… popularność, stajÄ…c siÄ™ jednym z dziesiÄ™ciu najchÄ™tniej odwiedzanych stron w sieci RuNet (rosyjskim odpowiedniku internetu) i dwoma milionami stworzonych przez użytkowników stron www. DziaÅ‚ania Yandexu miaÅ‚y na celu docelowo zwiÄ™kszenie iloÅ›ci wyszukiwaÅ„ za pomocÄ… ich narzÄ™dzi – zupeÅ‚nie tak samo jak dzieje siÄ™ to po dziÅ› dzieÅ„ z Google i ich nowymi serwisami.

W 2005 roku, uCoz.pl (dla którego pracujÄ™ na stanowisku project managera) pojawia siÄ™ rosyjskim rynku jako narzÄ™dzie pomagajÄ…ce tworzyć i hostować darmowe strony. Stworzony przez dwóch ukraiÅ„skich developerów szybko zaczÄ…Å‚ zdobywać nowych użytkowników szukajÄ…cych peÅ‚nego i kompleksowego Å›rodowiska online do budowania stron. Wielu użytkowników traktowaÅ‚o i traktuje nas jako platformÄ™ do rozwijania wÅ‚asnych umiejÄ™tnoÅ›ci z zakresu kodowania w CSS/HTML czy Javascript. RozpoczynajÄ…c wdrożenie na rynku głównym celem nie byÅ‚o pobicie bÄ…dź bezpoÅ›rednia konkurencja z usÅ‚ugÄ… Narod, gdyż nasze podejÅ›cie do tematu tworzenia stron byÅ‚o bardziej „techniczne”. Narod z kolei można porównać do serwisów takich jak nieistniejÄ…cy już GeoCities. ZakoÅ„czenie tej historii nie jest tak oczywiste jakby siÄ™ poczÄ…tkowo wydawaÅ‚o. Czego siÄ™ przez ten czas nauczyliÅ›my?

1. Jako startup możesz śmiało konkurować z liderem na rynku

Bardzo szybko okazało się, że obie firmy mimo odmiennej filozofii działania konkurują na rosyjskojęzycznym rynku o tych samych użytkowników. Jako startup bez dużego zaplecza finansowego uCoz musiał skupić się w takim razie na budowaniu marki poprzez wysokiej jakości produkt, support oraz społeczność użytkowników. Naszą przewagą była koncentracja na kluczowych elementach kreatora stron. Yandex w tym czasie skupił się bardziej na rozwoju wewnętrznej architektury, a także algorytmu wyszukiwania.

Rozwój Narodu w dÅ‚ugiej perspektywie czasu byÅ‚ dla nich o wiele niższy priorytetowo co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ bezpoÅ›rednio na nasz wzrost i objÄ™cie prowadzenia na rynku. I jeszcze jedno – Yandex posiada okoÅ‚o trzech tysiÄ™cy pracowników – uCoz „rozrósÅ‚” siÄ™ do 60 osobowej ekipy pracujÄ…cej w kilku krajach Å›wiata.

2. Możesz wybić się dzięki pracownikom i społeczności użytkowników

Problem kampanii reklamowych w poczÄ…tkowym okresie zostaÅ‚ u nas rozwiÄ…zany bardzo szybko – nie mieliÅ›my budżetu stÄ…d ich nie prowadziliÅ›my. Pierwsze dofinansowanie jakie zdobyliÅ›my (rok 2007) w caÅ‚oÅ›ci przeznaczyliÅ›my na optymalizacjÄ™ i dopracowanie produktu oraz inwestycjÄ™ w najważniejszy kapitaÅ‚ – ludzi w zespole. Uważam, że jest to niezwykle istotny element, o którym czÄ™sto siÄ™ zapomina planujÄ…c rozwój firmy i strategiczne kroki.

Wydawanie i „przepalanie” kapitaÅ‚u na kampanie reklamowe w wielu przypadkach prowadzi do paradoksu – klienci trafiajÄ… na nasz serwis, po czym dochodzÄ… do wniosku iż jest niedopracowany, niestabilny lub co gorsza posiada bÅ‚Ä™dy, które zniechÄ™cÄ… go skutecznie do rejestracji i jakiejkolwiek pracy. A jak ma siÄ™ sprawa z budowaniem spoÅ‚ecznoÅ›ci? Od poczÄ…tku dbaliÅ›my o użytkowników i ich dobro byÅ‚o dla nas najważniejsze. Rozbudowane dziaÅ‚y supportu, tutoriale, poradniki, forum z bazÄ… wiedzy pozwalaÅ‚y czuć, że każda nawet najbardziej bÅ‚aha i trywialna sprawa byÅ‚a traktowana profesjonalnie. Na forum odpowiedzi na pytania byÅ‚y uzyskiwane bÅ‚yskawicznie – po pewnym czasie najbardziej zaangażowani użytkownicy i fani marki sami odpowiadali już na pytania mniej doÅ›wiadczonych użytkowników.

Narod w tym samym czasie próbowaÅ‚ aktualizować serwery oraz tak jak my oferować pomoc – jednak to my odnieÅ›liÅ›my sukces na tym polu. Koncentracja na rozbudowie produktu i satysfakcji klienta sprawiÅ‚a, że w 2008 staliÅ›my siÄ™ numerem 1 na rosyjskim rynku.


Będzie to historia o połączeniu dwóch zdawałoby się przeciwstawnych sił na rynku: giganta i startupu, zakończona oddaniem części własnego rynku o wiele mniejszemu partnerowi. Możecie wyciągnąć z niej kilka pożytecznych oraz uniwersalnych wniosków przydatnych na polskim oraz międzynarodowym rynku.

3. Trzymaj swoich „wrogów” blisko siebie

Niektórzy twierdzÄ…, że startupy powinny być sprzedawane dużym korporacjom. Dlatego należy być w peÅ‚nej gotowoÅ›ci, bo nigdy nie wiadomo kiedy rozpocznie siÄ™ „sezon na inwestycje” i jest to jedyna droga na godziwy zarobek oraz opÅ‚acalne wyjÅ›cie z biznesu lub utrzymanie siÄ™ na rynku. Nie twierdzÄ™, że zakÅ‚adaliÅ›my sprzedaż uCoz na rzecz Yandex czy usÅ‚ugi Narod, natomiast mieliÅ›my takie rozwiÄ…zanie na uwadze. StaÅ‚o siÄ™ zupeÅ‚nie inaczej, a pierwszym etapem naszej kooperacji z rosyjskim gigantem internetu byÅ‚o partnerstwo dystrybucyjne dla Yandex Search, czyli wyszukiwarki stron. Krok ten umocniÅ‚ nasza pozycjÄ™, a co najważniejsze pozwoliÅ‚ na dalszÄ… pracÄ™ nad serwisem bez ingerencji w niego przez Yandex.

4. Wzrost owszem – zmiany niekoniecznie

To co nas rozpraszaÅ‚o w pewnym momencie współpracy z Yandex można okreÅ›lić mianem wielkiego psa we wÅ‚asnym ogródku broniÄ…cego zaciekle swojego terytorium przed obcymi. Z nami jest zaprzyjaźniony acz nie pozwala zbliżać siÄ™ do nas obcym. I tak byÅ‚o z uCoz. Z jednej strony stabilna pozycja w Rosji (mówi siÄ™ o nas obecnie jak o rosyjskim odpowiedniku WordPress’a) a z drugiej wpÅ‚yw usÅ‚ugi Narod na obraz kreatora na rynkach zagranicznych. Zależność od rosyjskiego konkurenta byÅ‚a tak silna, że ograniczaÅ‚a tym samym Å›miaÅ‚e posuniÄ™cia do minimum. ZnaleźliÅ›my siÄ™ przez chwilÄ™ w patowej sytuacji rozważajÄ…c różne scenariusze (rebranding, nowe niezależne oddziaÅ‚y, podjÄ™cie współpracy B2B tylko dużymi partnerami). Natomiast odpowiedzi udzieliÅ‚ sam zainteresowany szybciej niż mogliÅ›my przypuszczać.

5. Wykorzystaj zmiany trendów na rynku (i odrobinę szczęścia)

Kilka miesięcy temu Yandex zadecydował zawieszenie projektu Narod ze względu na zmiany trendu, powolny acz stały odpływ użytkowników z serwisu oraz zmieniające się potrzeby użytkowników RuNetu. I tu zadziałało nasze szczęście oraz wcześniej wypracowana marka. Gdy Yahoo zamykało GeoCities, momentalnie zostawiło na lodzie użytkowników, którzy nie mogli zachować, a tym bardziej wyeksportować swoich projektów do innych serwisów. Mail.ru zrobił dokładnie to samo po wygaszeniu serwisu Boom.ru. Yandex z kolei postąpił odwrotnie, przy czym raz jeszcze skorzystał z pomocy uCoz. Postanowił przekazać wszystkie posiadane strony nam, pokazując automatycznie, że bardzo zależy mu na treściach umieszczanych w sieci i pojedynczych użytkownikach wygaszanego serwisu.

Nie muszÄ™ chyba dodawać z jak dużą radoÅ›ciÄ… przyjÄ™liÅ›my tÄ™ propozycjÄ™ – propozycjÄ™ firmy wycenianej na rosyjskim rynku na kwotÄ™ okoÅ‚o 8 miliardów dolarów. To zupeÅ‚nie odmienne dziaÅ‚anie nie tylko na rynku wschodnim, ale i ogólnoÅ›wiatowym byÅ‚o szeroko komentowane i opisywane w mediach branżowych na caÅ‚ym Å›wiecie.

Rozwijamy siÄ™ dynamicznie, wchodzimy na nowe rynki i lokalizacje. Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Polska a ostatnio np. Brazylia – niesamowicie chÅ‚onny i pojemny rynek. W niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci planujemy ekspansjÄ™ do krajów Ameryki PoÅ‚udniowej a także Chin – gdzie zapotrzebowanie na podobne usÅ‚ugi jest ogromne. A z dużym „wytresowanym” i Å‚agodnym już psem w naszym ogródku możemy bez przeszkód dziaÅ‚ać globalnie.

Mam nadzieję, że ta krótka lekcja jak mogą potoczyć się losy firmy od garażu do wdrożenia kilkunastu wersji językowych sprawi iż punkt widzenia na Wschód oraz sposoby prowadzenia lokalnego biznesu w ujęciu globalnym został poszerzony. Pozostaje mi wierzyć oraz życzyć sobie, aby firmy na całym świecie (nie tylko z branży IT) częściej podawały rękę mniejszym graczom. Z pożytkiem dla siebie i całego biznesowego ekosystemu.

Adrian Janowski

UkoÅ„czyÅ‚ ZarzÄ…dzanie i InżynieriÄ™ Produkcji na WI, ze szczeciÅ„skÄ… branżą IT zwiÄ…zany od 2007 roku. ZdobywaÅ‚ doÅ›wiadczenie i poszerzaÅ‚ swojÄ… wiedzÄ™ pracujÄ…c zarówno z dużymi korporacjami jak i maÅ‚ymi firmami. Aktualnie Project Manager w uCoz – twórcy kreatora stron internetowych. Odpowiada za wprowadzenie, lokalizacjÄ™ i rozwój usÅ‚ugi na rynku polskim oraz kontakty z partnerami. Z zamiÅ‚owania freelancer, z pasji koordynator projektów, ceniÄ…cy zwinne i lekkie metody dziaÅ‚ania. W wolnym czasie zapalony fan i promotor wszelkich przejawów muzyki elektronicznej.