Jak dostałem się na szczyt listy Product Hunta. Case study RealEye

Dodane:

Adam Cellary Adam Cellary

Udostępnij:

Publikacja produktu na platformie Product Hunt zajmuje ok. 5 minut. Każdy może się tam zarejestrować i zamieścić informację o swojej firmie. Jednak warto wiedzieć, że przy odrobinie wysiłku, zwykła publikacja na PH może przynieść wykładniczo większy zwrot.

fot. pexels.com

Product Hunt (PH) to społeczność skupiona wokół gadżetów i nowinek technologicznych. Nie jest to zwykły, kolejny portal, na którym mogą ogłaszać się startupy, co potwierdza fakt, że niedawno został kupiony za 20 milionów dolarów przez jeden z większych na świecie portali pomagających w finansowaniu młodych firm – AngelList.

Ostatnio miałem przyjemność sprawdzić z bliska jak PH działa i przyznam szczerze, że byłem bardzo miło zaskoczony rezultatami.

Produkt, który chciałem dodać na Product Hunt to RealEye. Jest to aplikacja webowa która umożliwia przeprowadzenie testów eye-tracking dla stron www wyłącznie za pomocą przeglądarki i kamerki internetowej. Świetne narzędzie dla agencji marketingowych, właścicieli stron www oraz osób, które zajmują się optymalizacją konwersji.

Zacznijmy od początku. Jeśli wiesz mniej więcej jak PH działa, zapraszam dalej. Jeśli nie, wprowadzę teraz trochę nowej terminologii.

Sam serwis to zamknięta społeczność (każdy może łatwo dołączyć), która dzieli się na trzy typy użytkowników: hunters, makers i community members. Każdy może zostać każdym z nich:

Community Member to zazwyczaj osoba która interesuje się technowinkami. Bardzo często można spotkać tam typowych “early adopters”, którzy chętnie podzielą się opinią na temat Twojego produktu. Nowe produkty na PH śledzi również wiele blogów z całego świata.

Hunters to typowi łowcy produktów. Na Product Hunt może zapostować każdy, ale huntersi robią to z mistrzowską skutecznością. Mają nawet swój wewnętrzny ranking. Każdy może zostać hunterem; możesz dodać dowolny “produkt” i nie musisz być jego twórcą. Od tego jak dobre “nowinki” znajdujesz, zależy Twoje pozycja w rankingu.

Maker to Twórca “produktu”. Twórcy może nawet zupełnie nie być na portalu, a produkt i tak może zebrać sporo uznania i przynieść spory ruch.

Głównym celem publikacji produktu na PH jest zasięg. Aby mieć największy zasięg (m.in. dostać się do newslettera PH czy być wspieranym na ich FB/Twitterze) trzeba zostać wyróżnionym jako “product of the day”. Dodatkowy cel (sprzedaż / PR / leady) zależy od Ciebie. Popularność Twojego produktu liczona jest jako ilość “UPVOTEs” i ilości komentarzy pod Twoim produktem. Tak wygląda podstrona RealEye na Product Huncie.

Przygotowanie do PH można podzielić na 3 etapy:

1. Przed publikacją

Zadbaj o to, kto będzie Twoim Hunterem.

Tak jak wspomniałem wcześniej, na PH możesz sam dodać swój produkt. Napisałem z pytaniem do CEO Product Hunta (Ryan Hoover) czy ma jakieś wskazówki odnośnie tego, kto byłby najlepszym hunterem dla RealEye’a. Odpisał krótko, żeby dodać go samemu i jak produkt będzie dobry to i tak wypłynie… Pewnie miał rację, ale postanowiłem nie ryzykować i poszukać kogoś o sporym zasięgu, kogoś kto doda mój produkt.

Zacząłem szukać produktów o podobnej tematyce, które odniosły sukces na PH i trafiłem na Hotjar (jedno z moich ulubionych narzędzi!). David Darmanin (CEO Hotjara) który niedawno został mentorem RealEye dosyć szybko dał mi intro do swojego „huntera” Kevina Williama Davida.

Po krótkiej rozmowie dostałem informację, co powinienem przygotować na publikację i umówiliśmy się na konkretną datę z tygodniowym wyprzedzeniem. Warto umówić się na publikację w godzinach 9-11 rano, licznik “Product of the day” zeruj się o północy czasu SF.

Materiały do publikacji i wideo

Należy przygotować kilka zdjęć (lub wideo na YouTube) i jedną linijkę opisującą produkt. Niestety można dodać tylko jedną linijkę. Jak tylko produkt zostanie dodany, warto dodać dłuższe wyjaśnienie w pierwszym komentarzu. Widziałem, że jest to dosyć częsta praktyka. Ważna i prosta wskazówka: GIF jako logo konwertuje lepiej!

Warto pokusić się, aby dodać wideo jako pierwszy obraz. Nie musicie od razu wydawać fortuny na produkcję, można skorzystać z edytorów online, polecam Promo oraz Spark. Wideo dla RealEye składało się z 4 ekranów, a od razu przyciągało uwagę. Serio, to nie jest trudne! Moje zrobiłem w 3 godziny, a nie jestem specjalistą.

Tutaj znajduje się link do pliku, który przygotowałem dla Davida (huntera).

Media KIT

Blogerzy to zazwyczaj leniwi ludzie, którzy chętniej coś zamieszczą jak dostaną gotowca. Tak jak wspomniałem, PH jest portalem, na którym łowią międzynarodowe blogi!

Minimum podstrony z “Media Kit” to:

  • Paczka z logo

  • Krótki i długi opis produktu

  • Link do filmu prezentującego produkt

W moim przypadku wyglądało to TAK i poskutkowało publikacjami m.in, na hiszpańskich, francuskich czy czeskich blogach.

Do dziś nie wiem, co dokładnie jest tam napisane, ale ciągle odnotowuję spory ruch z Czech.

Specjalna oferta dla osób z Product Hunt

Ważne jest, żeby produkt spodobał się społeczności z PH, więc warto dać im coś na zachętę. Po kliknięciu w link z PH, wejście na Twoją stronę zawiera parametr w GET (?ref=producthunt) po którym można łatwo rozpoznać skąd użytkownik przyszedł. Dla RealEye przygotowałem zniżkę -10% do -30% na każdy pakiet i do dziś widzę transakcje z tym kodem.

2. W trakcie publikacji

Przede wszystkim zarezerwuj sobie najbliższe 24h, bo będzie się działo. Pierwsza godzina po dodaniu i pierwsze 50-100 upvote’ów jest kluczowe, żeby Twój produkt “wskoczył” na górę listy. Od razu uruchom wszystkie kontakty, grupy FB i Slacki, żeby udało się zbudować odpowiednie momentum.

Pamiętaj, że PH ma międzynarodowy zasięg, więc co godzina budzi się kolejna strefa czasowa i sprawdza do śniadania najnowsze produkty – w tym momencie Twój już powinien być na górze, a minimum w TOP3.

Odpowiadaj na komentarze od razu jak się pojawią; inicjuj dyskusje przy swoim produkcie. Postaraj się utrzymać momentum przez cały dzień. Pisz do użytkowników PH z prośbą o dodanie Twojego produktu do swoich kolekcji. Te wszystkie drobne czynności na prawdę mają znaczenie na koniec dnia.

Jak już Stany pójdą spać, możesz odetchnąć i cieszyć się darmowymi leadami.

3. Po publikacji

Rozmawiałem z wieloma osobami, które publikowały swoje produkty i zazwyczaj każdy z nich dostał od 5.000 do 10.000 UU w przeciągu pierwszych kilku dni. W przypadku RealEye było to 8.000. Ile z tego uda Ci się skonwertować, to już zależy od Ciebie i produktu, ale przyznam szczerze, że sama dyskusja, która wywiązała się pod produktem i ilość szczerych opinii, którą otrzymałem była warta drugie tyle! 

Nie traktuj publikacji jako jednorazowy strzał. Jeśli produkt jest dobry, będzie wyświetlany jako “related” przy innych wpisach i codziennie będzie generować wartościowe wejścia na stronę.

Społeczność Product Hunt to ludzie, których fascynują ciekawe projekty i nowe pomysły. Jeśli Twój produkt faktycznie przynosi wartość na pewno zostanie tam doceniony! 

Adam Cellary

Twórca RealEye.io oraz współzałożyciel i CTO platformy UnStock.io

Na co dzień developer i pasjonat nowinek technologicznych. Uwielbia angażować sie w niecodzienne projekty, które mają międzynarodowy potencjał. Zwolennik podejścia Lean.