Proces szukania odpowiedniego partnera w biznesie jest bardzo czasochłonnym, ale też niezwykle ważnym elementem na drodze rozwoju każdego startupu. Wykorzystaj go maksymalnie!

Firmę Kontakt.io założyliśmy z własnych środków dokładnie cztery lata temu. Chociaż przez ponad rok udało nam się budować markę i pozyskiwać klientów bez zewnętrznego dofinansowania, właściwie od pierwszych dni działalności wiedzieliśmy, że potrzebujemy inwestora. Ze względu na innowacyjny produkt i działalność na rynku globalnym, szukaliśmy partnera, który zasili nasz wzrost i ekspansję. Oto cztery rzeczy, których nauczył nas ten proces.

1. Na pierwszy ogień rozmawiaj z inwestorami, którzy mają dla Ciebie mniejszy priorytet

Moja pierwsza prezentacja była całkowitą klapą, choć byłem przekonany, że solidnie się do niej przygotowałem. Jak ze wszystkim w życiu, tak i wówczas okazało się, że liczy się przede wszystkim trening. Generalnie prezentacja to zawsze najtrudniejszy element całego procesu, a pitch deck praktycznie ciągle ewoluuje w procesie rozmów z kolejnymi inwestorami. Dzieje się tak dlatego, że w tym czasie nakreśla się pewien profil percepcji naszej firmy, który nie zawsze jest optymalny. To co nam się wydaje, że ma sens i urasta do rangi przewagi konkurencyjnej, może okazać się zagrożeniem lub słabością w oczach doświadczonych graczy rynkowych. Często też, inwestorzy nie rozumieją naszego rynku, produktu itp. Zbudowanie zrozumiałego przekazu, który będzie mówił uniwersalnym językiem, to pierwszy krok do sukcesu w czasie takich negocjacji.

2. Bez względu na branżę, inwestorzy szukają dwóch magicznych komponentów

Aby przekonać inwestorów do inwestycji w projekt, trzeba mieć dwie rzeczy – dobrej jakości, skalowany produkt i zespół, który jest w stanie osiągać wyznaczane cele. Bez obu tych czynników trudno liczyć na zastrzyk gotówki i dobre warunki współpracy. Oczywiście, w szerszej perspektywie inwestorzy liczą też na budowę znaczącej wartości firmy, np. pozycji lidera na danym rynku lub znacznej przewagi biznesowej i technologicznej, o czym też warto pamiętać przygotowując slide deck.

3. Wkład finansowy to tylko jeden z czynników, który powinien wpłynąć na Twoją decyzję o współpracy z danym inwestorem

Równie istotne jest zaplecze merytoryczne i networkingowe, które inwestor jest Ci w stanie zaproponować. Nam od początku zależało na tym, by przedstawiciele funduszu rozumieli specyfikę branży, w której pracujemy i podzielali naszą wizję na rozwój. Idąc tymi kryteriami znaleźliśmy fantastycznych partnerów w Sunstone Capital, a rok później w Credo Ventures.

4. Rozmowy z inwestorami to kopalnia wiedzy, którą trzeba wykorzystać

Zadawajcie dużo pytań, a jeśli widzicie, że rozmowa zmierza w złym kierunku, wykorzystajcie to jako źródło informacji. Po pierwszych 10-15 spotkaniach, wasza prezentacja stanie się znacznie lepsza.

To dzięki takim rozmowom z inwestorami, ich analizie i sugestiom, mogliśmy spojrzeć na Kontakt.io z zupełnie innej perspektywy. Te spotkania pozwoliły nam na nowo zaprojektować wzrost firmy chociażby w kontekście struktury klientów czy redefinicji źródeł przychodów, a w końcu zaalokować osiem milionów dolarów wsparcia.

Szymon Niemczura

Współzałożyciel i CEO Kontakt.io

Komentarze (0)