Jedną z największych trudności stojących na drodze rozwoju startupu jest pozyskanie kapitału. Ta z pozoru prozaiczna przyczyna spacyfikowała na starcie niejeden pomysł biznesowy. Na rynku widzimy różne możliwości inwestowania w startupy. Która z nich jest najlepsza dla danego projektu?

Tekst jest częścią akcji partnerskiej mającej na celu promocję bezpłatnych wydarzeń organizowanych w łódzkim i katowickim oddziale Idea Hub. Podczas szkoleń uczestnicy dowiedzą się o tym, jak od środka wygląda prowadzenie działalności gospodarczej. Więcej na ich temat na stronie wydarzenia.

Zdjęcie główne artykułu by startupstockphotos.com

Startupy mają wiele możliwości pozyskania wsparcia finansowego. Mogą skorzystać m.in. z Venture Capital, Seed Capital, Crowdfundingu udziałowego czy wsparcia Anioła Biznesu. Jednak ich ilość niejednokrotnie wprowadza startupowców w popłoch.

Decydując się na wybór odpowiedniego sposobu finansowania swojego startupu powinniśmy zapoznać się z dostępnymi na rynku możliwościami. Każda z nich posiada swoje wady i zalety, a co za tym idzie, każda może sprawdzić się lepiej w określonej sytuacji. Warto więc zestawić cechy charakterystyczne trzech najbardziej popularnych metod finansowania startupów: funduszy inwestycyjnych, prywatnych inwestorów i crowdfundingu. 

Fundusze Venture Capital oraz Seed Capital

Fundusze Venture Capital, to fundusze inwestujące w spółki wprowadzające na rynek projekty o innowacyjnym charakterze – zazwyczaj nieznane, związane z nowymi technologiami, o dużym potencjale rozwoju. To rodzaj funduszy inwestujących w pomysły o wysokim stopniu ryzyka, przy równocześnie dużej szansie na wysoką stopę zwrotu. Jakie są cechy charakterystyczne tej formy finansowania startupów?

Zazwyczaj w zamian za kapitał, fundusz bierze udziały danego startupu. Pieniądze zazwyczaj oferowane są na długi czas – zwykle od 3 do 7 lat – sam fundusz z kolei liczy na duży wzrost wartości spółki, a co za tym idzie zysk z jej ewentualnej sprzedaży. Zazwyczaj fundusze tego rodzaju nie angażują się bezpośrednio w zarządzanie firmą – zwykle pełnią funkcje w np. radach nadzorczych, kontrolując jej pracę w ten sposób.

Częścią Funduszy Venture Capital są także Seed Capital, czyli inwestujące wyłącznie w projekty na bardzo wczesnym etapie rozwoju – najczęściej startupy posiadające dopiero prototyp.

Społeczność, a crowdfunding udziałowy

Crowdfunding to kolejna z dostępnych na rynku form pozyskiwania kapitału dla startupów. W tym wypadku mamy do czynienia z finansowaniem projektów przez społeczność – otrzymuje ona w zamian za pieniądze udział w zyskach z projektu lub udziały w samej firmie. W tym wypadku mówimy o crowdfundingu udziałowym. To coraz bardziej popularna forma finansowania startupów. Osoby inwestujące w pomysł mogą otrzymać także w formie wynagrodzenia np. produkt, do wytworzenia którego się przyczyniają (forma przedsprzedaży).

Znajdź swojego Anioła Biznesu

Trzecią możliwością finansowania startupów jest zaproszenie do współpracy tzw. Anioła Biznesu. To doświadczony przedsiębiorca, który ma na swoim koncie z powodzeniem rozwinięte pomysły biznesowe. Niejednokrotnie decyduje się on na swój udział w danym projekcie ze względu na chęć realizowania się w przedsięwzięciach, które są dla niego interesujące. Co istotne – Anioł Biznesu to osoba prywatna, która wykłada na dany pomysł własne pieniądze, czując przy tym ich wartość. Oznacza to, że będzie kładła duży nacisk na opłacalność inwestycji. Z drugiej jednak strony Anioł Biznesu samodzielnie zdecyduje o tym, w który projekt zainwestować i będzie to dużo bardziej subiektywne.

Jaki sposób finansowania wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, która forma finansowania jest najlepsza. Z pewnością decydując się na współpracę z funduszem musimy liczyć się z bardzo sformalizowaną i dłuższą ścieżkę przyznawania środków. Równocześnie fundusze z reguły inwestują w nieco większe i bardziej dochodowe biznesy (z reguły o wartości powyżej 1 mln zł) – inwestorzy dają szansę także tym mniejszym. Anioł Biznesu z reguły jest także bardziej zaangażowany w sam biznes, a jego pomoc zdecydowanie wykracza poza udzielenie środków finansowych – wspiera startupowca swoją wiedzą, doświadczeniem itp. Co w takim razie z crowdfundingiem?

To rozwiązanie o ogromnym potencjale dające możliwość pozyskania dużych środków. Pamiętajmy jednak o tym, że wymaga interesującej kampanii promocyjnej, a samo pozyskanie kapitału nie oznacza, że biznes wypali. Startupowiec może zyskać tą drogą kapitał, jednak nie otrzyma biznesplanu czy doradztwa, na które zazwyczaj może liczyć w poprzednich dwóch opcjach. Pamiętajmy także, że ta forma finansowania startupu wiąże się z jednym podstawowym ryzykiem – jeśli nie uzbieramy całej potrzebnej kwoty, pieniądze wrócą do inwestorów, a nasz projekt może legnąć w gruzach.

Rafael Moucka

Doświadczony przedsiębiorca, menedżer i inwestor. Od ponad dekady z powodzeniem rozwija pomysły biznesowe z obszaru IT i nowych technologii. Jest absolwentem programu doskonalenia umiejętności menedżerskich MANAGEMENT 2009 oraz Akademii Strategicznego Przywództwa na Harvard Business School&ICAN Institute.

Komentarze (0)