SHOWROOM pozyskuje kolejną inwestycję. Burda International wykupuje udziały pierwszego inwestora

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

SHOWROOM, platforma promująca polską modę, to jeden z polskich stratupów, o którym słyszał świat. Mimo młodego wieku firmy, która działa dopiero trzy lata, zdobyła już zainteresowanie światowych mediów, jak i dużych inwestorów. Niedawno ogłosiła kolejnego partnera biznesowego.

Burda International, firma wydająca na 19 rynkach m.in magazyny takie jak Elle, Glamour i Instyle objęła 52% udziałów w SHOWROOM.PL. Wykupiła udziały polskiego funduszu VC Hardgamma Ventures, który miał 15% udziałów oraz nabyła nowe od poprzednich udziałowców (Michał Juda i Jasiek Stasz mieli po 30% udziałów). Razem z wcześniejszym pakietem udziałów (25,1%) ta międzynarodowa grupa mediowa stała się większościowym udziałowcem polskiego startupu. Wspólnie z twórcami platformy chce wypromować produkty polskich projektantów na niemieckim rynku.

Na zdjęciu (od lewej): Michał Juda i Jasiek Stasz, pomysłodawcy platformy SHOWROOM

Facebookowa aplikacja

Portal początkowo był projektem wewnętrznym agencji interaktywnej Filemon&Baucis, którą założyli Michał Juda i Jasiek Stasz. Szybko jednak zorientowali się, że rynek mody niezależnej ma wielki potencjał, więc warto poświęcić mu więcej czasu. – Dlatego zrezygnowaliśmy z innych projektów i skupiliśmy się wyłącznie na SHWRM.PL – mówił Michał Juda, w rozmowie z nami sprzed roku. Na początku SHOWROOM był facebookową aplikacją dla niezależnych marek modowych, dopiero później stał się portalem.

Po solidnym researchu w poszukiwaniu podobnych narzędzi i rozmowach z samymi projektantami mody wynikało, że jest na rynku miejsce dla platformy, która udostępni projektantom narzędzia e-commercowe, ale także wesprze ich w promocji, planowaniu sprzedaży itp. – Kiedy rozpoczęliśmy działalność od wielu projektantów usłyszeliśmy, że bardzo brakowało im takiego narzędzia jak nasze – wspomina Juda. Zaczęli więc pracę nad produktem, który miał premierę na końcu stycznia 2012 roku, ale na szybki rozwój potrzebował wsparcia inwestora.

Modowi inwestorzy

Milion złotych w młodą firmę zainwestował warszawski fundusz inwestycyjny Hardgamma Ventures. Środki pozyskane w tej rundzie twórcy platformy, jak i inwestor, postanowili przeznaczyć na umocnienie pozycji SHOWROOMu w Polsce oraz na sfinansowanie pierwszego etapu ekspansji za granicą. Mimo planów na ekspansję, zespół wstrzymał się z nią aż do 2014 roku, kiedy to w polską spółkę zainwestowała światowa grupa modowa Burda International.

Do pierwszego spotkania z przedstawicielami Burdy doszło dzięki Piotrowi Zacharze, ówczesnemu redaktorowi naczelnemu magazynu Instyle. – Niedługo potem dzięki Krzyśkowi Kowalczykowi z HardGamma Ventures spotkaliśmy się z Jean-Paulem Schmetzem, który w Burdzie International pełni funkcję Chief Scientist oraz doradza w sprawie inwestycji w startupy – wspomina Jasiek Stasz, współtwórca SHOWROOMU. Mówi, że po drugim spotkaniu sprawy potoczyły się już szybko. Rozmowy zaczęły się na przełomie lipca i sierpnia, a na początku października podpisano umowę inwestycyjną.

Milion euro na reklamę

Wówczas rozkład udziałów w polskim startupie wyglądał tak: Michał Juda i Jan Stasz (pomysłodawcy startupu) po 30% udziałów, Burda International – 25% udziałów i Hardgamma Ventures (pierwszy inwestor) 15% udziałów. Inwestycja takiej grupy modowej była furtką do światowych mediów, o czym mówił Michał Juda: – Współpraca z Burdą to przede wszystkim przepustka do świata tradycyjnych mediów, nie tylko modowych – przekonuje Juda. Pomogła ona dotrzeć do wielu odbiorców na całym świecie, dzięki występom twórców startupu w zagranicznych magazynach i programach telewizyjnych.

W połowie listopada ubiegłego roku, polska spółka odniosła kolejny sukces na arenie międzynarodowej. Usłyszał o niej świat po tym, jak zajęła trzecie miejsce w konkursie SevenVentures Pitch Day. Dzięki świetnej prezentacji, jej założyciele przekonali jury do przyznania właśnie im tej nagrody. Juda i Stasz wygrali wtedy milion euro, które mają przeznaczyć na reklamę w partnerskich mediach wydarzenia m.in. w TF1 (Francja), Channel4 (Wielka Brytania) i TVN (Polska). Już wiemy, że nagroda zostanie wykorzystania głównie na niemiecki rynek reklamowy.

Zarząd pozostaje bez zmian

– Na jesieni planujemy launch SHWRM.DE – mówi Jasiek Stasz, jeden z pomysłodawców Showroomu. Wraz z zespołem chce ruszyć z niemiecką wersją platformy, aby na nowym rynku promować polską modę. – Chcemy przetestować technologię, CS, ale też produkt, bo startujemy z produktami polskich projektantów – przekonuje. Zapytany dlaczego właśnie rynek niemiecki wzbudził takie zainteresowani odpowiada, że dzięki współpracy z inwestorem może właśnie tam osiągnąć sukces.

– Wybraliśmy Niemcy dlatego, że Burda jest tam bardzo silna, wesprze nasz launch swoimi kanałami. Ponadto mamy budżet mediowy w ProSieben do zrealizowania (wygrana w 7VPD). No i to bardzo duży i chłonny rynek – mówi nam Stasz. Nie chce rozmawiać o tym, jakie kamienie milowe wspólnie z inwestorem wyznaczono zespołowi, ani o szczegółach transakcji. Wiemy też, że zarząd polskiej spółki „póki co pozostaje bez zmian”, co nie zawsze jest pewne przy nabyciu pakietu większościowego przez inwestora.

Jak co roku w okresie wakacyjnym piszemy o kolejnych inwestycjach w polskie startupy. W połowie czerwca pisaliśmy o tym, że Filmaster został sprzedany, a jego nabywcą została spółka stojąca za Samba TV. Na początku lipca informowaliśmy o tym, że w FunFotos 1,34 miliona złotych zainwestował fundusz Inovo, a w ZenCard dwa miliony euro zainwestowały fundusze: Experior Venture Fund oraz SpeedUp Group. Miejmy nadzieję, że to tylko początek dużych inwestycji w polskie startupy.