Amerykańska spółka Expedia przejmuje HomeAway za blisko 4 miliardy dolarów. Przy tej okazji zapowiada, że będzie konkurować z Airbnb. Wcześniej jednak zmieni dotychczasowy model biznesowy HomeAway.

4 miliardy dolarów w gotówce i akacjach

Expedia, amerykański gigant umożliwiający internautom rezerwację biletów lotniczych i miejsc w pokojach hotelowych, będzie konkurować z Airbnb, kalifornijskim startupem pośredniczącym w wynajmie domów i apartamentów. Spółka z Redmond przejmuje bowiem HomeAway, firmę notowaną na giełdzie papierów wartościowych w Stanach Zjednoczonych, która podobnie jak wcześniej wspomniany Airbnb łączy gospodarzy z gośćmi.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Transakcja ta będzie kosztować Expedię blisko cztery miliardy dolarów w gotówce i akcjach, i najprawdopodobniej zostanie sfinalizowana w pierwszym kwartale 2016 roku. Zarząd spółki oczekuje, że HomeAway wciąż będzie działać samodzielnie i, że na przestrzeni czterech lat potroi generowany przychód. W 2014 roku wynosił on blisko 120 milionów dolarów, a w 2018 roku nowy właściciel spółki spodziewa się 350 milionów dolarów.

Airbnb podwoi liczbę rezerwacji w tym roku

Nowy nabytek umożliwi Expedii podjęcie działań biznesowych w segmencie wynajmu wakacyjnych domów i nieruchomości, który patrząc na Airbnb rozwija się dynamicznie. Kalifornijski „unicorn” jest już wyceniany na około 25 miliardów dolarów. Ponadto pomysłodawcy projekt zamierzają w tym roku podwoić liczbę zarezerwowanych noclegów za pośrednictwem platformy i przewidują, że będzie ich mniej-więcej 80 milionów.

Nic więc dziwnego, że zarząd spółki z Redmond chce mieć udziały w dobrze rokującym segmencie wynajmu wakacyjnych domów i apartamentów. Pomostem łączącym Expedię z tym rynkiem ma być właśnie przejęty serwis HomeAway. Z tym, że póki co nie można powiedzieć, że ta spółka bezpośrednio konkuruje z Airbnb. Oba podmioty bowiem różni nieco model biznesowy.

HomeAway czeka zmiana modelu biznesowego

Pierwszy z nich działa na zasadzie listingu i umożliwia użytkownikom przeglądanie ofert i skontaktowanie się z właścicielami nieruchomości. Z kolei startup z San Francisco pozwala na rezerwację pokoi w danym lokalu z poziomu strony internetowej. Niemniej Dara Khosrowshahi, dyrektor generalny Expedii, zapowiedział, że po przejęciu HomeAway pomoże spółce w zmianie modelu biznesowego.

Komentarze (0)