Około dwa miesiące temu Allani stało się własnością Wirtualnej Polski Holding. Teraz w ręce giganta wpadł Enovatis, do którego należą popularne portale turystyczne. Na tę transakcję WPH wyłożyło 84 mln złotych i jest to siódme przejęcie w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy, które sfinalizowała firma.

Siódme przejęcie, najwyższa kwota

W miniony weekend Wirtualna Polska Holding przejęła już siódme przedsiębiorstwo od czasu majowego debiutu spółki na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Za 84 miliony złotych gigant kupił Enovatis, czyli właściciela trzech portali turystycznych: wakacje.pl, easygo.pl i wypoczynek.pl. Tym samym Grupa Wirtualna Polska weszła na rynek agencji turystycznych online (OTA).

Zdaniem Grzegorza Czapskiego, VP Corporate Development Grupy WP, powyższy segment ma rosnąć w Polsce w tempie od piętnastu do siedemnastu procent. - Inwestujemy w segment o silnych napędach rynkowych wspieranych megatrendami bogacenia się społeczeństwa, wzrostu częstotliwości wyjazdów urlopowych i aktywności turystycznej mieszkańców mniejszych miejscowości - mówi, czytamy w informacji prasowej. Czapski wyjaśnia również, że filozofia działania Enovatis wpisuje się w strategię Grupy Wirtualna Polska.

Serwisy Enovatis odwiedza 43 tysiące osób

Z kolei Jacek Świderski, prezes WPH, dodaje, że jest pod wrażeniem rynkowych sukcesów, które w ostatnich latach osiągnął 150-osobowy zespół nowoprzyjętego podmiotu. Spółka bowiem notuje regularny wzrost liczby użytkowników, a jak wyjaśnia Piotr Siudak, prezes zarządu Enovatis, w ubiegłym roku obsłużyła 105 tysięcy klientów. W szczycie sezonu 2015 roku natomiast wszystkie trzy serwisy turystyczne były odwiedzane codziennie przez mniej więcej czterdzieści trzy tysiące osób, czyli o 27 procent więcej niż rok wcześniej.

Ponadto, jak czytamy w informacji prasowej, systematycznie poprawia się także wskaźnik konwersji wizyt na zakupy wycieczek, a powracalność klientów w okresach pięcioletnich przekracza trzydzieści procent. Zdaniem Piotra Siudaka wraz z wejściem przedsiębiorstwa w struktury holdingu Wirtualnej Polski powyższe statystyki powinny ulec poprawie. - Jestem głęboko przekonany, że dołączenie Enovatis do Grupy Wirtualna Polska da spółce kolejny intensywny impuls do rozwoju, chociażby poprzez wykorzystanie znaczących synergii w obszarze marketingu - mówi.

126,7 mln zł w ciągu siedmiu miesięcy

Enovatis jest siódmą spółką, którą WPH wchłonęło od czasu, kiedy gigant internetowy zaczął być notowany na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Blisko dwa miesiące temu własnością firmy stał się agregat ofert modowych Allani, za który Wirtualna Polska Holding zdecydował się zapłacić 11,3 mln złotych. Wcześniej z kolei do grypy dołączyły: Finansowysupermarket.pl, jedenwniosek.pl (12,5 mln zł), NextWeb Media (19,4 mln zł), OpenFM i PolskaStacja (4 mln zł).

Łącznie więc w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy WPH zainwestował 126,7 mln złotych w przejęcia podmiotów działających na rynku e-commerce. W przypadku ostatnio zawartej transakcji mniej więcej 34 mln złotych to był kapitał pozyskany podczas pierwszej oferty publicznej, zaś pozostałe 50 mln złotych WPH pożyczył od banku. Tym samym gigant internetowy zrealizował swój cel, o którym w sierpniu informowała Elżbieta Bujniewicz-Belka. Członek zarządu ds. finansowych w Wirtualnej Polsce wspominała wówczas, że zamierza przeznaczyć 80 mln złotych z puli 106 mln pozyskanych podczas IPO na kupno serwisów internetowych.

O2 wchłonęło WP za 375 mln zł

Jacek Świderski, prezes Grupy WP, wyjaśniał wtedy, że spółka, której przewodzi jest zainteresowana akwizycją przede wszystkim podmiotów z segmentu e-commerce takich jak np. agregatory ofert oraz portale tematyczne. Spośród przejętych firm w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy to wartość transakcji między WPH, a Enovatis jest najbardziej znacząca, niemniej nie najżywszą w historii przedsiębiorstwa. - Zakup Enovatis to największa transakcja od połączenia WP i o2. Znacząco zbliża nas do przyjętego wówczas strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie 50% przychodów i EBITDA Grupy z rynku e-commerce - mówi Świderski.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie 2013 roku Orange Polska, do którego należała Wirtualna Polska, za 375 mln złotych sprzedał spółkę rynkowemu rywalowi O2. Wtedy Bruno Duthoit, prezes Orange Polska, stwierdził, że jest spokojny o przyszłość serwisu, który zdaniem przedsiębiorcy trafił w dobre ręce. Z kolei Krzysztof Krawczyk z funduszu Innova Capital, który finansował połączenie WP z Grupą O2, powiedział, że fuzja obu podmiotów stworzy lidera na rodzimym rynku i zapewnił, że będzie przeprowadzać kolejne akwizycje wykraczające nawet poza dotychczasową działalność serwisów.

Za Onet dali więcej

Powyższa transakcja niemniej stanowi około jedną trzecią wartości, którą niemiecki koncern medialny Ringier Axel Springer zdecydował się zapłacić TVNowi za 75 procent akcji Onetu, konkurenta WP. Wówczas umowa opiewała na 956 milionów złotych. Z kolei dynamika, z którą działa Wirtualna Polska Holding budzi podziw i stawia pytanie: na kogo „padnie” w przyszłym roku?

Komentarze (0)