... ... ...

Apple inwestuje miliard dolarów w konkurenta Ubera z Chin. Chce poznać tamtejszy rynek

Dodane

13-05-2016

Adam Sawicki
Miliard dolarów, tyle Apple wpompowało w Didi Chuxing, największą w Chinach platformą łączącą kierowców z pasażerami. Kontroluje ona 87 proc. lokalnego rynku. Koncernowi nie zależy jedynie na tym, żeby zagrozić Uberowi.

Na zdjęciu: Tim Cook, CEO Apple | fot. by Mike Deerkoski, flickr.com, CC by 2.0 | modyfikacja: 632x348

Apple bierze się za przejazdy

W rozmowie z agencją Reuters Tim Cook, dyrektor generalny Apple, wyjaśnił, że istnieje kilka strategicznych powodów, dla których spółka zdecydowała się zainwestować pokaźną kwotę w firmę z Państwa Środka. Wśród nich wymienił konieczność poznania niektórych segmentów chińskiego rynku. Jest on bowiem kluczowy dla rozwoju marki z nadgryzionym jabłkiem tym bardziej, że sprzedaż jej produktów mocno spadła w tamtym regionie.

W ostatnim kwartale wyniosła 12,5 miliarda dolarów, przy czym jest to wartość niższa aż o 26 procent w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku, podaje The New York Times. Po za tym nie jest to jedyny problem Apple na tamtejszym rynku. Ostatnio lokalna władza zablokowała częściowo działanie iTunesa, przez co firma z Cupertino nie może tam dystrybuować książek i filmów.

11 mln przejazdów dziennie

Być może partnerstwo z Didi Chuxing umożliwi spółce uniknąć w przyszłości podobnych scenariuszy. – Oczywiście, wierzymy, że za jakiś czas osiągniemy wysoki zwrot z inwestycji – powiedział Tim Cook w rozmowie z agencją Reuters. Jest to całkiem realne, ponieważ chiński startup szybko zdobywa popularność. Powstał w 2012 roku i kontroluje już aż 87 proc. rynku przewozów osobistych w Państwie Środka.

Zrzesza 14 milionów kierowców, realizuje każdego dnia 11 milionów tras i jest wyceniany na 20 miliardów dolarów. Ponadto jest także największym konkurentem Ubera, którego wartość w 2015 roku osiągnęła 68 mld dolarów. Przy czym pierwsza ze spółek działa głównie na rodzimym rynku, zaś druga jest znana prawie na całym świecie.

3 mld dolarów za Beat

Inwestycja Apple w Didi Chuxing jest jedną z największych, którą koncern z Cupertino sfinalizowała w ostatnim czasie. W maju 2014 roku kupił za blisko trzy miliardy dolarów Beat, producenta słuchawek i właściciela platformy streamingowej. Spółka ta powstała dwanaście lat temu, a założył ją popularny raper Dr Dre, który współpracuje m.in. z Eminemem. 

Komentarze (0)