Coraz więcej firm oprócz stron internetowych prowadzi także bloga. Dzielą się na nich wiedzą, nowymi rozwiązaniami, przykładami. Jednak czy blog firmowy przynosi jakieś korzyści dla organizacji? Czy warto angażować w to czas i pieniądze?

Zdjęcie główne artykułu by stocksnap.io

Rozważmy pewną sytuację. Masz pomysł na produkt lub usługę. Tworzysz biznes plan, zbierasz zespół i zaczynasz działać. Wszystko jest już gotowe, a Ty postanawiasz promować produkt w Internecie. Tworzysz nowocześnie wyglądającą stronę internetową, profile w mediach społecznościowych oraz zaczynasz działać z e-mail marketingiem, marketing automation i reklamą Adwords.

Pewnego dnia trafiasz na blog swojej ulubionej marki i w Twojej głowie pojawia się pytanie: może i ja stworzę bloga firmowego? Po chwili jednak pojawiają się kolejne pytania: jaką wartość to przyniesie mojej firmie? Czy korzyści będą większe od poniesionych kosztów? Czy oby na pewno to dla mnie? W moim artykule postaram się udowodnić Ci, że prowadzenie bloga może bardzo pomóc Twojej firmie.

1. Dajesz się poznać jako ekspert 

Prowadząc blog związany z Twoją działalnością i dzieląc się na nim wiedzą pokazujesz, że znasz się na temacie. To bardzo ważne, by pokazać Twoim klientom i potencjalnym klientom, że jesteś specjalistą w swojej branży. Jednocześnie pomagasz innym, co wywołuje w nich pozytywne skojarzenia zarówno z Tobą, jak i z marką, którą reprezentujesz.

2. Docierasz do szerszego grona odbiorców 

Dzięki artykułom i poradom osoby nie znające Twojej marki mogą trafić na blog i zainteresować się samą firmą. Jeśli piszesz na tematy pośrednio związane z produktem lub usługą masz szansę zwiększyć ich sprzedać poprzez wywołanie potrzeby posiadania lub skorzystania z rozwiązania jakie oferujesz.

3. Wciąż się uczysz 

Ponieważ nie możesz pisać o samych podstawach wraz z rozwojem bloga zaczynasz pisać na bardziej zaawansowane tematy. Ponadto przy okazji szukania inspiracji i czytania zagranicznych blogów sam się dokształcasz, poznajesz problemy ludzi z całego świata, odkrywasz nowe zastosowania produktów podobnych do Twojego. Jeśli sprzedajesz lub planujesz sprzedawać na rynkach zagranicznych rozważ prowadzenie bloga w języku polskim i angielskim. Nie tylko zwiększysz zasięg wpisów, ale także podszlifujesz swój angielski.

4. Rozwijasz swój produkt/usługę

Pisanie to jedno z narzędzi wspomagających kreatywność. Przelewając myśli na papier bardzo często w głowie rodzą się nowe pomysły, które spisane gdzieś na boku i potem przedyskutowane z zespołem mogą przyczynić się do rozwoju twojego produktu lub usługi, dodania nowych funkcjonalności lub nawet poszerzenia zakresu działalności.

5. Poprawiasz swoją pozycję w wyszukiwarce Google

Podobno jak nie ma Cię w Google to nie istniejesz. Coś w tym jest, dlatego firmy SEO optymalizujące pozycję strony w wyszukiwarce Google, cieszą się dużym powodzeniem. Jednym z elementów SEO jest tworzenie wartościowej treści związanej z pozycjonowaną stroną. Jeśli na blogu poruszasz popularne problemy, pojawiają się hasła często wyszukiwane w Google, a treść jest tak wartościowa, że inni ją polecają, to wujek Google zaczyna Cię lubić i faworyzować poprzez podnoszenie Twojej pozycji. Zadowolone są 3, a nawet 4 strony! A mianowicie: 

- Ty, bo jesteś wyżej od konkurencji w wyszukiwarce i łatwiej do Ciebie trafić,

- czytelnicy i klienci, bo poznają Twój produkt i znajdują odpowiedzi na nurtujące ich pytania,

- Google, bo lubi strony bogate w wartościowy content,

- Twoja agencja SEO, bo ją wspierasz w działaniach.

Czy blog sprawdzi się w każdej branży?

Tworzenie wartościowych treści, poradników, rozwiązań sprawdzi się zarówno w sklepie internetowym, jak i w biznesie zajmującym się np. sprzedażą oprogramowania SaaS. Wszędzie są klienci, którzy mają pytania, problemy lub chcą uzyskać więcej informacji. Oczywiście styl pisania może się różnić w poszczególnych biznesach, jednak benefity i wartości płynące z prowadzenia bloga firmowego sprawdzą się w zasadzie w każdej branży.

Skąd brać pomysły na wpisy?

Na blogu firmowym możesz poruszać zarówno tematy ogólne, jak i bardziej szczegółowe, a także dzielić się rozwiązaniami najczęstszych problemów związanych z Twoim produktem. Możesz także odpowiadać na popularne pytania Twoich Klientów, a także prezentować zastosowanie produktu/usługi w życiu.

W tworzeniu listy tematów na blog pomocne mogą być:

  • zbieranie pytań od klientów,

  • monitoring internetu i fraz związanych z Twoim biznesem,

  • obserwacja wątków na Quora,

  • czytanie blogów o podobnej tematyce, najlepiej blogów z całego świata,

Ponadto przypomnij sobie z czym Ty miałeś początkowo problem i na jakie pytania poszukiwałeś odpowiedzi.

Blog firmowy to istotne miejsce zbierania leadów, które poszukując wartościowej wiedzy dzięki Twojej pomocy mogą stać się lojalnymi klientami. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm z różnych branż prowadzi swoje blogi firmowe. Jak zresztą podaje raport Hubspot.com (The State of Inbound 2016) aż 60% marketerów stawiało na rozwój bloga firmowego w swojej strategii inbound marketingowej. Warto zatem zainwestować czas, bo jak widzisz benefitów jest bardzo dużo. Pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na blogowanie i stworzenie bloga może pomóc nie tylko młodym firmom, ale także tym istniejącym na rynku od lat.

Agata Chmielewska

E-commerce & On-line Marketing Specialist

Z branżą internetową związana od 10 lat, podczas których zdobywała doświadczenie zarówno w marketingu internetowym, jak i w działaniach związanych z wdrażaniem, optymalizacją i rozbudową sklepów i serwisów internetowych. Aktualnie doradza i pomaga markom oraz sklepom internetowym zwiększać konwersję swoich działań, m.in. ustalając strategię czy przeprowadzając kampanie marketingowe. Po pracy pisze na www.achmielewska.com oraz gotuje i bloguje na www.eksperymentalnie.com.

Komentarze (0)