160 znaków, które daje do wykorzystania SMS, wystarcza do skutecznego przeprowadzenia kampanii reklamowej i zbudowania pozytywnych relacji z odbiorcą. Marketing SMS to obecnie jeden z najbardziej efektywnych narzędzi komunikacji marketingu mobilnego.

Mniej niż minutę – tyle wiadomość SMS oczekuje na odczytanie w skrzynce odbiorczej statystycznego użytkownika. SMS zazwyczaj przykuwa naszą uwagę dużo bardziej niż e-mail i już w momencie powiadomienia zwracamy chociażby niewielką uwagę na jego treść. Sprawia to, że w przypadku SMS-ów możemy mówić o bardzo wysokim wskaźniku Open Rate (współczynnik otwarcia), który wynosi aż 99%. Dla porównania Open Rate w mailingu osiąga średnio 23%, a w powiadomieniach push jest to zaledwie 7%.

Od czego zależy sukces kampanii SMS? Odpowiedź zależy z pewnością od charakteru firmy i specyfiki branży nadawcy. Warto jednak poznać kilka wskazówek, które okażą się przydatne dla każdego przedsiębiorcy planującego wybór tej formy komunikacji z klientem.

Zapytaj, zanim wyślesz sms!

Niezmiernie istotnym aspektem marketingu SMS jest dotarcie do właściwych osób zainteresowanych usługą. Klienci lubią otrzymywać kody rabatowe i oferty promocyjne, ale konieczna jest zgoda na przetwarzanie ich numerów telefonów w celach marketingowych. Posiadanie bazy danych klientów, którzy kiedyś złożyli np. zamówienie w sklepie internetowym, nie upoważnia więc do wysłania SMS-ów. Warto zatem przygotować specjalny checkbox na taką zgodę (tzw. opt-in).

Podstawą marketingu SMS jest posiadanie własnej bazy numerów. Pozwala to odpowiednio targetować i personalizować wysyłane treści. W tym celu można przykładowo skorzystać z widgetu, który bardzo łatwo zaimplementować na stronie internetowej. Wystarczy określić, jakie dane użytkownika chcielibyśmy otrzymać i wkleić kawałek skryptu w odpowiednie miejsce kodu źródłowego naszej strony.

Jak inaczej zachęcić potencjalnych klientów, aby udostępnili swój numer telefonu? Aż 58% konsumentów przyznało, że przekazałoby dane osobowe w zamian za mobilny kupon rabatowy. Dobrym sposobem może być również uruchomienie i zintegrowanie aplikacji na fan page’u firmowym, przeprowadzenie ankiety, zorganizowanie programu lojalnościowego lub uruchomienie specjalnego numeru dedykowanego bez podwyższonej płatności do komunikacji dwukierunkowej.

 

Wejdź w interakcję

Istotą komunikacji SMS jest możliwość błyskawicznej niemal interakcji. Dlatego warto zachęcać konsumentów do samodzielnych działań i umożliwić odpowiedź na otrzymaną wiadomość. Niektóre firmy zajmujące się masową wysyłką SMS oferują wykorzystanie tzw. Short Code’u, czyli krótkiego numeru odbiorczego. Jest to skrócony, 4- lub 5 cyfrowy numer, który umożliwia odbiorcy wysłanie odpowiedzi na otrzymanego SMS, a w konsekwencji zaangażowanie się w proces dialogu z marką. Na dodatek koszt takiej wiadomości wynosi zaledwie tyle co zwykły SMS do własnej sieci.

Usługę Short Code w ciekawy sposób wykorzystał polski startup Cardio Watch (narzędzie do kontrolowania ciśnienia i wysyłania pomiarów bezpośrednio do lekarza). Twórca startupu przed wystąpieniem w programie telewizyjnym aktywował łatwy do zapamiętania, czterocyfrowy numer i podpiął go do systemu platformy do masowej wysyłki SMS. Celem było nakłonienie jak największej liczby osób do zgłoszenia się na darmowe testy – widzowie zainteresowani otrzymaniem urządzenia musieli jedynie wysłać SMS o treści „TAK”. 1200 zgłoszeń w przeciągu kilkunastu minut to niewątpliwy sukces, który twórcy zawdzięczali prostemu sposobowi kontaktu.

Potencjał komunikacji SMS wykorzystany został również przez Coca-Colę w polskiej kampanii o nazwie „Podziel się radością“. Akcja promocyjna polegała na wyświetlaniu na billboardzie komunikatu, który zachęcał do wysyłania imion przyjaciół pod krótki numer 4488. Już po kilku sekundach imiona pojawiały się na butelkach napoju wyświetlanych na dużym ekranie. Kampania odbiła się szerokim echem, a sam mechanizm sprawił wiele radości konsumentom, szczególnie że za wysyłane wiadomości tekstowe nie pobierano opłat.

Personalizacja działań w marketingu SMS z pewnością wpływa na budowanie jeszcze lepszych relacji z klientem. Gdy tylko jest to możliwe, warto sprawić, by komunikat przybrał formę zwrotu po imieniu do konsumenta lub wykorzystać datę jego urodzin, wysyłając mu wtedy życzenia. Takie rozwiązanie spowoduje, że firma będzie postrzegana pozytywnie w oczach potencjalnych odbiorców.

Daj się poznać

Ciekawą opcją jest wykorzystanie w wiadomości SMS skróconego linku, który przekierowuje bezpośrednio na stronę firmy lub do aplikacji w Sklepie Google czy Apple Store. Strona, do której prowadzi link zawarty w wiadomości tekstowej, może automatycznie rozpoznać system operacyjny telefonu i wyszukać odpowiednią wersją oprogramowania. Krótki link pozwala nie tylko zmniejszyć ilość znaków w treści wiadomości, ale również umożliwia mierzenie skuteczności działań marketingowych i dostarcza dodatkowych informacji o odbiorcach wysyłek. Tym bardziej, że większość konsumentów klika w otrzymany odnośnik już w ciągu 45 sekund od momentu odczytania wiadomości.

Rozszerzoną wersją skróconego linku, która daje nowe możliwości jego użycia jest Rich Media SMS. To usługa, która pozwala na masową dystrybucję materiałów multimedialnych takich jak np. video, grafika, muzyka czy PDF-y przy użyciu komunikacji SMS-owej. Funkcja pozwala umieścić w wiadomości krótki adres URL, który przenosi odbiorcę we wskazane miejsce – w tym przypadku do plików przechowywanych na serwerze serwisu do masowej wysyłki SMS. Przy wykorzystaniu platformy do masowej wysyłki usługa pozwala na tworzenie linków stałych, identycznych dla każdego z odbiorców (np. idz.do/sklep) lub indywidualnych (np. idz.do/xyz).

Marketing SMS – dla kogo?

Kto może skorzystać z Marketingu SMS? Każda firma, której zależy na efektywnej i nieszablonowej komunikacji z klientem lub chce zwiększyć spektrum swoich narzędzi komunikacyjnych. Dobrym przykładem wykorzystania SMS-ów w promocji aplikacji może być przypominanie o końcu ważności usługi i w efekcie zachęta do jej przedłużenia. SMS-y stanowią czasem dodatkowy element uzupełniający lub zastępujący powiadomienia mailowe czy działania call center. Niski nakład kosztów w stosunku do rezultatów czyni z marketingu SMS szczególnie użyteczne narzędzie w rękach właścicieli młodych firm i startupów.

-

Andrzej Ogonowski

Dyrektor marketingu i PR SMSAPI.pl

Od 2006 roku związany z firmą ComVision. Od 2008 r. zaangażowany w rozwój marki SMSAPI.pl, od 2011 r. odpowiada za całokształt działań marketingowych i PR platformy. Uczestnik i prelegent wielu konferencji i spotkań branżowych. Interesuje się zarówno innowacyjnymi, jak i tradycyjnymi narzędziami marketingowymi i komunikacyjnymi, mierzeniem efektywności prowadzonych działań promocyjnych i wizerunkowych.

Komentarze (0)