"Nie znam bardziej aroganckiej grupy ludzi niż partnerzy funduszy Venture Capital z Sand Hill Road!" mówi jeden z partnerów funduszu VC z Sand Hill Road i dodaje: "nawet konsultanci z McKinsey tacy nie są...". Nie dajmy się zwieść, nie chodzi o arogancję w zwykłym tego słowa znaczeniu :) - ona raczej przejawia się w przekonaniu, że Dolina Krzemowa jest epicentrum światowej innowacji... i jest to samospełniająca się przepowiednia! Ten ekosystem faktycznie działa i przyciąga najlepszych, dlatego Krzemowa Dolina JEST centrum światowej innowacji w technologiach cyfrowych i nie tylko.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Niektóre fundusze są nadzwyczajnie kompetentne, posiadają nadzwyczajne kontakty i pracują nadzwyczaj ciężko. Ale jeśli się współtworzyło setki firm wartych dziś powyżej 1 miliarda dolarów każda, w tym największe marki, to się ma kompetencje i kontakty oraz trzeba pracować – wszystko w wymiarze nadzwyczajnym!

Peter Thiel założył fundusz Founders Fund. Proponując im współpracę, trzeba odpowiedzieć na kilka pytań. Jedno z nich jest następujące: jeżeli miałbyś bardzo dużą moc obliczeniową do swojej dyspozycji, to co policzyłbyś? – liczy się wyobraźnia! Inne pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że zbiór zawierający wszystkie zbiory nie zwierające siebie zawiera siebie? – liczy się logika!

Cały proces rozwoju projektu jest dość przewidywalny: najpierw poszukiwanie kierunku strategicznego ("market fit"), stworzenie prototypu i udowodnienie wartości projektu na jednym lub kilku klientach w zależności od rodzaju biznesu (jak to mój znajomy powiedział: "one unit of utility"), następnie wejście na rynek (właściwe pokazanie trakcji), w końcu – ekspansja.

Proces inwestycyjny przebiega równolegle: najpierw runda seed; tuż przed lub tuż po wejściu na rynek: runda A - finansowania; właściwe finansowanie VC to runda B. Jesteś na nią gotowy kiedy masz 1 mln użytkowników, a najlepiej 3 miliony (zwłaszcza w przypadku, gdy użytkownicy nie płacą za podstawową usługę), a w biznesach B2B potrzebne jest 100 klientów mniejszych lub kilku większych.

Motywacją przedsiębiorców jest stworzenie dobrej firmy, czyli takiej, która będzie służyła klientom, rozwiązywała ich problemy i jednocześnie będzie dużo warta. Pozyskanie inwestora, czy inne ważne momenty w życiu firmy to tylko etapy, środki do osiągnięcia tego celu. Mój znajomy ujął to bardzo trafnie: "We are in business of business, not in business of ideas".

Piotr Wilam, Twitter: @piotrwilam

Piotr Wilam - przedsiębiorca, założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl. Business angel zaangażowany w Merlin.pl, a obecnie założyciel Innovation Nest, klastra zaawansowanych technologii. Z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.

 

 

 

Zobacz wszystkie teksty autora

Komentarze (0)