To, że moda na zakupy grupowe rozwija się w zawrotnym tempie, nie podlega żadnej dyskusji. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce powstaje coraz więcej serwisów oferujących kupony zniżkowe, pisaliśmy o tym kilka dni temu. Całkiem niedawno jeden z największych serwisów tego typu w Polsce chwalił się, że dzięki niemu Polacy zaoszczędzili kilkaset milionów złotych.

Z drugiej strony, w ostatnim czasie mogliśmy obserwować w mediach serię negatywnych artykułów na temat projektów z segmentu zakupów grupowych. Głównym bohaterami tych historii byli albo niezadowoleni użytkownicy serwisów, albo klienci, którzy zdecydowali się zaoferować zniżkę na swój produkt lub usługę. I właśnie tę ostatnią grupę postanowił zbadać serwis GoDealla.pl - niezależny agregator zakupów grupowych.

Poniżej przedstawiamy raport:

Badanie ankietowe przeprowadzono w dniach 19-23 maja 2011. Typ badania – wywiad telefoniczny na próbie 97 losowo wybranych firm z wielu branż, które w ostatnich 3 miesiącach wystawiły produkt lub usługę na jednym z 27 portali zakupów grupowych.

Ankieter zadał 5 pytań, odpowiedzi były anonimowe.

Analiza i wnioski:

  • Ponad 72% firm, które skorzystały z zakupów grupowych do promocji swoich produktów lub usług zdecydowałaby się to zrobić ponownie!
  • Co piąty przedsiębiorca nie zdecydowałby się na zakupy grupowe ponownie. Jednym z powodów takiej decyzji było przekonanie, że tego typu forma promocji okazała się dobra jako jednorazowe działanie, np. do promocji nowego produktu lub usługi. Inni twierdzili, że ruch wygenerowany przez zamieszczenie ok. 50% zniżki okazał się na tyle wystarczający, że w najbliższym czasie nie potrzebują dodatkowo stymulować popytu. Pozostali uznali, że klienci, którzy skorzystali z rabatów „to nie ten target”.
  • 6 na 10 przedsiębiorców uważa, że taka forma promocji jest bardziej efektywna niż dotychczas stosowane metody jak, np. prasa, radio, ulotki.
  • Ponad połowa przedsiębiorców nie podjęła żadnych działań lojalnościowych wobec klientów, którzy raz skorzystali z oferty firmy!
  • Wśród tych, którzy poczynili kroki, aby zatrzymać klienta i zachęcić go do ponownego skorzystania z produktu lub usługi najczęściej były oferowane dalsze rabaty i zniżki (51%) oraz zbieranie danych teleadresowych, np. email, telefon (30 %). Najrzadziej karta stałego klienta (12% badanych).
  • Co czwarty przedsiębiorca źle ocenia współpracę z przedstawicielami serwisów zakupów grupowych!
  • Najczęstszym zarzutem wobec konsultantów portali zakupów grupowych jest problem z komunikacją. Według przedsiębiorców, handlowcy nie potrafili jasno przekazać zasad i warunków współpracy oraz niewystarczająco dobrze doradzali, jak skonfigurować ofertę (np. nie informowali o limitach na jedno konto użytkownika). Część przedsiębiorców czuła się celowo wprowadzona w błąd poprzez niedoinformowanie. Wielu narzekało także na mało precyzyjne zapisy w umowach oraz problemy z szybkim i sprawnym kontaktem z przedstawicielami.
  • Prawie 57% firm pozytywnie ocenia współpracę z przedstawicielami portali zakupów grupowych.
  • Przedsiębiorcy świadomi potencjału zakupów grupowych i rozważający taką reklamę w przyszłości będą szukać alternatywnych portali, które pobierają niższe prowizje i oferują lepsze warunki (aktualnie prowizja wynosi od 10 do 50% w zależności od serwisu).
  • Polscy przedsiębiorcy odbierają reklamę poprzez zakupy grupowe jako drogą ale skuteczną.

GoDealla.pl (czyli Godzilla zakupów grupowych) to niezależny, dynamicznie rozwijający się agregator lokalnych zniżek i ofert zakupów grupowych. Na stronach GoDealli codziennie można znaleźć najwięcej promocji z portali zakupów grupowych w Polsce. Jako pierwszy agregator w Polsce wysyła codzienny spersonalizowany e-mailing z okazjami z wybranego miasta oraz prowadzi statystyki rozwoju serwisów grupowych.

źródło: GoDealla.pl

Komentarze (0)