Innowacyjność, wiara w produkt, ciężka praca oraz odpowiedni ludzie to szansa na rozwój i sukces. Do wejścia na obcy rynek niezbędni są też wiarygodni i sprawdzeni partnerzy oraz inwestorzy, którzy uwierzą w nasz produkt.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Kreditech, to innowacyjna technologia, która pozwala podejmować lepsze i szybsze decyzje kredytowe. Od początku wiedzieliśmy, że działalność operacyjną rozpoczniemy w Polsce. Po pół roku przygotowań i dokładnych badaniach rynku, wystartowaliśmy w sierpniu minionego roku.

fot. Fotolia

Polskę na rozpoczęcie właściwej działalności wybraliśmy nieprzypadkowo. Jako członek Unii Europejskiej, Polska stwarza ogromne możliwości do działania a regulacje prawne dają gwarancję stabilnego rozwoju. Poza tym rynek jest stabilny a prognozy dla branży, w której działamy zakładają dynamiczny rozwój w najbliższych latach. Nie bez znaczenia było też to, że na rynku pracy dostępnych jest wielu świetnie wykształconych młodych ludzi, którzy stanowią doskonałe zaplecze kadrowe.

Rejestracja

Oczywiście musieliśmy dostosować naszą technologię oraz nasz produkt do wymagań rynku oraz przepisów prawnych. Pożyczki, które oferujemy musiały być zgodne z wieloma standardami. Wyzwaniem, przed którym stanęliśmy, były również wymogi związane z rejestracją działalności gospodarczej, w tym rejestracja spółki z. o.o w KRS, przepisy dotyczące podatku dochodowego oraz VAT.

Partnerzy

Rozpoczynając działalność w Polsce na pewno warto nawiązać współpracę z firmami, które są liderami i wiarygodnymi partnerami w swojej branży. Współpracujemy zarówno z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, jak również z dużymi firmami, będącymi liderami rynku. Podstawą przed startem działalności są dokładne badania rynku oraz znalezienie wyróżniających cech i zalet produktu. Zwłaszcza, gdy na rynku działają już firmy o podobnym profilu, nasz produkt musi być znacznie lepszy. Ważne jest też rzetelne przeanalizowanie strony prawnej przedsięwzięcia oraz możliwości działania i rozwoju.

Inwestorzy

Polska scena VC, podobnie jak ekosystem startup jest we wczesnym etapie rozwoju. Chociaż Niemcy są nieco bardziej zaawansowane w wielkości rynku i płynności, podobnie jak w Polsce potrzeba zewnętrznego kapitału od inwestorów zagranicznych na finansowanie rund wzrostu. Oczywiście jest możliwe pozyskanie środków od krajowych graczy, jednak rynki nie są wystarczająco duże, aby sfinansować wielomilionowe rundy wzrostu.

Dlatego pozyskiwanie funduszy musi zostać przeprowadzone na całym świecie, a nie lokalnie. Jest absolutnie niezbędne, aby zbudować globalną sieć z aniołami biznesu, Venture Capitals i Private Equalities na bardzo wczesnym etapie, a najlepiej jeszcze przed startem, jeśli fundusze są rzeczywiście potrzebne.

Każda inwestycja, którą obserwowałem opiera się na zaufanych relacjach. Wysyłanie informacji biznesowych na ogólny adres email lub, co gorsza, wysyłanie do wielu w jednym mailu, nigdy nie doprowadzi do inwestycji. Najlepszym sposobem, aby zbudować sieć kontaktów jest obecność na europejskich konferencjach, takich jak Noego LeWeb, Websummit i nawiązywanie osobistych kontaktów.

Początek

Ważny też jest sam początek wejścia na dany rynek. O nowej firmie na rynku warto poinformować media lokalne jak i te działające ogólnokrajowo. Odpowiednie narzędzia działań promocyjno-marketingowych należy dopasować do posiadanego budżetu oraz rodzaju prowadzonej działalności. W ramach działań promujących nasz biznes ważne jest public relations, z naciskiem na media relations oraz działania w Internecie.

Warto zrobić wcześniej rozeznanie wśród dziennikarzy zajmujących się branżą, w której działamy i nawiązać z nimi kontakt. Oczywiście, każdy dziennikarz dostaje codziennie setki maili, dlatego musimy znaleźć kilka rzeczy, które wyróżniają nas od konkurencji i które zainteresują odbiorców danego medium - telewizji, radia, gazety czy serwisu internetowego. Wśród działań PR trzeba pamiętać o blogerach, którzy we właściwie zaplanowanej kampanii mogą stać się ambasadorami naszej marki. Płatne działania reklamowe będą skuteczne jedynie, jeśli odpowiednio dobierzemy nośniki naszego przekazu. Wydawanie kilkuset tysięcy na spoty telewizyjne czy radiowe może okazać się bez sensu, jeśli nasz produkt jest skierowany do specyficznego grona odbiorców.

Na każdym etapie rozwoju startupu trzeba pamiętać, że najważniejszy jest nasz odbiorca. Dobre biuro obsługi i wsłuchiwanie się w głos klienta są niezmiernie ważne. Jeśli nie stracimy z oczu celu, jaki obraliśmy zakładając firmę, to prowadząc biznes mądrze i odpowiedzialnie, odniesiemy sukces.

Sebastian Diemer

Założyciel i prezes zarządu Kreditech, dyrektor zarządzający Kredito24.

Doświadczenie zdobywał pracując w Rocket Internet GmbH. Ukończył ekonomię i zarządzanie na London School of Economics and Political Science.

Komentarze (0)