Jesteśmy zdrową alternatywą tzw. Doktora Google - mówi Piotr Orzechowski, prezes spółki Infermedica, która stworzyła m.in. Doktor-Medi.pl. Aplikacja potrafi w kilka sekund ocenić nasze objawy i polecić właściwego lekarza. Od kilku tygodni działa też za granicą.

fot. kaboompics.com

Piotr Orzechowski prace nad Doktor-Medi.pl rozpoczął w połowie 2010 roku. - Wtenczas moją główną motywacją było wykorzystanie zainteresowań ze studiów (sztuczna inteligencja, medycyna). Projekt okazał się ogromnym wyzwaniem ze względu na złożoność merytoryczną oraz technologiczną - mówi Orzechowski. Do najtrudniejszych zadań należało znalezienie lekarzy, którzy popieraliby ideę i mogliby poświęcić czas na współtworzenie systemu. Szczęśliwie udało się.

Wirtualny lekarz

Z pomocą w rozwoju spółki przychodzi dr Adam Zagórecki, który jest ekspertem machine learning oraz systemów statystycznych. Projekt nie zostałby też zrealizowany, gdyby nie zewnętrzne wsparcie finansowe. W 2012 roku zespół pozyskuje finansowanie od Wrocławskiego Centrum Badań EIT+. - Dzięki tym środkom udało nam się sfinalizować pierwszą wersję Doktora Medi, która ujrzała światło dzienne 25 września 2012 - dodaje Piotr Orzechowski, szef Infermedica.

Do grona założycieli zaangażowanych w rozwój projektu należą dr Adam Zagórecki, dr Irving Loh oraz Piotr Orzechowski. We wrocławski projekt uwierzył też fundusz inwestycyjny Innovation Nest, który wspiera go merytorycznie i finansowo. Od blisko 12 miesięcy doradcami projektu są Piotr Wilam oraz Marek Kapturkiewicz, jak również Roberto Sicconi (wcześniej dyrektor programu IBM Watson). Na co dzień nad “wirtualnym doktorem” pracuje zespół lekarzy oraz informatyków.

Doktor Google

Szacuje się, że 2/3 Internautów na Świecie co miesiąc szuka w Sieci informacji na temat swojego zdrowia. Zdarza się, że gdy się źle czujemy wyszukujemy nasze objawy. Wtedy trafiamy na Wikipedię, fora i artykuły. Te informacje rzadko jednak potrafimy właściwie zinterpretować, bo nie jesteśmy lekarzami. - Nie da się też uniknąć „błędu poznawczego”, który wpływa na interpretację pozyskanych informacji, chociażby z powodu odczuwanych emocji - mówi Piotr Orzechowski.

Stwierdzamy, że jesteśmy chorzy, innym razem, że nic nam nie dolega, co może być niebezpieczne. Doktor Medi rozwiązuje ten problem, ponieważ bazuje na wiedzy lekarskiej, wybiera i zadaje pytania i obiektywnie interpretuje uzyskane odpowiedzi. - Naszym celem nie jest sugerowanie diagnozy - przekonuje Piotr Orzechowski, prezes Infermedica. - Naszym zadaniem jest odpowiednio wczesne zaalarmowanie użytkownika, że należy udać się do lekarza - dodaje.

Okno czasowe

Zespół z Wrocławia ma ambitne plany dotyczące rozwoju swojego dzieła i je realizuje. - Niedawno uruchomiliśmy angielską wersję Doktora Medi pod nazwą Symptomate.com - mówi Piotr Orzechowski. Zagraniczna wersja serwisu pokazała pierwsze pięć tysięcy „wirtualnych wywiadów”. Firma tworzy ponadto prototyp innowacyjnej aplikacji diagnostycznej dla lekarzy rodzinnych DxMate.com. Ma również plany przeniesienia się do Doliny Krzemowej.

Orzechowski uważa, że w przypadku startupów próbujących rozwijać się w młodych dziedzinach jak digital health istnieje mocna przeszkoda – okno czasowe. - Czy rynek zdrowia jest w stanie przyjąć nasze rozwiązania już dziś? Czy może lepiej byłoby dla nas pojawić się za trzy lata, kiedy IBM Watson przetrze już szlaki? - pyta Piotr Orzechowski, pomysłodawca Doktor-Medi.pl. Przywołuje również refleksję dotyczącą rosnącej popularności nadajników Bluetooth Low Energy.

Mój dobry znajomy z Wrocławia prowadził taką działalność sześć lat temu, ale wtedy nikt nie włączał Bluetootha spacerując po sklepie ze swoją Nokią 6300 w kieszeni. Pomysł był zdecydowanie trafiony, o czym przekonaliśmy się po latach. Wierzę, że ta historia nie przydarzy się naszej firmie - mówi Piotr Orzechowski.

Dedykowane rozwiązania

Z serwisu jak i aplikacji Doktor-Medi.pl na Androida możemy korzystać bezpłatnie. Oznacza to, że możemy za darmo zweryfikować swoje objawy przed wizytą u lekarza. Niebawem udostępniona zostanie nowa wersja na system iOS. Na czym zarabia spółka? Orzechowski przekonuje, że usługi spółki mogą być wykorzystywane do efektywnej prezentacji reklam kontekstowych, w tym usług medycznych. Zespół w tym obszarze nawiązał już współpracę z portalem ZnanyLekarz.pl.

Prezes spółki przekonuje również, że Infermedica ma zarabiać na dedykowanych rozwiązaniach dla przychodni i szpitali. - Prowadzimy prace nad systemem wspomagania decyzji dla lekarzy rodzinnych oraz dedykowaną wersją Doktora Medi, która pozwoli pacjentowi wykonać inteligentny wywiad screeningowy przed wizytą w gabinecie lekarza - mówi Piotr Orzechowski, prezes spółki Infermedica. Te propozycje spotkały się już z zainteresowaniem zarówno w Polsce jak i USA.

Komentarze (0)