Inspirację do rozwijania swojej firmy możemy czerpać zewsząd. Są jednak materiały, które bardziej motywują do działania, ale pokazują też różnice między krajami, gdzie tworzy się startupy. Poznajcie siedem filmów o startupach, które warto obejrzeć.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Tematyka startupów jest coraz częściej podejmowana przez filmowców. I to niekoniecznie skupiając się wyłącznie na kalifornijskim fenomenie. Poniższa lista przedstawia listę filmów, które koniecznie powinien obejrzeć każdy przedsiębiorca.

1. Silicon Prairie

Ten film zapewne nie powstałby (albo nie w takiej formie jak obecnie), gdyby nie pomysły amerykańskich rządzących związanych z propozycją wprowadzenia w życie ustaw SOPA i PIPA. Wzbudziły one kontrowersje, gdyż miały uregulować wolność słowa w internecie. Dlatego też przedsiębiorcy, skupieni wokół serwisu Reddit, zorganizowali w 2012 roku (w okresie wyborów prezydenckich w USA) “Internet 2012 Bus Tour” - projekt polegający na promocji internetu i przedsiębiorczości internetowej w amerykańskich stanach. Na podstawie tego tourne powstał film “Silicon Prairie” pokazujący, że kultura startupowa w Stanach rozwija się prężnie także na takich obszarach jak: Nebraska czy Iowa. “Silicon Prairie” miał swoją premierę podczas CES 2013 w Las Vegas.

2. Silicon Valley

Na początku 2013 roku, w ramach cyklu “American Experience”, amerykańska stacja telewizyjna PBS (znana chociażby z fenomenalnego cyklu “OFF Book”) wyemitowała dokument na temat historii Doliny Krzemowej, która sięga czasów końca lat 50. Prawie 1,5 godziny niesamowitego dokumentu na temat początków znanego na całym świecie hubu. 

3. Leeap Project

Można to nazwać największą niespodzianką w podejściu do głównego tematu. Otóż australijski przedsiębiorca Simon Walker chciał poznać, w czym tkwi tajemnica sukcesu sceny startupowej w Stanach Zjednoczonych. Postanowił więc odwiedzić top 10 najbardziej prężnych tego typu ośrodków w Stanach, aby przekonać się, jak to wszystko wygląda; gdzie inspiracji powinni szukać entuzjaści startupów z Australii i Nowej Zelandii. W wyniku spotkań Simona z lokalnymi internetowymi przedsiębiorcami i inwestorami powstał cykl Leeap Project. Walker rozpoczął swoją podróż od Los Angeles, a zakończył na Bostonie. 

4. The Startup Kids

Jak do tej pory jest to najbardziej międzynarodowy film o startupowej społeczności. Przedstawia on przykłady młodych, internetowych przedsiębiorców zarówno ze Stanów Zjednoczonych, a także z Europy.

5. Money Can’t Steal Authenticity

Pod tą nazwą kryje się tytuł włoskiego dokumentu na temat fenomenu, jaki od kilku dobrych lat można zaobserwować wokół Berlina. Czyli miejsca, które staje się nową mekką startupów w Europie, a także na świecie. Dla wielu młodych ludzi stolica Berlina staje się ziemią obiecaną jeżeli chodzi o rozwój zawodowy. Warto wspomnieć o tym, iż obecnie jednym z największych problemów Unii Europejskiej jest wysoki poziom bezrobocia wśród właśnie tej grupy ludzi. Ten 3-częściowy film pokazuje, na podstawie rozmów, jak Berlin przekształcił się z miasta znanego jako “poor but sexy” w metropolię, którą określa się mianem “poor but sexy tech hub”.

6. Startup Dhaka

Ciekawy jestem, ilu z Was (bez pomocy wujka Google’a) będzie wiedziało, w jakim państwie leży miasto Dhaka. Ano leży ono w … Bangladeszu. Czyli w państwie, które zbytnio nie kojarzy się z przedsiębiorczością (tym bardziej z tą internetową), a raczej z tanią siłą roboczą.

Twórcy filmu “Startup Dhaka” przekonują do tego, aby spojrzeć na Bangladesz z drugiej, lepszej, przedsiębiorczej i innowacyjnej strony. Dokument ten powstał w wyniku kampanii crowdfundingowej przeprowadzonej na portalu Indiegogo. Środowisko startupowe ze stolicy Bangladeszu chce swoim filmem pokazać, że determinacja, pasja, nadzieja i współpraca może zdziałać cuda. Ponadto twórcy “Startup Dhaka” chcą promować tym dokumentem przedsiębiorczość internetową w innych regionach swojego kraju.

7. Anatomia Startupu

Ten film jeszcze nie powstał, ale warto o nim pamiętać, gdyż w tym roku ma odbyć się jego premiera. Jak sama nazwa wskazuje, ma on pokazywać środowisko startupowe i przedsiębiorczość w naszym kraju.

Marcin Niewęgłowski

Przez wiele lat pracował w startupach internetowych: zarówno polskich (Relaz, Daillly), jak i międzynarodowych (Rviewr). Finalista konkursu British Council „Young Creative Entrepreneur 2012″ (kategoria „Media”). Obecnie rozwija swój brand - butik komunikacyjny OMG! PR. Autor bloga o przemysłach kreatywnych.

Komentarze (0)