Content Marketing jest bardzo często wykorzystywany przez różnego rodzaju innowacyjne przedsięwzięcia. Czasami jest to konieczność, czasami wartość dodana. To pojęcie niezwykle szerokie i zasadniczo należy je rozumieć jako tworzenie wartościowych treści 
w celu uzyskania konkretnych korzyści. CM ma wiele zalet, które znajdują swoje zastosowanie w start-upach.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia | Autorem tekstu jest dr Paweł Strykowski

Dlaczego Content Marketing jest przeznaczony dla startup-ów?

W CM ważna jest szeroko pojęta wiedza – przede wszystkim unikalna i praktyczna, często również związana z konkretną technologią lub dziedziną nauki. Taką wiedzę zawsze powinny posiadać osoby rozpoczynające innowacyjny biznes. Bo każdy start-up jest oparty 
o unikalny pomysł, przy zastosowaniu wybranej technologii i wdrażany w praktyce.

W kampanii CM nie jest istotny budżet, pozycja na rynku, czy zaplecze. Ważniejsze są pomysł, wiedza i operatywność. Dlatego mała firma ma takie same (a niejednokrotnie większe) szanse na efektywny CM jak duża. Kampanie CM rzadko mają ogromną skalę, dla dużej firmy może być ona wręcz niezauważalna, dla startującego przedsięwzięcia może być ogromna i – odważne stwierdzenie – być podstawową formą promocji.

Ostatecznie start-upy są w zdecydowanej większości zakładane przez osoby z branży IT. Stworzenie bloga, jego obsługa, promocja, analiza skuteczności nie stanowią dla nich problemu. Wszystkie te czynności mogą się odbywać bez nakładów finansowych.

CM dla start-upów – kluczowe określenie celów i odbiorców

Content Marketing może przyjmować bardzo różną postać, szczególnie dla rozwiązań internetowych. Często te formy się uzupełniają. Ważne żeby na jak najwcześniejszym etapie działalności firmy określić cele i odbiorców CM. Mogą nimi być:

  • potencjalni klienci,
  • potencjalnych partnerzy,
  • potencjalni inwestorzy,
  • aktualni klienci i partnerzy.

Celami CM dla startup-ów mogą być:

  • budowa świadomości i zaufania do marki (których nowa firma bardzo potrzebuje),
  • pozyskanie klientów, partnerów biznesowych,
  • promocja idei lub pomysłu,
  • wsparcie procesu pozycjonowania,
  • generowanie znajomości i wzajemnych zobowiązań,
  • edukacja w zakresie produktu i tworzenie popytu – często pomysł jest na tyle innowacyjny, że aż niezrozumiały dla osób z zewnątrz, wtedy CM jest niezbędny jako proces edukacyjny,
  • tworzenie wartości firmy wśród potencjalnych inwestorów.

Omówmy kilka form i przykładów budowania strategii Content Marketing.

Blog ekspercki w ramach własnej strony internetowej

Blog wewnątrz własnej strony internetowej to bardzo często stosowana forma CM (uprawiana zupełnie naturalnie i intuicyjnie). Założyciele firmy, tworząc nowe narzędzie opisują wszelkie powiązane zagadnienia. Nie chodzi tylko o zdawanie relacji z tego, co się dzieje z przedsięwzięciem, ale raczej o tworzenie bazy wiedzy mocno skorelowanej 
z przedsięwzięciem. Wiedza ta podawana w np. w formie ebook’ów może być związana z udostępnieniem 
e-maila lub innych danych adresowych. Taki e-mail automatycznie trafia do listy newsletterowej. Ta z kolei wzmacnia kolejne działania CM, a przy okazji promuje rozwiązania komercyjne.

Recenzje rozwiązań branżowych na własnym blogu

Na własnej stronie/blogu można opisywać inne rozwiązania, narzędzia uzupełniające, partnerskie – na przykład dokonując ich analizy i oceny. Dla założycieli start-upu to dosyć proste – oni korzystają z tych narzędzi i mogą obiektywnie je ocenić. Dokonując takiej recenzji uzyskuje się dwa cele: buduje się content użyteczny, ciekawy, praktyczny – bardzo mocno powiązany 
z tematyką przedsięwzięcia, buduje się sieć znajomości, powiązań i … zobowiązań. Jeżeli o kimś napiszemy dobrze, to jest ogromna szansa, że ten ktoś o nas też będzie dobrze pisał lub mówił.

Rozwiązania automatyczne lub samoaktualizujące się oparte o własną technologię

To rozwiązanie, którym start-up może mocno wyróżnić się od dotychczasowych graczy na rynku. Nie chodzi tutaj o content, który jest statyczny, pisany, nagrywany lub rysowany przez człowieka. Ale o content, który buduje algorytm, program przygotowany przez firmę na podstawie zebranych danych. Start-up często dysponuje danymi i technologią, której nie ma nikt na rynku i jest to świetny element budowania przewagi konkurencyjnej w CM.

Można tutaj podać przykłady (z Polski):

  • Firma, która zajmuje się monitoringiem pozycji serwisów w wyszukiwarce Google udostępnia wykres dynamiki algorytmu tej wyszukiwarki. Taki wykres powstaje w oparciu 
o zebrane dane, jest stosunkowo prosty do implementacji i nie jest związany ze stałymi kosztami. Zainteresowani takim wykresem uzyskują ciekawą informację, a są to potencjalni klienci. (Webpozycja)
  • Firma zajmująca się pozycjonowaniem sklepów internetowych tworzy narzędzie, które robi darmowy wstępny audyt strony internetowej. Całość prezentuje się estetycznie 
i dostarcza podstawowych informacji.
  • Znana firma badająca ruch w Internecie generuje comiesięczne raporty 
o najważniejszych graczach na polskim rynku z podziałem na branże.

Zalety rozwiązania:

  • budowanie prestiżu, uznania, pozycji na rynku,
  • w przypadku unikalnego rozwiązania szanse na działania wirusowe, dodatkowe linkowanie,
  • stały ruch na stronie (gdzie możemy promować własne rozwiązania) w szczególności, kiedy generowane dane podlegają aktualizacji,
  • możliwość testowania popytu na informacje – później można zacząć myśleć o ich ewentualnej monetaryzacji.

Publikowanie artykułów eksperckich na zewnętrznych portalach, stronach, blogach

Wiedza, którą posiadają współzałożyciele często ma charakter ekspercki. Może być bardzo powiązana z istotą start-upu, ale niekoniecznie. Najlepiej zacząć od wypisania tematów, którymi możemy się podzielić. Następnie w oparciu o wypracowane kontakty, pomoc agencji PR lub nawiązując bezpośredni kontakt można zachęcić autorów 
i właścicieli istotnych w branży blogów, serwisów, portali tematycznych do opublikowania artykułów naszego autorstwa. W pierwszym etapie warto poznać zapotrzebowanie tych mediów i przygotowywać odpowiednie teksty, które będą spełniać oczekiwania poszczególnych dziennikarzy.

Case studies, czyli prezentacja doświadczenia

Start-up to dynamiczna młoda firma, której życie jest pełne biznesowych przygód. Czasami wynikają one z niedojrzałości, a czasami z przecierania zupełnie nowych szlaków. I to może być bardzo ciekawe dla wielu mediów związanych z prowadzeniem własnego biznesu, IT, inwestowania lub tematyką samego start-upu. Cenną umiejętnością jest dostrzeganie przydatnych doświadczeń i dzielenia się nimi. Czasami zupełnie nieświadomie firma może zbierać informacje, których nikt nie posiada, 
a które dotyczą kontrahentów, procesów, zjawisk. Takie informacje mogą się okazać bardzo cenne i pożądane przez duże, opiniotwórcze media lub instytucje zajmujące się badaniami rynku.

Wszystkie wymienione tutaj rozwiązania i narzędzia mają jedną cechę wspólną. Nie wymagają dużych nakładów finansowych. Nie oznacza to oczywiście, że są darmowe, płatność odbywa się w postaci poświęconego czasu i wysiłku. Działania Content Marketing wymagają odpowiedniego zaplanowania i systematycznej realizacji, dzięki temu mogą skutecznie budować wartość firmy i strony internetowej. Jednakże, jako, że start-upy jak mało które firmy mają bardzo wyśrubowane budżety, to ta metoda promocji może się okazać idealnym rozwiązaniem, które pozwoli skutecznie zaprezentować firmę i jej produkt inwestorom, klientom, czy po prostu osobom zainteresowanym branżą.

dr Paweł Strykowski

współwłaściciel Whitepress.pl

Od dwudziestu lat aktywny na rynku e-biznesu. Zajmował się m.in. wdrażaniem systemów ERP/CRM rozwijając firmę WizjaNet sp. z o.o.. Od grudnia 2013 roku jest współwłaścicielem platformy Whitepress.pl, której celem jest ułatwianie publikacji artykułów promocyjnych i eksperckich w wartościowych miejscach w Internecie. W ciągu pierwszego kwartału platforma przyciągnęła ponad 500 serwisów internetowych. Ukończył studia doktorskie w Instytucie Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk.

Komentarze (0)