Moda sklepowa, czyli jak przykuć uwagę klienta

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Coraz częściej w tworzeniu przestrzeni handlowej punktem wyjścia jest produkt i jego odbiorca. Uwarunkowane jest to strategią marki, psychologią zachowań konsumenta, kolorystyką oraz innymi aspektami marketingowego visual merchandisingu. Jakie są wobec tego trendy nadchodzącego sezonu?

Coraz częściej w tworzeniu przestrzeni handlowej punktem wyjścia jest produkt i jego odbiorca. Uwarunkowane jest to strategią marki, psychologią zachowań konsumenta, kolorystyką oraz innymi aspektami marketingowego visual merchandisingu. Jest to istotne z prostego powodu- wnętrze i wygląd jest wizytówką sklepu i kreuje opinię o nim. Dotyczy to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i online. Kluczowym elementem jest wyposażenie, które wbrew pozorom musi być także starannie dopracowane. Jakie są wobec tego trendy nadchodzącego sezonu?

Nowoczesność. Klient nie lubi robić zakupów w sklepie, gdzie widzi produkty stojące w kartonach, a otoczenie jest pozbawione estetyki i ładu. Białe regały zdecydowanie odchodzą do lamusa. Sklepy spożywcze zdominowały obecnie czarne metaliki z odcieniami szarości. Takie połączenie doskonale eksponuje wyłożone towary. Obecnie wykorzystuje się także coraz częściej naturalne drewno. Jednakże warto zapamiętać, iż nie należy przesadzać. Umeblowanie ma być tłem dla produktów. Dlatego prostota i minimalizm mebli są kluczowym rozwiązaniem.

Zdjęcie royalty free z Fotolia | Jak przykuć uwagę klienta w sklepie?

Tematyczne dodatki

Stoiska branżowe powinny być również odpowiednio zaprojektowane. Im ciekawsze elementy dekoracyjne tym większa uwaga konsumentów. Interesującym rozwiązaniem są różnego rodzaju wyspy (zazwyczaj umieszczone w centralnych miejscach poszczególnych działów). Chociażby wyspa owoców może odbiegać od standardowego lokowania w skrzynkach. Ułożenie powinno wciągnąć klienta do pewnej interakcji i zachęcić do dłuższego zatrzymania się przy nim (np. pod względem kolorostycznym).

Ciekawym rozwiązaniem są tematyczne dodatki takie jak kosze wiklinowe, czy też obrazy. Warto zadbać również o odpowiednie oświetlenie. Tutaj absolutnym hitem są LEDy, które podświetlają regały, półki i produkty (punktowym oświetleniem nakierowanym dokładnie na towar). Niektóre sklepy zaczęły stosować również system podświetlanych paneli, które pokazując cenę przyciągają uwagę konsumentów. Jedynym problemem póki co jest ich częste psucie, dlatego większość sklepów pozostaje przy tradycyjnej papierowej formie informowania o cenach i promocjach.

Jednakże owe panele dotyczą także nazw działów, które zdecydowanie poza napisem powinny mieć także formę obrazkową (przykuje to uwagę klienta i pokieruje go do odpowiedniego działu- przez co uniknie frustracji związanej z poszukiwaniami).

Oświetlenie półek

Właściciele sklepów budując branding oraz silną relację z konsumentem (gdzie fundament powinien tkwić w lojalności) decydują się również na tworzenie stref gastronomicznych i mini kawiarenek. Klient może tam swobodnie odpocząć niekiedy przy gazecie bądź słodkości (oczywiście za pewną odpłatą). Sklepy tworzą także coraz częściej specjalne strefy dla dzieci, aby rodzice w tym czasie mogli spokojnie zrobić zakupy i nikt im w tym nie przeszkadzał.

Dedykowane regały, precyzyjnie przemyślane oświetlenie i odpowiednia kolorystyka… Kto by przypuszczał, że trendy i moda mogą także dotyczyć półek sklepowych i wystrojów marketów, które odwiedzamy praktycznie codziennie. Warto pamiętać, iż wszystko ma swój cel (wpływ psychologiczny i zwiększenie sprzedaży) i chodzi przede wszystkim o przykucie uwagi konsumenta (wraz z wzbudzeniem lojalności do marki).

Podobna sytuacja może mieć miejsce niedługo w przypadku sklepów online. Dlaczego? Przede wszystkim poprzez zacieranie się granicy między sklepami stacjonarnymi, a wirtualnymi. Dzięki nowym technologiom możemy niedługo w internetowej rzeczywistości przechodzić między sklepowymi półkami.

Łukasz Peliksza

Marketing Manager w Kwit.pl

Miłośnik tematyki e-commerce, komunikacji społecznej i marketingu internetowego. Realizował projekty dla agencji reklamowych i firm związanych z kreacją wizerunku, BTL-em i organizacją eventów. Współpracował także z mediami. Prywatnie student Szkoły Głównej Handlowej oraz zapalony podróżnik.