Spółka Fabrity K2 za 10 milionów złotych sprzedała funduszowi Giza 40% udziałów w spółce Audioteka. To krok, który umożliwi serwisowi oferującemu audiobooki dalszy rozwój i ekspansję na nowe rynki. Jaka jest historia powstania spółki?

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Audioteka powstała w roku 2008. Rok później Grupa K2 zainwestowała w projekt i zaoferowała wsparcie technologiczne przejmując 50% udziałów. Po 5,5 latach owocnej współpracy sprzedała swoje udziały polsko-izraelskiemu funduszowi Giza Polish Ventures.

Pierwsze kroki, milowe kroki

Intensywny rozwój Audioteki od samego początku wymagał dużych nakładów finansowych. Twórcy serwisu, Marcin Beme i Błażej Kulka od roku 2009 poszukiwali środków na realizację pomysłów, jak i wsparcia merytorycznego od inwestorów. Pierwsze pozyskane fundusze (617 291 tysięcy złotych) na stworzenie Audioteki pochodziły z dotacji. Okazały się niewystarczające.

Twórcy serwisu postanowili wówczas zwrócić się o pomoc do prywatnych inwestorów. Pierwszym, który zgodził się wesprzeć działalność, był prezez K2, Janusz Żebrowski. Spółka celowa Fabrity K2 zainwestowała w Audiotekę w lutym 2009 roku. Przejęła wtedy 50% udziałów w przedsięwzięciu. Poza wsparciem finansowym stanowiła ona również wsparcie technologiczne.

Kapitał na wzrost

W 2011 roku Audioteka osiągnęła próg rentowności i przekroczyła dwa miliony złotych przychodu. Intensywny wzrost wywołał potrzebę znalezienia inwestora strategicznego. W 2012 roku fundusz Giza podwyższył kapitał o 2 miliony złotych i objął 20%. Po dwóch latach inwestorzy Audioteki podpisali między sobą umowę o sprzedaży udziałów.

Rola K2 jako partnera inwestycyjnego i technologicznego dobiegła końca. Rozwój Audioteki wymaga większego kapitału oraz inwestora akceptującego wyższy poziom ryzyka. Celem twórców serwisu jest ekspansja na kolejne rynki.

Komentarze (0)