Spółka Fabrity K2 za 10 milionów złotych sprzedała funduszowi Giza 40% udziałów w spółce Audioteka. To krok, który umożliwi serwisowi oferującemu audiobooki dalszy rozwój i ekspansję na nowe rynki. Jaka jest historia powstania spółki?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Audioteka powstała w roku 2008. Rok później Grupa K2 zainwestowała w projekt i zaoferowała wsparcie technologiczne przejmując 50% udziałów. Po 5,5 latach owocnej współpracy sprzedała swoje udziały polsko-izraelskiemu funduszowi Giza Polish Ventures.

Pierwsze kroki, milowe kroki

Intensywny rozwój Audioteki od samego początku wymagał dużych nakładów finansowych. Twórcy serwisu, Marcin Beme i Błażej Kulka od roku 2009 poszukiwali środków na realizację pomysłów, jak i wsparcia merytorycznego od inwestorów. Pierwsze pozyskane fundusze (617 291 tysięcy złotych) na stworzenie Audioteki pochodziły z dotacji. Okazały się niewystarczające.

Twórcy serwisu postanowili wówczas zwrócić się o pomoc do prywatnych inwestorów. Pierwszym, który zgodził się wesprzeć działalność, był prezez K2, Janusz Żebrowski. Spółka celowa Fabrity K2 zainwestowała w Audiotekę w lutym 2009 roku. Przejęła wtedy 50% udziałów w przedsięwzięciu. Poza wsparciem finansowym stanowiła ona również wsparcie technologiczne.

Kapitał na wzrost

W 2011 roku Audioteka osiągnęła próg rentowności i przekroczyła dwa miliony złotych przychodu. Intensywny wzrost wywołał potrzebę znalezienia inwestora strategicznego. W 2012 roku fundusz Giza podwyższył kapitał o 2 miliony złotych i objął 20%. Po dwóch latach inwestorzy Audioteki podpisali między sobą umowę o sprzedaży udziałów.

Rola K2 jako partnera inwestycyjnego i technologicznego dobiegła końca. Rozwój Audioteki wymaga większego kapitału oraz inwestora akceptującego wyższy poziom ryzyka. Celem twórców serwisu jest ekspansja na kolejne rynki.

Komentarze (0)