Programowanie to nowy rodzaj umiejętności, który kojarzy się z ciężką pracą oraz godzinami nauki. Czy kodowania mogą nauczyć się dzieci? Okazuje się, że tak. Ułatwi im to aplikacja ScratchJR, za pomocą której nawet pięciolatki będą mogły tworzyć własne gry i programy.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Kodowanie, podobnie jak pisanie, pomaga uporządkować myśli i realizować pomysły. Podczas procesu pisania kodu dzieci uczą się jak tworzyć i wyrażać się przez komputer, nie tylko będąc biernymi użytkownikami urządzenia. Dodatkowo uczą się projektowania i rozwiązywania problemów przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas innych lekcji, m.in. matematyki. Programowanie daje wiele. Warto więc nauczyć go maluchy. Jak?

Programowanie dla kilkulatków

Aplikacja Scratch dotychczas była przeznaczony dla dzieci w wieku ośmiu lat. Stanowiła inspirację do powstania programu dla młodszych. Deweloperzy przeprojektowali interfejs, aby umożliwić korzystanie z niego przez inną grupę wiekową. Specjalnie intuicyjne bloki i oznaczenia graficzne uprościły działanie programu na potrzeby młodszych. Dzięki temu, w ScratchJr już pięcio, sześcio i siedmiolatki mogą tworzyć własne gry oraz interaktywne historie.

ScratchJr poprzez możliwość zestawianie ze sobą bloków graficznych, dźwiękowych i akcji pozwala na tworzenie złożonych historii. Podstawowe modele mogą być dodatkowo konfigurowane w edytorze grafiki, co umożliwia pełną personalizację historii i gier. Dodatkową atrakcją dla młodych adeptów programowania jest możliwość dołączenia własnych zdjęć, ilustracji i sygnałów dźwiękowych. Mają one zachęcić do dalszej zabawy aplikacją.

Kodowanie w przedszkolach

Aplikacja zachęca dzieci do odkrywania nowych możliwości oraz rozwiązywania prostych zagadnień. Twórcy deklarują, że nie chcą, aby każde dziecko-użytkownik stało się programistą czy inżynierem, ale żeby miało kontakt z kodowaniem. Programowanie obecnie jest nowym, niezwykle pożądanym, rodzajem umiejętności, a ScratchJr umożliwia rozwijanie jej od najmłodszych lat. 

W zwykłym systemie nauczania podstawy kodowania pojawiają się dopiero w czwartej klasie. Wbrew pozorom jest to późny moment na start edukacji w zakresie programowania. Pomysł rozpoczęcia edukacji wśród młodszych dzieci spotkał się z aprobatą amerykańskiego rządu i projekt otrzymał 1,3 miliona dolarów dofinansowania od National Science Foundation, aby pomóc dzieciom działać twórczo i systematycznie.

Radość z programowania

Bezpłatna aplikacja od lipca jest dostępna do pobrania na iPady. Od tego czasu jest też wykorzystywana na zajęciach w amerykańskich szkołach Eliot-Pearson Children's School in Medford oraz Jewish Community Day School in Watertown, gdzie spotkała się z uznaniem nauczycieli oraz uczniów. Wykładowcy chwalą ją za rozwijane umiejętności, a dzieci doceniają frajdę, jaką sprawia kodowanie. Czy w Polsce również zostanie dobrze przyjęta?

Komentarze (0)