Przedstawiamy pięć ciekawych polskich projektów, które zostały sprzedane. Poniżej znajdziecie historię powstania Gastronauci.pl, HumanWay, Wykop.pl, Grupy Pomocni.pl oraz Topicmarks.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1. Gastronauci

Zaczęło się od pasji do gotowania. Ola Lazar, pracując na etacie, po godzinach prowadziła blog o gotowaniu. Wiedziała jednak, że musi stworzyć coś większego i zaczęła od projektu strony. Stworzyła szablon, pokolorowała komórki i uzupełniła je w treści. Projekty przekazała graficzce i programiście, którzy przenieśli pomysł na stronę gastronauci.pl. Lazar w jego promocję i rozwój w 2007 roku zainwestowała wszystkie oszczędności - 10 tysięcy złotych. Tak wyglądały początki serwisu, który sześć lat później zostaje sprzedany.

Lazar promocję Gastronauci.pl zaczęła od swojego bloga, ale największy ruch przyniosła jej informacja prasowa opublikowana na gazeta.pl. Bardzo szybko rosło zainteresowanie stroną, rok temu odwiedzało ją 900 tysięcy użytkowników, robiąc cztery miliony odsłon miesięcznie. Jak twierdzi była właścicielka - od początku zarabiał na siebie.

Firmę Oli Lazar, która zatrudniała dziewięć osób, we wrześniu kupiła hinduska spółka Zomato. Kwota transakcji niestety nie została ujawniona. Spółka planuje zwiększyć zatrudnienie do 75 osób. Twórczyni serwisu, postanowiła dalej rozwijać swój drugi startup - Stoliczku.pl. W rozmowie z naTemat1 zapowiedziała też, że niebawem pochwali się też nowym projektem.

2. HumanWay

HumanWay, system do rekrutacji online stworzony we wrześniu 2009 roku jako inicjatywa poznańskiej firmy Netguru oraz Jacka Wysockiego i Tomka Teodorczyka. Jej celem było obniżenie kosztów rekrutacji poprzez porządkowanie informacji na temat kandydatów. Po krótkim czasie zaczęła obsługiwać duże marki i pomagać im sprawnie rekrutować pracowników. Wśród klientów mogliśmy wtedy znaleźć m.in. Piotra i Pawła, Deichmann, czy Empik School.

Na zdjęciu Kuba Filipowski, były wice-prezes HumanWay | fot. facebook.com/filipowski

Niespełna rok po wystartowaniu projektu, zespół pozyskał finansowanie. Sprzedał mniejszościowy pakiet udziałów funduszowi z grupy Vivex Investment. Pozyskane z umowy inwestycyjnej środki przeznaczył na aktywną sprzedaż i szybszy rozwój, zarówno pod względem technologicznym, jak i organizacyjnym.

Vivex Inwestment wyszedł z inwestycji w 2013 roku. Właściciele firmy, jak i wymieniony fundusz sprzedali cały pakiet swoich udziałów Grupie Pracuj, która interesowała się projektem od momentu jego startu. Szczegóły transakcji do dziś pozostały tajemnicą. HumanWay na współpracy miał zyskać wiedzę i doświadczenie zespołu, który rozwijał wspomniany system. 

3. Wykop

Wykop.pl powstaje pod koniec grudnia 2005 roku za sprawą Piotra Chmolowskiego, ucznia liceum. Zainspirowany amerykańskim serwisem Digg, postanawia wraz ze znajomymi programistami stworzyć jego polską wersję. Pół roku po starcie serwisu sprzedaje firmę Tomaszowi Drożdżyńskiemu. Ten za 600 tysięcy złotych odsprzedaje 80% udziałów spółki funduszowi Garvest. Nadal jednak zostaje jej udziałowcem. Serwis rozwija się bardzo dobrze, choć dochodów szybko nie przynosi.

Na zdjęciu Michał Białek, CEO Wykop.pl | fot. youtube.com/watch?v=HgiHVrT96SY

Tak twierdził Drożdżyński, który w marcu 2008 roku udzielił wywiadu dla magazynyinternetowe.pl. Rok później Wykop miał przynieść dochody rzędu półtora miliona złotych. Wtedy też przekroczył liczbę 110 tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Serwisem zaczęły interesować się przedstawiciele dużych grup mediowych.

Tworzą więc konkurencyjne serwisy, które miałyby wyprzedzić Wykop.pl w zdobyciu większego zainteresowania. Onet rusza z Wyczaj.to, Agora z Gwar.pl. Jak pisze SpidersWeb2, “oba projekty okazały się spektakularnymi porażkami i próżno ich dziś szukać w sieci”. Wykop wygrywa walkę z grupami mediowymi, a w 2012 roku Grupa Allegro postanawia kupić go, za nieujawnioną do dziś kwotę.

4 . Grupa pomocni.pl

Pierwszym serwisem grupy pomocni.pl jest Niania.pl. Serwis ten zajmuje się pośrednictwem na rynku opiekunek do dzieci i powstaje w 2004 roku. Założył i rozwinął go Marcin Brzeziński, który po trzech latach sprzedał biznes za nieujawnioną kwotę. Kupili go: Marcin Kurek (anioł biznesu i przedsiębiorca), Marcin Popielarz, (IT Manager w Pomocni.pl) i Michał Skrzyński (prywatny inwestor i specjalista od SEO). Na ten cel uzyskali środki od Team Europe Ventures, BMP i Pawła Chudzińskiego.

Na zdjęciu (od lewej): Michał Skrzyński, Marcin Popielarz i Marcin Kurek

Już po czterech miesiącach od zakupu Niania.pl osiąga próg rentowności. W sierpniu 2008 roku serwis miał 45 tys. unikalnych użytkowników. Rok później oglądalność zwiększyła się dwukrotnie. Przez przeszło rok działania nowych właścicieli, serwis znalazł nianię dla ponad 70 tys. dzieci w Polsce.

W 2010 roku z serwisu korzystało już blisko 192 tys. unikalnych użytkowników, w 2011 roku 238 tys., rok później 310 tys., a w 2013 aż 360 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie. W 2011 roku w grupę Pomocni.pl, w której skład wchodzi Niania.pl, remontuj.pl, opiekazwierzat.pl, opiekaseniora.pl, korepetycje.edu.pl i pomocedomowe.pl inwestuje grupa mediowa Edipresse Polska SA. Kupuje 88% udziałów za nieujawnioną jak dotąd kwotę.

5. Topicmarks

Jaromir Działo, udziałowiec firmy tworzącej oprogramowanie phiScape, odpowiadał za krakowskie biuro oraz interfejs użytkownika. Wraz z CEO, Karlem Dawsonem, zarobione wspólnie pieniądze postanawia zainwestować w stworzenie własnego produktu. Towrzą listę propozycji i głosują. - Wygrały pomysły związane z procesowaniem tekstu - mówi Działo3. Do pracy nad projektem zabierają się jednak dopiero w 2009 roku i nadal rozwijany jest jako wewnętrzny produkt firmy.

fot. youtube.com/watch?v=GsK4DoZ-6Og

Dopiero dwa lata później zakładają w USA osobną spółkę. Mimo to, Topicmarks nadal traktowany jest jako projekt “po godzinach”. Aby się to zmieniło, jego twórcy po wygranej w Seedcampie zaczynają rozmawiać z pierwszymi inwestorami. Serwis nadal nie zarabia, nawet gdy później zostaje sprzedany. Produkt zainteresował jednak znajomego inwestora z Zurychu, który w marcu 2011 roku inwestuje w niego kilkaset tysięcy franków.

Za pieniądze z tej inwestycji zespół dopracowuje interfejs, testuje jeszcze więcej hipotez oraz zaczyna stawiać pierwsze kroki na globalnym rynku. Pół roku później, inwestor udziały odsprzedaje, a wszystkie (wraz z udziałami właścicieli) kupuje zagraniczny Tagged. W 2012 roku z Topicmarks korzystało około 330 milionów użytkowników.

Komentarze (0)