Od ponad trzech tygodni przebywamy w gorących Helsinkach. Zostaliśmy zakwalifikowani do programu Startup Sauna spośród 781 zgłoszonych startupów. Jako jeden z dziewiętnastu zespołów, pod okiem ekspertów z Finlandii i nie tylko, rozwijamy tam naszą firmę. Jak pracuje się w saunie?
Po pierwsze, Skandynawia
Tak, jest zimno, ciemno, dziwnie, minimalistycznie i naprawdę można wyczuć, że Finlandia to ojczyzna Nokii i IKEi. Niemniej spotkaliśmy się tu z niesamowicie ciepłym przyjęciem ze strony organizatorów oraz innych uczestników. Przyjemnie zaskakująca okazała się też gościnność Startup Sauny. Zapewniono nam zakwaterowanie, udostępniono dużą, sympatycznie urządzoną kuchnię oraz saunę, co w obliczu przytłaczająco wysokich cen wszystkiego, jest naprawdę miłe.
A przeżyć tu trzeba niemało, ponieważ program trwa 5 tygodni, wypełniony jest różnorakimi zajęciami i zakończy się dniem pokazowym Startup Sauny na Slush-u, który odbędzie się 18-19 listopada w Helsinkach. Co ciekawe, ten najlepszy w Europie program akceleracyjny jest tworzony przede wszystkim z myślą o rozwoju community i wsparciu najbardziej obiecujących pomysłów. Uczestnictwo w projekcie nie wiąże się z przekazaniem jakichkolwiek udziałów.
Jak wygląda praca w Saunie
Bardzo proste i przyjazne są zasady korzystania z przestrzeni, którą udostępniono zespołom na czas trwania eventu. W budynku zaaranżowano kilka wydzielonych sal i salek, kuchnię oraz spory open space z różnymi zakątkami wypełnionymi fotelami, biurkami, sofami i innymi przydatnymi udogodnieniami. Wszystko jest otwarte, ogólnie dostępne i wspólne. W czasie wolnym od programowych zajęć wystarczy zagarnąć wybrane wolne miejsce wedle potrzeb. Jest nawet nieduża salka spotkaniowo-konferencyjna urządzana na wzór fińskiej sauny.
Zajęcia odbywają się wedle ustalonego programu w największej sali konferencyjnej i z zasady są obowiązkowe. Czasem bywa dość akademicko, czasem bardziej konkretnie i praktycznie, a zakres zajęć jest dość szeroki. W ciągu ostatnich dni było o designie, modelu biznesowym, budowaniu firmy, problemach i potrzebach klienta. To co nas cieszy najbardziej, to spotkania 1 na 1 z topowymi fińskimi autorytetami branżowymi i mentorami, takimi jak np. Peter Vesterbacka z zarządu Rovio.
Dwa tygodnie temu mieliśmy okazję wziąć udział w warsztatach pitchowania, które co tydzień prowadzi Mike Bradshaw i trzeba przyznać, że „jeździł po nas” wszystkich równo przez trzy godziny. Uważnie wychwytywał najdrobniejsze błędy, czy niejasności i nawet najlepszym się oberwało. I naprawdę miał rację!
Międzynarodowa kompania
Grupa uczestników jest przyjemnie międzynarodowa i zróżnicowana, a do tego mocno elitarna – z 781 zgłoszonych startupów wybrano 19. Spotkaliśmy tu zespoły z krajów nordyckich, Europy centralnej i Rosji, ale także z Korei Południowej, Libanu, czy Kenii. Projekty są dość zróżnicowane – od materiałów i urządzeń, poprzez różnorakie platformy e-commerce, software dla programistów, rozwiązania dla biznesu, aż po projekty społeczne i interaktywne poduszki dla dzieci.
Jakim startupem biorącym udział w Startup Saunie warto się zainteresować? Oprócz naszego AudioTripa warto zwrócić uwagę na:
- MyMusicTaste, który służy do inicjowania i finansowania eventów muzycznych, w oparciu o realne zapotrzebowanie i preferencje odbiorców. Od nich właśnie zależy kto wystąpi, jak duży będzie koncert i gdzie zostanie zorganizowany.
- Modti to innowacyjny, podatny na wielokrotne kształtowanie materiał o szerokim zastosowaniu, stworzony z połączenia metalu i plastiku, umożliwiający między innymi znacznie szybsze drukowanie 3D.
- TotoHealth (z Kenii) natomiast jest programem ratującym życie i zdrowie dzieci w Afryce poprzez system porad medycznych. Proste rozwiązanie, oparte o SMS-y wysyłane do kobiet w ciąży i młodych matek, pomaga już 48 tysiącom rodzin.
- LeeLuu Nightlights to zintegrowane ze sobą, reagujące na dotyk przytulanki-lampki pozwalające walczyć z typowym u małych dzieci lękiem ciemności.
Tym co ważne w Startup Saunie oprócz zdobytej wiedzy i okazji do spotkania fantastycznych ludzi, jest szansa na przedłużenie programu akceleracyjnego w Dolinie Krzemowej, które zostanie zaproponowane najlepszym zespołom po zakończeniu etapu w Helsinkach. Trzymajcie więc za nas kciuki!
Michał Kępiński
CEO AudioTrip
Dzięki przygotowaniu akademickiemu w dziedzinie psychologii i socjologii oraz ogromnemu zamiłowaniu do jakościowego softu, przypadło mu w udziale nadzorowanie i troska o synergię całego projektu, oraz pisanie dokumentów z Dużą Ilością Trudnych Słów. W swojej karierze zawodowej był już Key Account Managerem, Po prostu Managerem, Marketing Managerem, Dyrektorem Handlowym i Pełnomocnikiem Zarządu ds. ISO.