Inkubator UW przeprowadził pierwszą edycję BraveCamp. To kilkudniowy wyjazd, na którym wybrani studenci-wizjonerzy pod okiem trenerów i mentorów rozwijali zgłoszone przez siebie projekty. Najlepszy pomysł został nagrodzony grantem.

„Powiem krótko: chcę tam być!” – tak jeden z uczestników w formularzu zgłoszeniowym podsumował swój list motywacyjny. Faktycznie, warto było „być”, bo nieczęsto się zdarza, by móc szlifować pomysły z doświadczonymi menadżerami, coachami i specjalistami od rozwoju startupów, a do tego zyskać realną możliwość wdrożenia swojej wizji w życie. Taki właśnie był BraveCamp, czyli pierwsza edycja szkoły letniej dla studentów-wizjonerów zrzeszonych w Inkubatorze Uniwersytetu Warszawskiego.

Selekcja pomysłów

BraveCamp jest skierowany do studentów, pracowników UW i absolwentów uczelni, którzy mając konkretny pomysł na projekt lub biznes poszukują środków i metod ich realizacji. W tegorocznej, pierwszej edycji napłynęło prawie 60 zgłoszeń projektów, z których wybrano 23 najciekawsze. Kryteriami oceny były: nowatorstwo, wykonalność, odpowiedź na potrzeby rynkowe lub społeczne oraz pomysł na spożytkowanie grantu w wysokości 10 tys. zł ufundowanego przez głównego fundatora BraveCampu – firmę Pfizer, jednego z największych międzynarodowych koncernów farmaceutycznych

Szlifowanie wizji

Uczestnicy przez pierwsze trzy dni pracowali nad przygotowaniem modelu biznesowego, określając kto będzie beneficjentem lub klientem ich pomysłu oraz opracowując zindywidualizowaną strategię marketingową. Choć wielu z nich już na etapie zgłoszenia posiadało choćby wstępne odpowiedzi na te pytania, trzy dni pracy z mentorami zmieniły ich projekty nie do poznania. Czwartego dnia uczestnicy prezentowali swoje pomysły podczas sesji Demo-night, odpowiadając na pytania jury, w którego skład weszli współpracujący z Inkubatorem UW eksperci.

Co studentom w głowach gra

Różnorodność wizji i pomysłów na biznes wśród studentów niezmiennie zaskakuje. Od wykorzystania egzosomów w procesie bezpiecznego transportu leków w terapiach celowanych, przez aplikację wspierającą rodziców w wychowaniu dziecka, do świeckich warsztatów przedmałżeńskich, aż po optymalizację ruchu drogowego i planowanie miast przy pomocy sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, cloud computingu i VR. Pomimo dużej konkurencji, główną nagrodę otrzymał Łukasz Truszkiewicz, student Wydziału Chemii UW za projekt „Rzeczy robią rzeczy – recykling plastiku”. Projekt polega na przetwarzaniu niepotrzebnych zużytych plastikowych przedmiotów (np. butelek czy starych zabawek) na produkty o nowej wartości użytkowej. Zwycięski zespół tworzą Łukasz oraz Agnieszka, studentka ASP, która zajmuje się projektowaniem nowych form przedmiotów. Pomysł studentów łączy dwa istotne aspekty współczesnego życia – design i ochronę środowiska.

Dodatkowo jury wyróżniło kilka projektów, m.in.:

  • GeoLearning – innowacyjne, multimedialne warsztaty edukacyjne z zakresu geologii dla uczniów szkół podstawowych i liceów (projekt Przemysława Krawczyka),
  • syntezę wodoru cząsteczkowego przez zielenice i wykorzystanie go do oczyszczania wód zanieczyszczonych np. azotanami (projekt Tomasza Kalinowskiego),
  • mapowanie plonów na wielohektarowych gospodarstwach rolnych przy użyciu GPS (projekt Kamila Prusa),
  • uniwersalny pas do symulowania zmysłów – zaprojektowany z myślą o osobach z utratą lub zaburzeniami funkcjonowania zmysłów (projekt Karoliny Pawlikowskiej).

– Inicjatywa BraveCamp bardzo wyraźnie pokazała, jak spory i różnorodny potencjał twórczy kryje się w gronie studentów. Widać to tym wyraźniej, im bardziej interdyscyplinarne jest środowisko, z którego wywodzi się grupa. Bardzo mnie cieszy to, że pomimo krótkiego stażu Inkubatora UW – wystartowaliśmy pod koniec marca tego roku – do projektu ze wsparciem mentorów zgłosiło się prawie 60 osób i to z tak dużym rozstrzałem pomysłów. To dowód na to, że funkcja preinkubacji, inkubacji i akceleracji w środowisku uczelni jest niezwykle ważna i potrzebna – mówi Jacek Sztolcman, kierownik Inkubatora UW.

BraveCamp to jedno z narzędzi wspierających społeczność zgromadzoną wokół Inkubatora UW. To możliwość pobudzenia kreatywnej świadomości, budowania przedsiębiorczej postawy i – co najważniejsze – radzenia sobie z wyzwaniami otaczającego świata. Poprzez tego typu inicjatywy Inkubator UW chce pokazać, że przedsiębiorczość akademicka to przede wszystkim sposób myślenia, który za pomocą rozmaitych narzędzi wyzwala potencjał do tworzenia innowacyjnych - biznesowych i społecznych rozwiązań. 

Komentarze (0)