Społecznościowe formy nauczania w szybkim tempie podbijają rynek edukacyjny w Polsce. Dzięki social learningowi internauci wymieniają się notatkami z wykładów, wypracowaniami, ale również tworzą własne szkolenia. Ci ostatni mogą nawet zarabiać na swojej wiedzy. Jak wygląda raczkujący rynek social learning w Polsce?

W nowej metodzie nauczania social learning każdy internauta może uczestniczyć w procesie wymiany i tworzenia materiałów edukacyjnych. Choć społecznościowe formy nauczania są nowym zjawiskiem na polskim rynku e-learningu, z dnia na dzień cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród internautów. Większość dostępnych platform opiera się na systemie Q&A (szybkich pytań i odpowiedzi), lecz nie brakuje serwisów, w których można tworzyć bardziej rozbudowane materiały.

Do grona pionierskich serwisów należy CyfrowaSzkoła.pl, umożliwiająca sprzedaż autorskich kursów, platforma Notatek.pl, w której studenci dzielą się swoimi materiałami oraz serwis Zadane.pl, gdzie uczniowie pomagają sobie w rozwiązywaniu zadań domowych.

Internauci zarabiają na swojej wiedzy

W porównaniu do tradycyjnego e-nauczania, serwisy social learningowe wykorzystują element wzajemnego motywowania internautów do nauki w grupie. Niektóre z nich umożliwiają nawet zarabianie na stworzonych przez siebie szkoleniach. Sprzedaż autorskich materiałów edukacyjnych umożliwia w Polsce platforma e-learningowa CyfrowaSzkoła.pl, na której tworzone przez siebie kursy mogą umieszczać wszyscy internauci dysponujący odpowiednią wiedzą z danej dziedziny:

- Użytkownicy serwisu CyfrowaSzkoła.pl, tworzą u nas multimedialne szkolenia, które następnie sami wyceniają. Autorzy materiałów ustalają również czas trwania licencji kursu, natomiast my recenzujemy szkolenia pod kątem zachowania praw autorskich oraz jakości – mówi Grzegorz Bośko, założyciel platformy CyfrowaSzkoła.pl.

W serwisie można znaleźć szkolenia z niemal wszystkich dziedzin wiedzy, które są tworzone zarówno przez nauczycieli, wykładowców, studentów, jak i specjalistów z danej dziedziny. Osoby zainteresowane współpracą korzystają z darmowego narzędzia do tworzenia szkoleń, który umożliwia generowanie materiałów edukacyjnych w przejrzysty sposób. Szkoleniowcy w materiałach samodzielnie przygotowują m.in.: opracowanie istotnych zagadnień w formie artykułów, interaktywne ćwiczenia, filmy oraz testy sprawdzające wiedzę. Jedno szkolenie, w zależności od zakresu prezentowanej wiedzy, kosztuje od 5 do ok. 100 zł.

Wymiana e-notatek

Jak wynika z raportu serwisu social learningowego Notatek.pl, studenci najczęściej uczą się z samodzielnie opracowanych materiałów – tak postępuje aż 31 proc. z nich. Z popularnych „kserówek” od kolegów z uczelni korzysta aż 24 proc badanych, natomiast 19 proc. studentów poszukuje materiałów dydaktycznych w sieci. Co ciekawe, korzystanie z książek jako pomocy w nauce jest już mało popularne – do tej tradycyjnej formy uczenia się sięga zaledwie 6 proc. żaków. Powyższe wyniki pokazują, że zasoby edukacyjne w sieci nie są już tylko wsparciem w procesie nauczania, lecz stanowią dla internautów podstawowe źródło czerpania wiedzy.

O znaczeniu e-learningu w szkolnictwie wyższym mówią również ostatnie analizy Instytutu Badania Opinii Homo Homini, według których blisko 60 proc. studentów twierdzi, że studia e-learningowe mogą niebawem zastąpić tradycyjne zajęcia w szkołach wyższych. Notatek.pl, jeden z najpopularniejszych serwisów skierowanych do studentów jest oparty na wymianie materiałów edukacyjnych z konkretnych zajęć.

Dostępne opracowania są podzielone ze względu na przedmiot, uczelnię czy nazwisko danego wykładowcy. W ten sposób archiwizowane są notatki, które dotychczas po zdanym egzaminie lądowały w koszu lub znikały na wieki u kolegów z młodszych roczników. Z social learningu mogą korzystać jednak nie tylko studenci.

Korepetycje przez Internet

W social learningu równie dobrze odnajdują się najmłodsi użytkownicy sieci. Większość tego typu serwisów, które są przeznaczone dla dzieci i młodzieży, mają formułę zadawanych pytań i szybkich odpowiedzi pozostałych użytkowników serwisu. W jednym z największych portali tego typu, Zadane.pl, zakres wiedzy obejmuje uczniów szkół podstawowych, gimnazjalistów oraz licealistów i jest podzielony na poszczególne przedmioty.

W serwisie wykorzystywane są również narzędzia stosowane w social mediach, takie jak tworzenie grup znajomych oraz możliwość rozmowy z innymi uczniami, którzy są dostępni. Dodatkowo, system pytań i odpowiedzi oparty jest na zaangażowaniu uczestników poprzez przyznawanie im odpowiedniej ilości punktów za najlepsze odpowiedzi. W ten sposób na stronie powstaje ranking najbardziej pomocnych rówieśników.

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)