Wydawałoby się, że wszechobecne smartfony, które oferują również zainstalowanie, często bezpłatnych aplikacji z nawigacją, wyprą z rynku standardowe nawigacje samochodowe. Czy tak jest w rzeczywistości? Serwis Ceneo.pl przyjrzał się rynkowi nawigacji samochodowych w mijających już wakacjach.

Okazało się, że nie były to dobre miesiące dla producentów nawigacji samochodowych. Zainteresowanie nimi maleje, a ich przewaga nad smartfonami nie jest już taka oczywista. W porównaniu do miesięcy wakacyjnych roku 2011 popularność nawigacji spadła o jedną trzecią! Wydaje się, że duży wpływ na to miały właśnie telefony komórkowe. Większość z internautów korzysta ze smartfonów, które najczęściej oferuję podobne usługi jak dedykowane urządzenia nawigacyjne – a jednocześnie usługi te są zupełnie darmowe. To jednak tylko jedno z wytłumaczeń. Swoje dołożył również kryzys. Patrząc na najpopularniejsze nawigacje w serwisie Ceneo.pl widać, że nastąpiło przetasowanie jeśli chodzi o cenę tych urządzeń. W wakacje 2011 wśród 10 najpopularniejszych nawigacji aż 7 kosztowało co najmniej 250 zł. W tym roku zaledwie dwie kosztują więcej niż 250 zł. Pozostałe oscylują w granicach 150 – 240 zł.

Wśród 10 najpopularniejszych modeli widzimy tylko 4 producentów (GoClever 4 urządzenia, Lark – 3, Modecom – 2, NavRoad - 1). Widać, że rynek opanowały właśnie urządzenia tych producentów, a jeszcze rok temu w zestawieniu znaleźć można było 6 producentów. W urządzeniach dominują mapy Polski. Jednak przed zakupem warto spojrzeć na to jaka wersję mapy oferuje nasze urządzenie. Przed tegorocznymi Mistrzostwami Europy wybudowano w Polsce wiele nowych kilometrów dróg i autostrad, warto upewnić się, że będą one zaktualizowane również na naszym urządzeniu.

Sprawdziliśmy również (porównując dane do roku ubiegłego) ile modeli w Top100 oferują poszczególni producenci. Potwierdza się to co okazało się rok temu. W ubiegłym roku 6 głównych producentów oferowało prawie 80% urządzeń w Top100. W tym roku jest trochę inaczej – bo 7 głównych producentów zapewnia 70% urządzeń. Widać, że użytkownicy szukają innych rozwiązań, niż tylko główni producenci, dają szansę mniej znanym i tańszym producentom. To również wynik kryzysu i szukania oszczędności. Jeśli już decydujemy się na dedykowane urządzenie to szukamy tego tańszego.

Alternatywą dla takich urządzeń są obecnie smartfony, które również oferują nawigację. Smartfony są coraz popularniejsze również w naszym kraju, a ich ceny spadają. Nie są to już urządzenia warte kilka tysięcy złotych, część operatorów komórkowych oferuje smartfony w abonamencie nawet za kilkanaście złotych. Sprawdziliśmy ile spośród najpopularniejszych telefonów stanowią smartfony. Już w 2011 roku na 15 najpopularniejszych modeli aż 13 stanowiły smartfony. W badaniu czerwiec-sierpień 2012 w zestawieniu ostał się już tylko jeden telefon nie będący smartfonem – Samsung B2710 Solid (miejsce 14). Widać wyraźnie, że coraz więcej Polaków korzysta z takich urządzeń, ściąga aplikację oraz wykorzystuje do większych aktywności niż tylko dzwonienie i SMS-owanie.

Jeśli więc nie chcemy inwestować w nawigacje samochodowe, a używamy smartfona, warto sprawdzić jakie możliwości ma nasze urządzenie – czy ekran jest wystarczająco duży, czy mapy są odpowiednio zaktualizowane. Jeśli jednak chcemy mieć dedykowane urządzenie do pomocy w nawigacji po polskich drogach, warto przejrzeć ponad 800 modeli nawigacji dostępnych w serwisie Ceneo.pl.

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)