Popularność pracy zdalnej wśród polskich przedsiębiorców – raport ClickMeeting

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

10% polskich przedsiębiorstw zatrudnia pracowników w systemie pracy zdalnej, a co dziesiąty przedsiębiorca planuje w najbliższym czasie umożliwienie pracownikom takiej formy pracy – wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania na zlecenie ClickMeeting…

10% polskich przedsiębiorstw zatrudnia pracowników w systemie pracy zdalnej, a co dziesiąty przedsiębiorca planuje w najbliższym czasie umożliwienie pracownikom takiej formy pracy – wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania na zlecenie ClickMeeting, dostawcy rozwiązania do spotkań i konferencji online.

Fundacja Obserwatorium Zarządzania na zlecenie ClickMeeting, dostawcy rozwiązania do spotkań i konferencji online, zbadała popularność i nastawienie do pracy zdalnej wśród osób zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

Z badania wynika, że w ciągu minionych 6 miesięcy 10% przedsiębiorstw zatrudniało pracowników w systemie pracy zdalnej. Z czego 4% zatrudniały osoby pracujące zdalnie tylko częściowo. Z kolei, co dziesiąty przedsiębiorca w grupie osób, które do tej pory nie zatrudniały pracowników w systemie pracy zdalnej, planuje w niedługim czasie umożliwić swoim pracownikom taką formę zatrudnienia.

Niemal 40% respondentów rozumie pracę zdalną jako wykonywanie obowiązków poza siedzibą firmy. Niemal połowa mniej (22%) uważa, że jest to praca z wykorzystaniem narzędzi komunikacji typu Internet czy telefon. Tylko 7% badanych nie rozumie pojęcia pracy zdalnej. Według nich jest to model pracy polegający na wykonaniu konkretnego zadania lub zlecenia.

Zdaniem przedsiębiorców zatrudniających pracowników w systemie pracy zdalnej, największymi atutami tej formy zatrudnienia są możliwość współpracy ze specjalistą z innego miasta niż siedziba firmy (73%), ograniczenie powierzchni biurowej (54%) oraz oszczędności na kosztach stanowiska pracy (43%).

Natomiast, wśród głównych przeszkód w zdalnym zatrudnianiu pracowników najczęściej wymieniane są problemy z jego udziałem w spotkaniach, naradach czy procesach decyzyjnych firmy (38%), charakter pracy, który może wiązać się z koniecznością obecności pracownika w biurze (36%) oraz brak możliwości kontroli pracownika (30%).

Do kontaktu z osobami pracującymi zdalnie, przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują telefon komórkowy (97%), pocztę email (93%), a także telefon stacjonarny (55%).

Według przedsiębiorców praca zdalna powinna być udostępniana przede wszystkim młodym matkom oraz kobietom w ciąży. Uprzywilejowane pod tym względem powinny być również grupy pracowników, którym zakres pracy umożliwia pracę zdalną lub dojeżdżającym z daleka.

Co czwarty przedsiębiorca uważa również, że jego pracownicy chcieliby pracować w systemie pracy zdalnej. Tego zdania jest aż 69% respondentów, którzy zatrudniali już pracowników pracujących zdalnie.

– Mimo, że praca zdalna nie jest jeszcze popularnym systemem zatrudniania pracowników w Polsce, to na podstawie raportu możemy wnioskować, że w najbliższym czasie może to ulec zmianie. Przedsiębiorcy mają coraz większą wiedzę na temat zdalnego zatrudniania. Wiedzą także, że ich pracownicy chcieliby pracować z domu, co może przynieść firmie dodatkowe oszczędności. Przekonywać ich do wdrażania tej formy zatrudnienia może również szybki rozwój narzędzi ułatwiających komunikację z pracownikiem – komentuje wyniki raportu Piotr Krupa, Koordynator ds. PR w ClickMeeting.

Badanie zostało zrealizowane metodą CATI w okresie 19-27 lipca 2012r. na grupie 600 osób.

Tutaj znajdziecie infografikę na temat popularności pracy zdalnej wśród polskich przedsiębiorców.

źródło: informacja prasowa