„Modele biznesowe w e-świecie” to temat pierwszej konferencji z cyklu „Akademia E-biznes” przygotowanych przez PARP, która odbyła się 25 września 2012 roku w Białymstoku. Tym samym, temat ten, zainicjował pierwszy etap „życia e-przedsiębiorstwa”, które będzie omawiane na kolejnych trzynastu konferencjach regionalnych w całej Polsce.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczestników, jak i przedstawicieli mediów. Sala w hotelu Esperanto, gdzie miały miejsce prelekcje była pełna. Program konferencji był dobrze przygotowany pod względem merytorycznym, warsztatowym i praktycznym. Zgromadzeni nie tylko z zaciekawieniem i zaangażowaniem słuchali kolejnych rozmówców, ale także aktywnie uczestniczyli w specjalnie przygotowanych przez nich zadaniach. Śmiało można stwierdzić, że Białystok chce i rozwija się w obszarze e-biznesu, który stwarza współcześnie tak szerokie możliwości rozwoju i działań na nowoczesnym rynku.

Jako pierwszy rozpoczął swoje wystąpienie Tomasz Szulgo, dyrektor inwestycyjny InQbe. Wprowadzając w tematykę powstawania e-biznesu, skupił się on na odpowiedzi na dwa kluczowe pytania: "Czy mój biznes ma sens?" oraz "Od czego właściwie zacząć?". W ten sposób zademonstrował sposób patrzenia inwestora na projekty startupowe i ich wdrażanie w życie.

W pierwszej części swojej prelekcji o klasyfikacji modeli monetyzacji wskazał 10 kluczowych obszarów, na które należy zwracać uwagę podczas startu własnego e-biznesu. Każdy z nich był ilustrowany obrazem z literatury, filmu lub sztuki. Było to efektowne nawiązanie do danego obszaru oceny projektów startupowych podczas procesów inkubacji. Wyjaśnił specyfikę Testu Brzytwy Ockhama (nazywanej zasadą ekonomii lub ekonomii myślenia). Zgodnie z nim, w rozumieniu zjawisk należy dążyć do prostoty. Wybierać ścieżki, opierające się na jak najmniejszej liczbie założeń i pojęć. Test brzytwy odnosi się zatem do prostoty pomysłu na biznes, czyli prostoty w najistotniejszych obszarach biznesplanu.

W drugiej części „Strukturalne myślenie o e-biznesie” zaprezentował ogólne podejście do rozpoczęcia przygody w e-biznesie. Nie tylko należy przemyśleć sam pomysł, ale całości działań – od procesu stworzenia usługi, po proces sprzedaży i obsługi posprzedażnej. Istotne jest, by przynosiła ona pewną wartość dodaną dla Klienta, aby był gotów za nią zapłacić. Z pomocą przychodzi Business Model Canvas, który ułatwia przedstawienie na jednej stronie A4 Modelu biznesowego. Z kolei model Lean Canvas, czyli zaadoptowana z BMC, skrócona do minimum wersja biznesplanu, rozpatruje w szczegółach: jaki problem rozwiązuje nasza usługa/produkt, dla jakiego klienta, jak będziemy dostarczać produkt/usługę, na jakich warunkach cenowych itd.

Kolejnym prelegentem była Katarzyna Królak-Wyszyńska, Partner w firmie Innovatika, która podjęła zagadnienie profilu e-firmy, charakterystyki świadczonych e-usług oraz celów e-projektu. Wyjaśniła, iż bezpiecznie jest zacząć od zaobserwowania problemu, który chcemy rozwiązać. To jest pierwszy podstawowy krok w podejściu Lean Start-up. Znając problem – szukamy możliwych rozwiązań oraz nieustannie weryfikujemy i sprawdzamy założenia. Inaczej wpadamy w pułapkę „zakochania się” we własnym pomyśle, ślepo go bronimy i nie dopuszczamy myśli o jego słabości.

W części “Value Proposition, Key Activities i Key Partners wg Business Model Canvas” Królak – Wyszyńska wskazała, jak formułować Value Proposition (Propozycja wartości) i zapewnić określoną wartość, którą jesteśmy w stanie dostarczyć klientowi. Udowodniła, żę Value Proposition to coś więcej niż produkt – to zestaw wartości, oferowanych konkretnemu klientowi w danej sytuacji.

Podczas konferencji odbyły się także dwa panele typu case study. Pierwszy z nich dotyczył tworzenia biznesplanu i najczęściej popełnianych błędów w jego przygotowywaniu. Podjął go Grzegorz Sperczyński (TechnoBoard) i przedstawił na bazie portalu AukcjeZiemi.pl. Wystąpienie prezentowało studium przypadku biznesplanu prawidłowo przygotowanego na potrzeby rozmów z inwestorem. Ekspert pokazał różnice w podejściu jego budowy jako dokumentu operacyjnego, inwestycyjnego i załącznika do umowy inwestycyjnej. Poruszył także aspekty, które są przedmiotem rozmów z inwestorem oraz ich konkluzje pod postacią biznesplanu.

Na zakończenie, Tomasz Kretek i Jakub Tabędzki – eksperci serwisu Uczestnicy.pl – podzielili się z uczestnikami konferencji swoim indywidualnym studium przypadku. Przedstawili etapy rozwoju projektu od fazy pomysłu, przez realizację, aż po efekty uboczne. Wymienili problemy jakie można napotkać tworząc własny e-biznes i jak, w przypadku serwisu Uczestnicy.pl, samodzielnie poradzili sobie z trudnościami.

Konferencja była transmitowana online, a jej archiwalną wersję można obejrzeć na Web.gov.pl

26.09.2012 najbliższe spotkanie w Bydgoszczy, również transmitowane bezpośrednio online przez Web.gov.pl

Wkrótce kolejne konferencje Wrocław (2.10), Opole (3.10), Łódź (4.10) Pełną listę wydarzeń wraz z programem i formularzem zgłoszeniowym znajdziecie Państwo na: http://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_1996.html

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)