Największe firmy polskiego sektora e-commerce, w tym właściciele Empik.pl, Merlin.pl, Fly.pl, Skąpiec.pl, Nokaut.pl, Euro RTV AGD, Neo24, Komputronik, Imerge, serwisy płatności online PayU, dotpay, Przelewy24 oraz Grupa Allegro, zdecydowały o powołaniu Izby Gospodarki Elektronicznej, zwanej "e-Izbą". W powstanie „e-Izby” zaangażowane są firmy, dla których wykorzystanie innowacji technologicznych, informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), a w szczególności Internetu, stanowi fundament nie tylko prowadzonych przez nie biznesów, ale generalnie przyszłego rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki.

W ramach e-Izby, pod marką „e-Commerce Polska”, ścisłą współpracę rozpoczęła grupa podmiotów specjalizujących się w handlu elektronicznym, w tym przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe, platformy transakcyjne, porównywarki cen, operatorzy płatności elektronicznych oraz serwisy oferujące zakup usług drogą elektroniczną. Główną motywacją i przyczyną powołania do życia Izby Gospodarki Elektronicznej jest zwiększający się wpływ zmian legislacyjnych na przedsiębiorców działających w Internecie. Komitet Założycielski e-Izby doszedł do wniosku, że najlepszą formą prawną, która zagwarantuje osiągnięcie zakładanych celów będzie właśnie izba gospodarcza.

Formuła e-Izby odpowiada szerokiej definicji "e-commerce" zawartej w dyrektywach Unii Europejskiej. Obejmuje zatem zarówno handel elektroniczny, usługi świadczone drogą elektroniczną oraz usługi społeczeństwa informacyjnego. E-Izba jest otwarta jest na szeroką reprezentację branży internetowej, start-upy oraz podmioty z tradycyjnych gałęzi gospodarki świadczące swoje usługi drogą elektroniczną.

Pomysłodawcy nowej organizacji liczą, że w ramach podejmowanych aktywności krajowych oraz na forum Unii Europejskiej wniosą swoje doświadczenie w celu wypracowywania wyważonych rozwiązań, służących równocześnie interesom przedsiębiorców, konsumentom i instytucjom państwowym.

- To inicjatywa o ponadregionalnym charakterze – zaczynamy od profesjonalnego zorganizowania się tutaj w Polsce, ale już mamy wstępnie osiągnięte porozumienia w zakresie współpracy z firmami i organizacjami europejskimi o podobnych celach do naszych - mówi Grzegorz Wójcik, Prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, która koordynuje całe przedsięwzięcie. W odróżnieniu od innych izb gospodarczych, e-Izba w znacznej mierze koncentrować się będzie na projektach branżowych o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym, w tym grupach merytorycznych, zajmujących się usystematyzowaniem istniejących praktyk oraz wypracowaniem standardów branżowych.

Wypowiedzi Członków Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska:

"E-Commerce Polska” to miejsce, w który możemy dzielić się doświadczeniem z różnych dziedzin e-handlu, tworzyć i propagować rozwiązania podnoszące jakość naszych usług i zwiększające popularność zakupów internetowych w Polsce. - mówi Anna Bogdańska, Prezes Merlin.pl, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Powstanie e-Izby stwarza możliwość wymiany doświadczeń zastosowań e-commerce wśród podmiotów z różnych kategorii biznesu. To także cenna inicjatywa dla przedsiębiorców, którzy podejmują swoje pierwsze kroki w tym obszarze. Jesteśmy przekonani, że e-Izba umożliwi budowanie trwałych relacji biznesowych jej członkom. Chętnie podzielimy się wiedzą, którą przez 14 lat budowania i rozwijania empik.com udało nam się zgromadzić. – mówi Michał Grom, Członek Zarządu NFI EM&F, dyrektor ds. e-commerce, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Rynek e-travel jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów e-commerce na świecie. Dynamika wzrostów także w Polsce jest imponująca. Powstanie E-commerce Polska było długo oczekiwane i konieczne. Wiążemy duże nadzieje z pracami e-Izby w zakresie reprezentacji naszej branży, ustalania i wdrażania standardów, edukacji i prac legislacyjnych zmierzających do poprawy jakości funkcjonowania całego środowiska. - mówi Maciej Nykiel, Członek Zarządu Fly.pl, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Współpraca w ramach organizacji branżowej pozwoli na ustalenie jednolitych procedur i standardów działania w całym sektorze handlu internetowego. Wierzymy, że "e-Commerce Polska", jako forum dyskusyjne i platforma wymiany doświadczeń między podmiotami, będzie miała realny wpływ na rozwój i wizerunek całej naszej branży. Powinno się to przełożyć się na lepsze i sprawniejsze funkcjonowanie każdej z firm sektora e-commerce, w tym również porównywarek cen. - mówi Mariusz Janiszewski, Prezes Skąpiec.pl Sp. z o.o., członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Utworzenie organizacji branżowej reprezentującej interesy, nie tylko jej członków, ale przede wszystkim interesy całej branży umożliwi i usprawni komunikację firmom, które działają na jednym rynku. Firmy często borykają się z podobnymi trudnościami ale również posiadają wiedzę jak usprawnić i zintensyfikować niektóre działania. Wymiana tej wiedzy i otwarta komunikacja pozwolą poprawić funkcjonowanie branży e-commerce w Polsce. Zrzeszenie branży to również bardzo silny głos jej przedstawicieli w dyskusji nad problemami legislacyjnymi z instytucjami administracji rządowej. - mówi Krzysztof Jagliński, Członek Zarządu nazwa.pl, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Zorganizowani w odpowiedniej grupie podmiotów możemy osiągnąć więcej w interesie wszystkich handlujących w Internecie niż każdy z nas działając w pojedynkę. Budowanie koalicji wraz z konkurencją nie należy do prostych rzeczy. Jednak, jeżeli ta trudna sztuka już się powiedzie to nowe możliwości działania nagle stają się niewyobrażalnie wielkie. Razem możemy zdziałać cuda. - mówi Wojciech Czernecki, Prezes Zarządu Nokaut S.A, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Rynek e-commerce w Polsce potrzebuje już bardziej zaawansowanych struktur i aktywnej współpracy ze strukturami legislacyjnymi, dzięki Izbie Gospodarczej przedsiębiorcy z najbardziej dynamicznie rozwijającej się gałęzi gospodarki będą mogli mieć realny wpływ na wprowadzane przepisy i rozporządzenia w szczególnie umożliwienie włączenia się w prace na poziomie Unii Europejskiej są szansą dla polskiego e-commerce. - mówi Justyna Skorupska, FACT-Finder Country Director Polska, Prezes Zarządu imerge, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Jesteśmy przekonani, że inicjatywa „e-Commerce Polska” oraz e-Izby będzie olbrzymią korzyścią dla wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw oferujących swoje towary i usługi w Internecie – mówi Przemysław Budkowski, dyrektor zarządzający segmentu Marketplace Grupy Allegro, członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

W interesie ciągłego podwyższania jakości usług świadczonych klientom sklepów internetowych i zrozumienia przez ustawodawców realiów sprzedaży internetowej, jesteśmy gotowi podzielić się doświadczeniami niełatwej branży IT, która jako pierwsza przecierała szlaki sprzedaży online. – mówi Wojciech Buczkowski Prezes Komputronik S.A., członek Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Na co dzień konkurujemy, ale w ramach e-Izby mamy przyjemność dyskusji o wspólnych branżowych tematach – mówią przedstawiciele operatorów płatności on-line: Maciej Biniek, dyrektor zarządzający PayU S.A., Piotr Kurczewski, Prezes Zarządu DialCom24 (Przelewy24) i Andrzej Poniński, Prezes Zarządu Dotpay S.A., członkowie Komitetu Założycielskiego e-Commerce Polska.

Zanim formalnie powstanie e-Izba przedsiębiorcy mogą dołączyć do inicjatywy poprzez Klub e- Gospodarki, działający przy Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, za pomocą formularza na stronie www.ecommercepolska.pl. W ramach tego Klubu odbywa się całość komunikacji poprzedzającej utworzenie e-Izby.

Otwarcie e-Izby planowane jest na początek 2013 roku.

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)