Z badania przeprowadzonego na klientach portalu Firmy.net wynika, że ponad 1/3 przedsiębiorców nawiązała już współpracę z zagranicznymi rynkami. Drugie tyle planuje wprowadzić swoją firmę na arenę międzynarodową w najbliższej przyszłości.

Badanie przeprowadzono przy pomocy ankiety internetowej w październiku 2012 roku. Wzięło w nim udział 2473 przedstawicieli małych firm, którzy posiadają swoją prezentację na portalu www.firmy.net. Pytania dotyczyły obecności polskich firm na rynkach zagranicznych.

Tak działają małe firmy na rynku europejskim

1/3 przedsiębiorców współpracuje obecnie z zagranicznymi rynkami. 62% z nich planuje nawiązać w najbliższej przyszłości kontakty biznesowe z innymi państwami. Rynek niemiecki okazał się bezkonkurencyjny wśród krajów europejskich, z którymi małe firmy prowadzą interesy – 58% ankietowanych deklaruje współpracę z naszym zachodnim sąsiadem. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 30%, na trzecim Czechy (23%), następnie Włochy (19%), Francja (17%), Słowacja (15%), Rosja (13%) i Hiszpania (12%). Najczęściej polscy przedsiębiorcy świadczą usługi zagranicznym klientom (45%). 41% sprowadza towary z zagranicy, a 34% zajmuje się eksportem. Podwykonawstwa dla zagranicznych kontrahentów podejmuje się 15% firm, natomiast 11% bierze udział w zagranicznych targach.

Jak promują się małe firmy za granicą?

1/4 polskich firm zdobywa klientów promując się na zagranicznych stronach internetowych za pomocą takich narzędzi, jak: pozycjonowanie, Adwords, banery reklamowe, katalogi firm. Dostosowując się do wymagań międzynarodowego rynku, 1/3 przedsiębiorców inwestuje w obcojęzyczne strony internetowe. Najczęściej firmy mogą się pochwalić angielską wersją swojej witryny (90%). Na drugim i trzecim miejscu znajdują się kolejno niemiecka (41%) i rosyjska (19%). Popularne są również strony w językach: francuskim (6%), włoskim (6%), hiszpańskim (5%), czeskim (5%), słowackim (4%).

Co decyduje o sukcesie polskich firm na zagranicznych rynkach?

W badaniu Firmy.net przedsiębiorcom zadano pytanie, co ich zdaniem jest warunkiem sukcesu polskiej firmy poza granicami naszego kraju. Za najważniejsze respondenci uznali poniższe czynniki.

  1. Zbadanie rynku docelowego. Koniecznie należy się dowiedzieć, czy jest zapotrzebowanie na nasz produkt, jaką mamy konkurencję, kim są nasi docelowi klienci itp. Pomimo zasięgu o charakterze międzynarodowym warto skoncentrować się na kilku lokalnych rynkach za granicą.
  2. Stworzenie ciekawej oferty. Warto dokładnie przeanalizować oferty firm działających na danym rynku oraz stworzyć własną, która będzie w stanie konkurować, a nawet przewyższać te, które są oferowane w kraju odbiorcy.
  3. Zaprezentowanie wysokiego poziomu świadczonych usług (portfolio) oraz uwypuklenie przewagi cenowej tańszej polskiej oferty w porównaniu z zagraniczną konkurencją.
  4. Skuteczne narzędzia marketingowe. Sama oferta, chociażby najbardziej atrakcyjna, musi być poparta promocją na zagranicznych rynkach, aby potencjalny odbiorca mógł do niej w łatwy sposób dotrzeć.
  5. Reklama i dobre pozycjonowanie są niezwykle istotne, aby zaistnieć na zagranicznych rynkach. Gro kontrahentów odnajduje kontakty głównie poprzez internet dzięki wyszukiwarkom, portalom społecznościowym, zagranicznym katalogom firm itd.
  6. Wysoka kultura prowadzenia biznesu. Należy dokładnie zapoznać się z zasadami prawno-handlowymi (podatki, ulgi, ograniczenia, etc.) obowiązującymi w danym państwie.
  7. Obcojęzyczna strona internetowa i pracownicy obsługi władający biegle językiem, w którym chcemy się porozumiewać z zagranicznymi kontrahentami. Warto postarać się o informację zwrotną potwierdzającą, że klient trafnie zrozumiał naszą ofertę w obcym języku.
  8. Zawieranie kontaktów oraz dobra platforma współpracy z zagranicznymi odpowiednikami zrzeszeń firm, izbami handlowymi, organizacjami branżowymi za granicą, które są zgodne z naszym profilem działalności. Dzięki istnieniu w takich formalnych organizacjach firma staje się bardziej wiarygodna na międzynarodowym rynku.
  9. Certyfikaty i uprawnienia. Wiele firm zagranicznych na tej podstawie przeprowadza pierwszą weryfikację potencjalnego partnera i bez posiadania tych dokumentów często współpraca nie jest możliwa.

Infografika oparta na powyższych badania znajduje się tutaj.

Komentarze (0)