Z punktu widzenia użytkownika najciekawsze aplikacje do zamawiania taksówek w Polsce to obecnie mytaxi oraz iTaxi. Aplikacje te różni oczywiście interfejs, dodatkowe funkcjonalności oraz estetyka, natomiast obie pozwalają na zamawianie taksówek przez smartfony w systemie peer-to-peer, bez pośrednictwa centrali. Takie rozwiązanie zapewnia bardziej zindywidualizowany kontakt z kierowcą, a więc większą kontrolę nad zamówieniem w porównaniu do zamówienia przez telefon.

Podobieństwa:

  • aplikacje są bezpłatne, brak dodatkowych prowizji dla firm za kursy bezgotówkowe;
  • obsługiwane systemy operacyjne w Polsce: Android, iOS;
  • możliwość oceny kierowcy po kursie: po zakończeniu kursu pasażer może przyznać kierowcy i jego taksówce gwiazdki, które uwzględniane są w średniej ocenie kierowcy (od 1 do 5);
  • przejazdy bezgotówkowe dla firm, gdzie płatność odbywa się za pomocą smartfona, bez kart i voucherów. Dodatkowo możliwość założenia konta firmowego, ułatwiająca zarządzanie listą uprawnionych pracowników oraz kontrolę kosztów przejazdów w czasie rzeczywistym;
  • możliwość bezpośredniego kontaktu z kierowcą (udostępniony numer telefonu) oraz informacje o samochodzie którym przyjedzie;

Różnice – sposób zamówienia taksówki:

mytaxi – po wysłaniu zamówienia aplikacja mytaxi ustala dla każdego z kierowców spełniających kryteria zamówienia (m.in. cena za km, ilość osób), czas dojazdu do pasażera uwzględniając siatkę ulic i korków i natychmiast wyszukuje dostępnego kierowcę, który może dojechać najszybciej. W razie, gdyby kierowca nie mógł przyjąć kursu, aplikacja wysyła zapytania co 5 sekund do kolejnych w rankingu czasu dojazdu kierowców. W ten sposób do zamówienia taksówki wystarczą zaledwie dwa kliknięcia i pasażer w jak najkrótszym czasie dostaje informację, który najbliższy i dostępny kierowca po niego przyjedzie. Od tego momentu może w czasie rzeczywistym obserwować jego trasę dojazdu.

iTaxi – po uruchomieniu aplikacji użytkownik widzi swoją lokalizację oraz taksówki znajdujące się w pobliżu. Może wybrać samodzielnie konkretną taksówkę lub skorzystać z listy pobliskich taksówek. Jednocześnie może sprawdzić taryfę danej taksówki, klikając w poszczególne ikonki taxi. Po złożeniu zamówienia otrzymuje w ciągu kilkunastu sekund potwierdzenie przyjęcia kursu przez taksówkarza. Taki sposób zamawiania może być jednak bardziej czasochłonny dla pasażera, gdyż musi on sprawdzić, jakie taksówki są dostępne (nie wystarczą 2 kliknięcia jak w mytaxi). Ponadto wybór z mapy lub listy często prowadzi do sytuacji, że pierwszy wybrany taksówkarz nie przyjmuje zamówienia, gdyż uważa, że ma zbyt daleki dojazd, nie chce kursu z innego powodu, albo po prostu nie wylogował się. Pasażer musi wtedy wybrać i zamówić taksówkę po raz drugi.

Różnice – funkcje oferowane wyłącznie przez mytaxi

  • Personalizacja – tylko w mytaxi pasażer zawsze zna nazwisko i widzi zdjęcie kierowcy. W iTaxi, użytkownik widzi nazwisko kierowcy (bez zdjęcia) tylko w przypadku, gdy ten wyrazi wolę jego zamieszczania.
  • Ulubieni kierowcy – tylko aplikacja mytaxi umożliwia pasażerowi dodanie kierowcy do "Ulubionych", przez co dany kierowca podczas następnego zamówienia otrzyma zamówienie od danego pasażera w pierwszej kolejności.
  • Zamówienie z wyprzedzeniem – tylko mytaxi oferuje możliwość zamówienia taksówki z wyprzedzeniem, na ustaloną datę i godzinę, przydatne np. kiedy jedziemy na dworzec o godz. 5 rano i taksówkę możemy zamówić już wieczorem.
  • Kilka taksówek – możliwość zamówienie kilku taksówek równocześnie, np. dla siebie i znajomych, udostępnia tylko aplikacja mytaxi.
  • Kalkulator kursu – pasażer przed rozpoczęciem kursu może obliczyć dystans i czas przejazdu w mytaxi; jak dotąd iTaxi nie uruchomiła takiej opcji.
  • Zasięg działania – iTaxi działa tylko w Polsce, natomiast użytkownik aplikacji mytaxi może zamawiać taksówki za pomocą tej samej aplikacji w pięciu krajach w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych.
  • Płatności mobilne – funkcja mytaxi Payment wprowadzona w lipcu 2012 roku to pierwszy zintegrowany system płatności mobilnych, który pozwala na bezpośrednie rozliczanie opłaty za kurs za pomocą smartfonów w taksówce. Płatność realizowana jest w ciągu kilku sekund i autoryzowana kodem PIN. Ta opcja wkrótce będzie dostępna również w Polsce.

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)