Waluta Bitcoin – przyszłość sklepów internetowych?

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Wirtualna waluta bitcoin ma być lekarstwem na światowy kryzys gospodarczy. W ciągu czterech lat istnienia, jej kurs wzrósł od 1 USD w dniu emisji, do blisko 300 dolarów, aby ostatecznie uplasować się na poziomie 130 USD.

Wirtualna waluta bitcoin ma być lekarstwem na światowy kryzys gospodarczy. W ciągu czterech lat istnienia, jej kurs wzrósł od 1 USD w dniu emisji, do blisko 300 dolarów, aby ostatecznie uplasować się na poziomie 130 USD. Coraz częściej wykorzystywana jest do płatności internetowych, ponieważ jest bezpieczniejsza, szybsza i tańsza niż tradycyjne przelewy.

Bitcoin to kryptowaluta, czyli pieniądz wirtualny, którego kurs nie jest ustalany ani sterowany przez żaden bank centralny. Jej istnienie opiera się na wykorzystaniu komputerów chętnych użytkowników, które przeliczają skomplikowane działania matematyczne będące podstawą istnienia bitcoina. W zamian za udostępnienie mocy obliczeniowej, takie osoby mogą liczyć na uzyskanie zapłaty, oczywiście w formie elektronicznej waluty.

Kurs bitcoina wobec innych walut jest notowany na specjalnych giełdach, gdzie można zamienić go na realne waluty, takie jak dolar czy euro. Obecnie za jednego BTC (bitcoina), możemy kupić ok. 122 USD, czyli prawie 400 zł. Specjalny system płatności umożliwia implementację bitcoina w sklepie internetowym, z czego skorzystał np. największy hosting blogów WordPress.

W Polsce waluta internetowa jest na razie mało popularna, ale jak przewiduje Rafal Bugajski z serwisu dla sprzedawców internetowych CentrumSprzedawcy.pl, bitcoin będzie zdobywał na świecie coraz większe zaufanie i powoli wkroczy także do naszego kraju.

Bitcoin idealnie dopełnia tradycyjne systemy płatności, dając możliwość bezprowizyjnego płacenia w międzynarodowej walucie. Niższe koszty są szczególnie widoczne podczas dokonywania mikroplatności lub w przypadku transakcji, które wymagałyby użycia różnych walut. Dla sklepów internetowych, które wykorzystują tego typu transakcje, może to oznaczać duże  oszczędności i możliwość obniżenia cen – wyjaśnia Bugajski.

Obecnie najchętniej korzysta się z bitcoinów w sklepach oferujących usługi internetowe i telekomunikacyjne, ale wprowadził je również gigant rynku eCommerce – Amazon. Płacenie w bitcoinach jest bardziej opłacalne niż tradycyjne mikroprzelewy. Widać to szczególnie podczas transakcji międzynarodowych, kiedy nie trzeba dokonywać kosztownych przewalutowań – mówi przedstawiciel CentrumSprzedawcy.pl.

Prowizja za każdy przelew jest dobrowolna i zależy jedynie od użytkownika, który go wykonuje, ma jednak wpływ na szybkość transakcji i jej uznanie przez system zarządzający walutą. Równie ważną cechą jest anonimowość podczas dokonywania płatności – posługujemy się jedynie wygenerowanym kodem, a cała transakcja jest zabezpieczona przed oszustami skomplikowanymi procesami kryptologicznymi.

Najpopularniejszym operatorem płatności bitcoin jest bit-pay, który jest dostępny w każdym kraju na świecie, w którym istnieje dostęp do internetu. W Polsce funkcjonuje kilka serwisów, które oferują możliwośc płacenia wirtualną walutą. Wśród nich jest serwis oferujący doładowania telefonów, sklep z poduszkami i kilka portali turystycznych, w tym gospodarstwo agroturystyczne.

źródło: informacja prasowa