Aż 59 procent Polaków nie chce otrzymywać faktur w formie elektronicznej, bo woli mieć wszystkie dokumenty na papierze. Tymczasem, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, e-faktury mają stać się głównym systemem fakturowania w Europie do 2020 roku. Konfederacja Lewiatan zbadała stosunek Polaków do e-faktur i rozpoczyna kampanię edukacyjną: „Wybieram e-faktury”.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Jak wskazują badania opinii publicznej, zrealizowane na zlecenie Lewiatana, o e-fakturach słyszało 88 procent Polaków. 42 procent społeczeństwa otrzymuje faktury w wersji elektronicznej od usługodawców i aż 92 procent osób jest zadowolonych z tego rozwiązania. Powody, dla których zdecydowali się na e-fakturę, to wygoda – otrzymanie i opłacenie dokumentu przez Internet (54 procent badanych), oszczędność czasu – krótszy czas otrzymania faktury za zrealizowaną usługę (42 procent badanych) oraz ochrona środowiska (32 procent badanych). Do zalet dokumentów elektronicznych należą także: bezpieczeństwo danych, łatwość przechowywania i niskie ryzyko utraty dokumentu.

Mimo niewątpliwych korzyści, jakie daje e-faktura, Polacy pytani o to czy chcieliby otrzymywać rachunki za usługi w wersji elektronicznej, odpowiadają przecząco. Aż 59 procent badanych nie chce otrzymywać e-faktur – mówi Jakub Wojnarowski, zastępca Dyrektora Generalnego Konfederacji Lewiatan. – Przechodzenie Polaków na e-faktury utrudniają wieloletnie przyzwyczajenia i nieufność w stosunku do nowoczesnych i bezpiecznych rozliczeń elektronicznych. Mamy nadzieję, że dzięki kampanii „Wybieram e-faktury”, niechętni dotąd konsumenci, ale także przedsiębiorcy, przekonają się do tego rozwiązania – dodaje.

Konfederacja Lewiatan, wraz z Koalicją „Wybieram e-faktury”, w skład której wchodzą: Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A., Orange Polska, UPC Polska, ING oraz Sage, planuje przeprowadzenie szeroko zakrojonych działań informacyjno-edukacyjnych. W ramach kampanii powstała strona internetowa www.wybieramefaktury.pl – kompendium wiedzy o e-fakturach, gdzie konsumenci dowiedzą się między innymi o różnicach między fakturą papierową i elektroniczną, sposobach udostępniania i płatności za e-faktury, regulacjach prawnych, określających ich status w Polsce, a także ekologicznych skutkach wystawiania faktur papierowych. Koalicja planuje także ogłoszenie konkursu na logo e-faktur.

Jeśli wszystkie faktury w Polsce wystawialibyśmy na papierze z pierwotnej celulozy, to podczas jego produkcji zanieczyszczeniu ulegałoby ponad 6,5 miliarda litrów wody i zużywane byłoby około 120 milionów kilowatogodzin energii elektrycznej (czyli tyle, ile rocznie potrzebuje 58 tysięcy gospodarstw domowych). Korzystanie z faktur elektronicznych niesie więc za sobą wymierne skutki dla środowiska naturalnego – mówi Sławomir Brzózek, Prezes Fundacji Nasza Ziemia, która jest partnerem Kampanii.

Między innymi ze względu na ochronę środowiska, Komisja Europejska ustaliła wytyczne, zgodnie z którymi e-faktura ma się stać główną metodą fakturowania w Europie do 2020 roku. W Polsce, według różnych szacunków, jedynie 10 procent faktur ma formę elektroniczną, podczas gdy w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 90 procent. Pod względem popularności e-faktur jesteśmy na ostatnim miejscu w Europie, za takimi krajami jak Bułgaria, Rosja czy Rumunia.

Wierzymy, że połączenie sił przedsiębiorstw, upowszechniających e-fakturę oraz doświadczenia eksperckiego Konfederacji Lewiatan przyczyni się do popularyzacji e-faktury w Polsce. Dzieląc się dobrymi praktykami chcemy zachęcić do faktur elektronicznych zarówno konsumentów, jak i firmy – mówi Jakub Wojnarowski z Konfederacji Lewiatan.

Link do raportu http://bit.ly/15BsS13

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)