... ... ...

Polscy przedsiębiorcy powinni podejmować większe ryzyko i być bardziej innowacyjni

Dodane

27-06-2013

Mam Startup

Według międzynarodowych rankingów i lokalnych analiz Polska jest na szarym końcu pod względem innowacyjności. Ma to duży wpływ na krajową gospodarkę i jej konkurencyjność na świecie. Dlatego, zwłaszcza w trudnych czasach zmian warto korzystać z rad ekspertów i stosować niestandardowe pomysły do rozwiązywania problemów firm. Właśnie te kwestie będą prezentowane podczas piątej już edycji kongresu Netii „Biznes to Rozmowy” przez Jeremy’ego Gutsche – twórcę serwisu TrendHunter.com.

Według 9 na 10 menadżerów na świecie innowacja w firmie stanowi najważniejszy czynnik podnoszący poziom globalnej konkurencyjności. Jednak, jak pokazują statystyki polskie przedsiębiorstwa nie działają zgodnie z tą opinią. Fakt ten potwierdza przygotowany przez Komisję Europejską raport Innovation Union Scoreboard z 2013 roku. Kraj nad Wisłą znalazł się na 4 miejscu od końca pod względem innowacyjności i uplasował się za Czechami, Grecją, Węgrami, Litwą, Maltą czy Słowacją.

Polskim firmom brakuje nowatorskich rozwiązań

Jeszcze gorzej Polska wygląda w statystykach Eurostat z lat 2008-2010. W tej analizie zajęła przedostatnie miejsce pod względem liczby innowacyjnych firm. Jedynie 28% polskich spółek zakwalifikowano do tego grona. Gorszy wynik osiągnęła tylko Bułgaria. Natomiast średnia w krajach Unii to 52%.

Taki sam obraz dają międzynarodowe rankingi innowacyjnych spółek, w których od kilku lat nie pojawiają się polskie firmy.

Ta sytuacja nie dotyczy tylko dużych przedsiębiorstw. Według badania „Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce” z 2010 roku1 tylko 26% z ankietowanych firm prowadziło innowacyjne działania. Jednak nawet te, które wprowadzały nowości nie były nowatorskie na skalę europejską czy światową. Według analizy, dotyczyło to tylko 5,5% mikroprzedsiębiorstw wdrażających innowacje produktowe oraz 2,5% innowacje organizacyjne. Niewiele firm wprowadziło także nowatorskie rozwiązania w skali krajowej. Jednym z najbardziej niepokojących wniosków płynących z badania jest fakt, że mikroprzedsiębiorstwa nie były zainteresowane prowadzeniem działań innowacyjnych w kolejnych latach. Co więcej, małe firmy uważają ten obszar za najmniej ważny czynnik konkurowania na rynku.

W Polsce innowacja polega na adaptacji pomysłów

Dane GUS podsumowujące 2010 rok pokazują, że polskie firmy inwestujące w udoskonalenia stawiają na innowacje wtórne i adaptacje z innych krajów1. Do podobnych wniosków można dojść po analizie zgłoszeń do krajowych inkubatorów przedsiębiorczości. Polacy rzadko zgłaszają ciekawe pomysły i często kopiują rozwiązania z Zachodu2. Skąd ta odtwórczość? Może to wynikać z faktu, że w Polsce unika się ryzyka i porażek, a przedsiębiorcy często wybierają bezpieczne branże i sprawdzone koncepcje. Jednak Jeremy Gutsche, twórca portalu TrendHunter.com i tegoroczny gość specjalny kongresu „Biznes to Rozmowy” radzi, aby nie bać się ryzyka.

Niech porażka będzie częścią każdego dnia - pisze Gutsche w swojej książce „Exploiting Chaos”. Poruszanie się w chaosie wymaga głębokiego zrozumienia tego, co można i, czego nie można robić. Porażka to część procesu uczenia się. Aby zaakceptować porażkę należy znaleźć pozytywne sposoby na interpretację nieoczekiwanych rezultatów.

Analiza portalu TrendHunter.com potwierdza powyżej przedstawione dane. Niewielka liczba artykułów odnosi się do trendów i innowacji pochodzących z Polski, a żaden z opisanych na portalu nie dotyczy biznesu. Jednak według Gutsche każdy może znaleźć wyjątkowe rozwiązania.

Niezależnie od tego, czy jesteś urzędnikiem, czy barmanem zawsze możesz poszukiwać trendów. Wymaga to jednak otwartego umysłu i chęci poszukiwania pozornie przypadkowych innowacji – przekonuje ekspert. Należy przy tym jednak pamiętać, że szukanie nowych pomysłów może być ekscytujące, ale ciągła potrzeba skupienia może być także uciążliwa. Nie jest trudno wpaść na przypadkowy pomysł, ale ciężko jest ograniczyć się do czegoś spektakularnego.

Poszukiwanie nowych okazji na rozwój

Innowacyjność lokalnych firm to nie tylko nowe rozwiązania dla klientów i zysk dla samej spółki, ale także ważny czynnik dla zwiększenia konkurencyjności gospodarki krajowej. Dlatego warto szukać nowych możliwości rozwoju, które wyróżnią firmę na rynku.

Doskonałą okazją do tego są wystąpienia ekspertów, znawców rynku, które pozwalają poszerzyć horyzonty i znaleźć nowe szanse dla firmy. Jest to szczególnie ważne w trudnych czasach zmian i kryzysu, gdy przedsiębiorcy nie walczą tylko o klientów, ale czasem wręcz o przetrwanie.

Wykorzystanie chaosu – Jeremy Gutsche w Polsce

Jednym z takich wydarzeń jest kongres „Biznes to Rozmowy” organizowany przez firmę Netia od 5 lat. Jest to miejsce, w którym przedstawiane są nowe technologie i ich zastosowania w biznesie. Swoją bogatą wiedzą dzielą się nie tylko polscy przedsiębiorcy, ale również wyjątkowe osoby ze światowego biznesu. Do tej pory kongres zaszczycili swoją obecnością Steve Woźniak, współzałożyciel Apple, Tim Berners Lee – współtwórca i jeden z pionierów internetu, Randi Zuckerberg, była szefowa marketingu Facebooka i siostra założyciela serwisu oraz Stewart Butterfield - współzałożyciel Flickr. W tym roku gościem specjalnym odbywającego się w październiku kongresu będzie Jeremy Gutsche, twórca i szef serwisu TrendHunter.com.

Patrząc na nasz lokalny i światowy rynek zaproszenie do udziału w kongresie Jeremy’ego Gutsche było dla nas naturalnym krokiem. Będzie on mówił o innowacyjnych rozwiązaniach w biznesie z podkreśleniem nowej roli internetu, video i ciągłego bycia w sieci. Jego wiedza i doświadczenie w doradzaniu firmom w czasach kryzysu na pewno okaże się bardzo przydatna dla polskich przedsiębiorców – powiedział Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Chaos sprawia, że organizacje się wycofują, ale nie zawsze – pisze Jeremy Gutsche w swojej książce „Exploiting Chaos”. W czasach chaosu następuje przetasowanie kart i zmiana reguł gry. Aby się rozwijać firmy muszą nauczyć się nie tworzenia struktur i stabilizacji, ale szybkiego dostosowania się.

TrendHunter.com stworzony przez Jeremy’ego Gutsche tropi innowacje i trendy z obszarów marketingu, designu oraz technologii na całym świecie. Serwis stał się wyznacznikiem kierunku rozwoju tych dziedzin.

Kongres „Biznes to Rozmowy” odbędzie się 3 października w Warszawie. Więcej informacji o wydarzeniu pod adresem www.biznestorozmowy.pl

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)