... ... ...

Jak kobiety angażują się w komunikację z markami w mediach społecznościowych

Pressroom MamStartup
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Dodane

06-03-2015

Informacja prasowa

Obserwujemy coraz więcej zmian związanych z zainteresowaniem kobiet mediami społecznościowymi. Jaki obraz użytkowniczek wyłania się z popularnych serwisów takich jak Facebook, YouTube czy Twitter? Jakie tematy je interesują? Jak różni się zainteresowanie poszczególnymi kategoriami ze względu na wiek?

 Fot. Ryan McGuire

Od zawsze mówiło się, że media społecznościowe gromadzą wokół siebie młodych użytkowników i to głównie oni je wykorzystują, jako narzędzie do komunikacji z otaczającym światem. Od niedawna możemy zaobserwować zmieniającą się tendencję, wskazującą na coraz większe zainteresowanie serwisami społecznosciowymi wśród osób starszych. Jak wynika z badania dotyczącego zachowania i aktywności kobiet w social media przeprowadzonego przez Com Creation, HG Intelligence i Sotrendera w minionym roku to najczęściej kobiety w starszym wieku korzystały z popularnych serwisów.

Starsi górą

Według danych GUS z listopada 2014 roku polskie społeczeństwo starzeje się i do 2050 roku liczba osób w wieku poprodukcyjnym przewyższy pozostałe grupy wiekowe. Starzenie się nie wyklucza jednak chęci korzystania z mediów społecznościowych. Widać to również wśród kobiet używających Internetu. 

Jak podają wyniki przeprowadzonego raportu zainteresowanie serwisem Facebook wśród kobiet w wieku 45-54 i 55-64 lat wzrosło w ostatnim roku odpowiednio o 32% i 27%. Kobiety równie chętnie korzystały z serwisów LinkedIn, gdzie liczba uczestniczek po 50 roku życia wzrosła o 63% i YouTube, który zwiększył zainteresowanie wśród kobiet w grupie wiekowej 45-54 o 12% i o 10%  po 55 roku życia. Podobną sytuację obserwujemy na przykładzie Twittera, gdzie obie grupy powiększyły swoją liczebność o 27% i 3%. 

- Dobrze znać podstawowe dane na temat użytkowników i użytkowniczek poszczególnych platform oraz osób zainteresowanych określonymi tematami, kategoriami produktowymi i profilami. W dużym stopniu odzwierciedla to zresztą zainteresowania całej populacji. – mówi dr Jan Zając, Prezes Zarządu Sotrender.

Co najbardziej angażuje?

Kobiety na Facebooku najczęściej interesują się głównie takimi kategoriami profili jak: Dom i ogród, Macierzyństwo, Kosmetyki oraz Odzież. Na uwagę zasługuje duże zainteresowanie wśród pań po 65 roku życia kategorią Macierzyństwo. Może to wynikać z chęci opieki nad wnukami i poznania nowych zabaw sprzyjających rozwojowi dziecka. 

- Każda kobieta chce być coraz lepsza, ładniejsza, otaczać się coraz piękniejszymi rzeczami. Kosmetyki to najlepszy sposób na poprawienie swojej urody, podkreślenie lub maskowanie niektórych jej elementów. Macierzyństwo to jedna z ważniejszych, jeśli nie najważniejszych ról, jakie pełnią - chcą sprawdzić się w niej maksymalnie. A ponieważ kobiety chcą otaczać się pięknem, kategoria Dom i ogród również od razu przychodzi na myśl. – opowiada dr Anita Kijanka, pomysłodawczyni raportu.

Kobiety także silniej angażują się w komunikację z markami niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn. Nawet, jeśli profile skierowane są głównie do mężczyzn jak Sport, Motoryzacja, IT i kobiety stanowią w nich mniejszość, angażują się w równym stopniu, co mężczyźni.  

Kto na tym korzysta?

Wysokie zaangażowanie kobiet w serwisach społecznościowych świadomie wykorzystują marketerzy, bazując na publicznie wyrażanych potrzebach swoich klientów. Aktywność użytkowników staje się, zatem wartościowym i cennym źródłem informacji.  

- Innowacyjne marki stosują już wysublimowane algorytmy, które na podstawie aktywności w social media, wspierają proces zakupowy w sklepach stacjonarnych (offline). To na nich budowane są nowoczesne mechaniki programów lojalnościowych i polityki sprzedażowe korporacji. – opowiada Jarosław Królewski, Dyrektor Zarządzający HG Intelligence SA.

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z przeprowadzonych badań?  

- Moim zdaniem raport w wyraźny sposób unaocznił ważną kwestię. Jeśli konkretne marki chcą, aby kobiety interesowały się nimi bardziej, muszą prowadzić komunikację, która jest bezpośrednio do nich kierowana. Z wykorzystaniem technik, które będą dla nich atrakcyjne, a nie zostawianie tego przypadkowi. - tłumaczy dr Anita Kijanka.

Pełna treść raportu dostępna jest do pobrania na stronie: http://www.sotrender.pl/kobiety_social_media 

Komentarze (0)