Choć sektor nowych technologii rozwija się wyjątkowo dynamicznie, zaledwie 30% z około 7 milionów osób pracujących w tej branży stanowią kobiety*. Dziś, w ramach Światowego Dnia Kobiet w ICT, Urząd Komunikacji Elektronicznej po raz trzeci zachęca studentki kierunków ścisłych i technicznych do udziału w konkursie, którego nagrodami są staże w 10 firmach sektora ICT, w tym dwa trzymiesięczne, płatne staże w polskim oddziale Microsoft.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

fot. materiały prasowe

Konkurs jest częścią szerszego projektu „Dziewczyny w Nowych Technologiach”, promującego udział kobiet w sektorze nowych technologii oraz przełamywanie stereotypów w tym zakresie. Do 30 kwietnia studentki co najmniej II roku studiów mogą rozwiązać zadanie informatyczne, przygotowane przez jedną z firm partnerskich i zdobyć szansę na staż w Microsoft Polska, CISCO Systems Poland, SAS Institute, Sygnity, Motorola Solutions Polska, ośrodku TVP Technologie, GTECH Polska, Aviva Polska, GFT lub Huawei Polska.

„Jako inżynier Automatyki i Robotyki z pewnością mogę powiedzieć, że praca w branży nowych technologii jest idealną ścieżką kariery. Jest to branża przyszłości!” – podkreśliła Katarzyna Bukowska, zeszłoroczna laureatka konkursu „Dziewczyny w Nowych Technologiach”, która odbyła staż w polskim oddziale Microsoft.

Odbywającej się dziś w Łodzi konferencji w ramach Światowego Dnia Kobiet w ICT towarzyszą warsztaty prowadzone przez fachowców z firm partnerskich. Podczas wydarzenia uczestniczki spotkania mogą porozmawiać z każdym z wystawców, zapytać o interesujące kwestie oraz złożyć swoje CV.

„Branża IT zmienia się nieustannie na naszych oczach, jednak wciąż dominującą rolę odrywają w niej mężczyźni – w szczególności na najwyższych szczeblach kariery. Wśród managerów ICT kobiety stanowią 15%, zaś w grupie strategów IT i specjalistów już tylko 11%**. Nie mam wątpliwości, że panie wnoszą olbrzymią wartość do świata nowych technologii, dlatego tak ważne jest, aby zwalczać stereotypy związane z płcią, powstrzymujące wiele utalentowanych dziewcząt od realizowania się w sektorze technologicznym. Dla samych kobiet praca w obszarze IT, to szansa na rozwój zawodowy w najszybciej rosnącym sektorze rynku na świecie.” – powiedział Andrzej Borczyk, dyrektor personalny w polskim oddziale Microsoft.

Microsoft po raz drugi dołączył do grona partnerów konkursu „Dziewczyny w Nowych Technologiach”. W tym roku firma oferuje dwa płatne, trzymiesięczne staże w warszawskim biurze firmy. Najlepsze kandydatki będą ubiegać się stanowisko w zespole inżynierów wspierających technicznie największe firmy w Polsce i Europie oraz miejsce w zespole Microsoft Enterprise Services, który zajmuje się m.in. wdrożeniami rozwiązań Microsoft w polskich i światowych organizacjach.

Mimo szans stwarzanych przez sektor technologiczny reprezentacja kobiet jest zdecydowanie niewystarczająca. Ocenia się, że gdyby kobiety zajmowały stanowiska informatyczne tak często jak mężczyźni, roczny europejski PKB wzrósłby o około 9 mld euro*** - to pokazuje, jak znaczący jest potencjał kobiet w kontekście lokalnych gospodarek i konkurencyjności krajów. 

Microsoft ułatwia młodym kobietom wejście na ścieżkę zawodowej kariery w sektorze IT również poprzez inicjatywy Microsoft takie jak DigiGirlz czy GirlzCamp. Pierwsza z nich jest częścią programu YouthSpark i ma na celu zachęcanie młodych kobiet do wyboru kierunków związanych z sektorami STEM (nauki ścisłe i technika), a także przygotowywanie przyszłych pracownic na wyzwania globalnej gospodarki.

Z kolei GirlzCamp to warsztaty dla dziewczyn zrzeszonych w studenckich grupach .NET z całej Polski. W połowie marca tego roku w siedzibie firmy Microsoft odbyła się druga edycja tego wydarzenia, poświęcona tworzeniu Uniwersalnych Aplikacji Windows – wzięło w niej udział blisko 100 dziewcząt. Uczestniczki przez sześć godzin rozwijały swoje umiejętności programistyczne. W zależności od poziomu zaawansowania studentki zapoznały się z narzędziami takimi jak AppStudio, Construct2 lub spróbowały swoich sił z platformą Microsoft Azure. Uczestniczki odbyły także bezpośrednie konsultacje CV z rekruterkami z Redmond, aby zwiększyć szansę na odbycie praktyk w głównej siedzibie.

W ramach różnorodnych inicjatyw, skierowanych nie tylko do dziewczyn, ale całej młodzieży, Microsoft wspiera rozwój umiejętności cyfrowych wśród osób młodych. Tylko w 2014 r. dzięki programowi DreamSpark, firma przekazała studentom oprogramowanie o łącznej wartości 61 milionów złotych. O skuteczności podejmowanych działań świadczy również rozwój ścieżek zawodowych studentów, którzy skorzystali z programów Microsoft – wskaźnik bezrobocia wśród tej grupy jest bliski zeru.

Konkurs „Dziewczyny w Nowych Technologiach” został objęty Patronatem Honorowym Anny Komorowskiej, Pierwszej Damy RP, a konferencja z okazji Światowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nowych Technologiach Patronem Honorowym Hanny Zdanowskiej, Prezydent m. Łodzi.

Komentarze (0)