Czas podsumowań dotarł też do naszego magazynu o startupach. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić w statystykach, które nasze wywiady w tym roku najchętniej czytaliście. Chcemy zachęcić czytelników do przeczytania właśnie tych rozmów, bo to one najbardziej przypadły Wam do gustu.

Mojego ostatniego rozmówcę, polskiego przedsiębiorcę, którego spółka osiąga milion dolarów rocznego przychodu, zapytałem skąd pomysłodawcy czerpią inspirację. W odpowiedzi usłyszałem, że głównie z rozmów z innymi pomysłodawcami, szefami spółek, ale często poprzez wywiady z nimi w różnych magazynach. Dlatego też, postanowiliśmy utworzyć listę top 10 wywiadów (nie wszystkie przeprowadziliśmy w tym roku, co jeszcze bardziej nas cieszy, że niektóre są "ponadczasowe"), które przykuły Waszą uwagę. Mamy nadzieję, że chętnie polecilibyście je znajomym i tym, którzy chcą dowiedzieć się nieco więcej na temat świata startupów.

1. Zanim pożyczymy Ci pieniądze na aplikację, musimy w nią zagrać - Mimi Nguyen (iwoca)

Kto jest bardziej wiarygodny dla instytucji finansowej: absolwent studiów czy pracownik korporacji? Dlaczego Allegro, Amazonowi i Alibabie zależy na tym, by ułatwić swoim klientom branie pożyczek? Na te i na wiele innych pytań odpowiedzi znajdziecie w poniższej rozmowie z Mimi Nguyen z iwoca.

2. Plemię, drużyna i sojusz. To najlepszy podział w firmie - Kevin Goldsmith (Spotify)

Według Kevina Goldsmitha, VP of Engineering w Spotify, ogromny sukces, jaki odniósł szwedzki serwis, można zawdzięczyć wyjątkowej energii zespołu. W rozmowie z nami opowiedział o istocie równowagi pomiędzy autonomią i chaosem oraz zachowaniem kultury startupowej w dużych organizacjach.

3. Włącz, pokazuj i zarabiaj - rozmowa z twórcą ShowUp.tv

- Mówią, że na kopalniach złota nie zarabiają ci co je wydobywają, ale ci co dostarczają kilofy. Ja chciałem dostarczać kilofy - mówi w rozmowie z nami twórca portalu z erotyką Showup.tv. W serwisie znajdziemy podglądy do tysiąca kamerek rejestrujących użytkowniczki pokazujące swoje ciała za żetony.

4. Pierwsza połowa nie rozumie, druga się boi. Marek Zmysłowski o współpracy z Rocket Internet

Jak wygląda życie seryjnego przedsiębiorcy? Co jest ciekawego w byciu osobą, która rozwija firmę do pewnego momentu, a później oddaje jej stery komuś innemu? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w poniższej rozmowie.

5. Zabrakło komercyjnego sukcesu - Transportoid. Dlaczego twórcy sprzedali aplikacje?

Nie zawsze piszemy o sukcesach, bo nie zawsze one przychodzą. Pisząc o porażce, upadku projektu, nie mamy zamiaru być uszczypliwi wobec ich autorów, ale z ich doświadczeń wyciągnąć nauki dla młodych przedsiębiorców. Tak też było w przypadku poniższej rozmowy, z twórcami aplikacji Transportoid - Tomaszem Zielińskim (liderem) i Piotrem Owcarzem (autorem backendu).

6. Na “Lewym” się nie wybiliśmy. To dzięki ciężkiej pracy osiągnęliśmy sukces - Mateusz Romanowski (Allani)

Niedawno media informowały o tym, że Domodi (zależna od Wirtualna Polska Holding) przejęła dotychczasowego konkurenta - Allani. Serwis ten powstał w 2012 roku za sprawą Mateusza Romanowskiego i Jakuba Lasek. Inwestorzy zainwestowali w niego 1,4 mln złotych, a wczoraj sprzedano go za 11,3 mln zł.

7. Odkupię Twój pomysł za złotówkę, bo taka jest jego wartość - Jakub Łączkowski (Pozamiatane)

- Jestem daleki od stwierdzenia, że mój pomysł na Pozamiatane.pl to innowacja na skalę światową - twierdzi nasz rozmówca Jakub Łączkowski. Mimo to, platforma łączy sprzątaczy z klientami w prawie całej Warszawie, a wkrótce dotrze też do innych miast. Na czym polega jego skuteczność?

8. W tej firmie pracownicy wiedzą o wszystkim. O transparentności rozmawiamy z Aleksandrą Prejs (Netguru)

- Wszyscy członkowie zespołu wiedzą, ile firma zarobiła w poprzednich latach, nad iloma projektami pracuje, jakie przewiduje zyski - tak o otwartości w firmie, jednej z głównych zasad Netguru, mówi nam Aleksandra Prejs. Pytamy ją, co daje transparentność.

9. Trzeba wyłożyć 15 tysięcy dolarów, by wyciągnąć dziesięć razy więcej - Marek Cieśla (Sher.ly)

Nazywany jest Mistrzem Kickstartera, choć jak sam przyznaje na wyrost. Mówi, że jest "jedynie osobą, która widzi szanse tam, gdzie inni jej nie widzą". Marek Cieśla na koncie ma już kilka udanych biznesów, teraz głównie zajmuje się Sher.ly i Wooletem. Dla tych projektów również zebrał pieniądze na platformie crowdfundingowej Kickstarter.com.

10. Kwejk.pl – w biznesie chodzi o hajs i statystyki

„Startup" to pewnie jedno z ostatnich słów, jakie przychodzi większości z nas do głowy myśląc o Kwejku. Jednak prawda jest taka, że Kwejk.pl to właśnie startup, który nie dość, że rozśmiesza codziennie miliony Polaków, to jeszcze zarabia na tym duże pieniądze. O największym polskim startupie ostatnich lat i biznesie internetowym w ogóle, rozmawiamy z Dymitrem Glouchtchenko, twórcą i właścicielem Kwejk.pl.

Komentarze (0)