Publikują, ale... O wypowiedzi i garść porad dotyczących przygotowywania informacji prasowych poprosiliśmy Karolinę Janik odpowiedzialną za projekt Fast PR agencji Personal PR oraz Tomasza Wojtasa - dziennikarza serwisu www.wirtualnemedia.pl.

Karolina Janik, Managing Director, agencja public relations Personal PR Sp. z o.o. oraz Fast PR - projekt oferujący usługi PR dla startupów.

To nieprawda, że dziennikarze nie publikują newsów o start-upach :) Oczywiście dużym markom łatwiej przebić się do mediów, ale nie jest powiedziane, że mniejszym się to nie udaje. Muszą tylko znaleźć na to sposób lub posłużyć się wiedzą osób, które mają w tym zakresie doświadczenie.

Po pierwsze dziennikarz musi nabrać zaufania do nowej firmy, czy projektu, otrzymać dobre, wyczerpujące informacje na jego temat oraz na temat osób nim zarządzających. Nie może ryzykować, że napisze o czymś, co za dwa tygodnie zniknie z rynku. Bardzo istotna jest też forma komunikatu, którą otrzymuje dziennikarz. Pierwsze kilka sekund, tak jak ma to miejsce w kontaktach między ludźmi, decyduje o tym, czy zyskamy przychylność, czy nie. O efekcie decyduje również to, do kogo wysyłana jest informacja. Jeżeli stosujemy listę wysyłkową niedostosowaną do oczekiwań i zakresu zainteresowania dziennikarza, nie możemy spodziewać się dobrych efektów. Start-up musi więc najpierw wymagać od siebie dobrego przygotowania do komunikacji z mediami, a potem dopiero mieć nadzieję, że media zainteresują się komunikatem.

Reasumując, w mojej ocenie dziennikarz nie publikuje informacji, jeżeli nie jest ona newsem, a także jeżeli z różnych względów nie spełnia ona oczekiwań danego medium.


Tomasz Wojtas, dziennikarz serwisu Wirtualnemedia.pl - człowiek piszący nie tylko o marketingu, oglądający nie tylko reklamy i słuchający nie tylko wystąpień na konferencjach. Pasjonat social media, futbolu i brytyjskiej muzyki gitarowej.

Jako odbiorca wielu informacji prasowych o startupach mogę dać ich autorom następujące rady:

Unikajcie przesady w tytułach informacji. Określenia typu „nowatorski", „przełomowy" czy „absolutnie nowy" niekoniecznie spowodują, że dziennikarz bardziej zainteresuje się wiadomością. Jest raczej odwrotnie: widząc takie słowa, redaktor nabierze przekonania, że dostał kolejny sztampowy materiał. No i sugerowanie oceny projektu, którego dotyczy informacja, nie wszystkim się podoba. Jasne, że jest to normą w media relations, ale jako startupowcy pokażcie swoją oryginalność i złamcie te reguły. Udowodnijcie, że macie własny język, nie tkwijcie w PR-wej nowomowie.

Piszcie konkretnie, a nie rozwlekle. Redagujcie informacje w oparciu o zasadę piramidy informacji. Tytuł i lead muszą zawierać sedno przekazu i zarazem być na tyle intrygujące, że zachęcą do przeczytania całości, odwiedzenia serwisu czy wypróbowania oferty. Jeśli chcecie szczegółowo opisać swój projekt – czytelnie podzielcie tekst na akapity, dodajcie śródtytuły czy nagłówek „Szczegółowe informacje".

Pamiętajcie o podstawach: informacja prasowa, a najlepiej również zawierający ją mail, MUSI zawierać link do opisywanej w nim strony, w który można kliknąć i szybko sprawdzić, o co chodzi. Brak takiego odnośnika dyskwalifikuje was jako autorów treści użytecznych dla odbiorców.

Kolejny niezbędny element takiego press release'u to screen serwisu czy programu, o którym piszecie. Jeśli chcecie, żeby dziennikarz opublikował o tym informację, starajcie się ułatwić mu pracę.

Miejcie świadomość, że sporo serwisów branżowych po prostu przekleja w całości lub części otrzymywane komunikaty prasowe, więc w ten sposób może zostać zamieszczona również wasza wiadomość. W związku z tym starajcie się pisać teksty przyjazne dla wyszukiwarek (przede wszystkim Google) – w sieci jest sporo poradników na ten temat. Pamiętajcie, że waszej informacji część odbiorców uważnie – albo nawet w ogóle :) – nie przeczyta przed publikacją. Dlatego zadbajcie, żeby wasz tekst nie zawierał żadnych błędów ani literówek – bo potem już ich raczej nikt nie poprawi :)

Wymyślcie coś oryginalnego, pokażcie swoją kreatywność. Przygotujcie niestandardową informację, zaangażujcie dziennikarzy w ankietę czy konkurs, pozwólcie im przetestować wasz serwis. Udowodnijcie, że równie nowatorscy jak w web development jesteście w media relations.

Komentarze (0)