Jeśli jeszcze nie poznałeś odpowiedzi na to pytanie, to poniższy artykuł z całą pewnością przekona Cię co do tego, że e-mail marketing wymiata. Obecnie jest bowiem jednym z najbardziej efektywnych narzędzi komunikacji. Biorąc pod uwagę przykłady kampanii realizowanych przez firmę FreshMail dla swoich Klientów, zwrot z inwestycji (ROI) z działań e-mail marketingowych może wynieść nawet 3796 złotych.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Oznacza to, że każda złotówka zainwestowana w e-mail marketing, po odjęciu kosztów dodatkowych, spowodowała sprzedaż na poziomie prawie 4 000 złotych. Oczywiście nie wszystkie kampanie mają takie wyniki. Po pierwsze dlatego, że e-mail marketing to przede wszystkim narzędzie służące do budowania długotrwałych relacji z naszymi odbiorcami oraz edukowania rynku.

Zacznijmy jednak od początku, czym właściwie jest e-mail marketing?

Z punktu widzenia definicji to forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną, jako narzędzie komunikacji. Oznacza to, że cała komunikacja odbywa się za pośrednictwem e-maila. Od dawna e-mail marketing walczy z łatką spamu, która jest mu przyklejana. Zasadnicza różnica polega jednak na tym, że e-mail marketing nawiązuje do koncepcji permission marketingu, zgodnie z którą odbiorca komunikatu marketingowego musi wyrazić zgodę na jego otrzymywanie. Niedopuszczalne jest więc zachowanie, w którym klient zasypywany jest mailami, na które się nie godził. Dlatego też, w tym miejscu grubą kreską oddzielamy e-mail marketing od spamu.

Jest kilka powodów dla których e-mail marketing, mimo wykorzystywania archaicznego e-maila, wciąż jest efektywnym narzędziem, o którym warto pamiętać przy wyborze odpowiednich kanałów komunikacji w Internecie. Po pierwsze, e-mail w dzisiejszych czasach jest najbardziej popularną usługą internetową. Oznacza to, że praktycznie WSZYSCY z niego korzystają. Oczywiście w tym miejscu możesz powiedzieć, że wszyscy korzystają, ale teraz trendy są takie rzeczy jak Facebook czy Twitter ;) W tym momencie pojawia się pytanie co jest trendy i na co wydają marketerzy duże części budżetów, a co jest efektywne. Patrząc na analizę którą przygotowała firma Focus - to e-mail marketing jest najbardziej efektywnym mimo, iż nie najbardziej dofinansowanym kanałem komunikacji w Internecie.

Badania te potwierdza DMA, które wyliczyła, iż statystycznie z jednej zainwestowanej w niego złotówki powinniśmy wygenerować ponad 40 zł sprzedaży, co jest najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do Klientów.

Oczywiście o badaniach mówiących, która forma marketingu jest bardziej skuteczna możnaby jeszcze bardzo długo pisać. Dla Ciebie - jako startupowca - powinny liczyć się dwie kwestie. Po pierwsze e-mail marketing jest tani! Co więcej jeżeli Twoja baza nie przekracza 500 adresów, to jesteś w stanie pracować na profesjonalnym systemie do e-mail marketingu całkowicie za darmo - tak więc przygodę z e-mail marketingiem możesz zacząć zupełnie za free i przekonać się jakie daje Ci rezultaty.

Po drugie - e-mail jest wszechobecny wśród internatów, a do tego jest kanałem bardzo prostym w odbiorze. Przeczytanie wiadomości i jej przetworzenie zajmuje odbiorcy kilka sekund - dzięki temu, nasze działania marketingowe mogą być naprawdę efektywne, a wskaźnik błędnego odrzucenia komunikatu wyjątkowo niski. Co więcej ponad 56% internautów zaczyna swój dzień od sprawdzenia poczty i nie mówimy tu tylko o służbowej ;)

Ponad to, obecnie już 5 latek potrafi korzystać z komputera a korzystanie ze skrzynki pocztowej, jest jedną z pierwszych rzeczy, której uczą na kursach komputerowych dla seniorów. Grupa odbiorców jest więc tu bardzo szeroka. Bardzo ładnie zobrazowała ten fakt firma SmarterTools w jednym ze swoich badań, w którym pokazuje jaką siłę nadal ma e-mail.

Szybkość to kolejna charakterystyczna cecha e-mail marketingu. Od momentu powstania pomysłu do zakończenia jego realizacji wystarczy kilka dni, a czasami nawet godzina. Co więcej, doskonałe zdolności dystrybucji umożliwiają dostarczenia setek tysięcy wiadomości w ciągu kilkunastu minut. Jeżeli na to wszystko nałożymy efektywność cenową, mamy do czynienia z bardzo skutecznym kanałem komunikacji o czym było już wspomniane. Co więcej zdaniem ForeSee - e-mail marketing to drugi najważniejszy czynnik generujący ruch na naszej stronie, zaraz po znajomości marki.

Do czego może służyć e-mail marketing?

Już wiesz, że e-mail to niestandardowe narzędzie pozwalające na duży zwrot z inwestycji. Teraz pozostają Ci do rozstrzygnięcia jeszcze dwie kwestii. Po pierwsze, do czego może on służyć, a po drugie - jak poprawnie wykonywać te działania? Odpowiedź na drugie pytanie znajdziesz w pozostałych tekstach tego cyklu, na pierwsze natomiast spróbujemy odpowiedzieć teraz.

E-mail marketing można wykorzystać praktycznie do wszystkich działań marketingowych, a więc do:

  • zwiększania lojalności naszych obecnych klientów,
  • pozyskiwania nowych klientów,
  • budowania pozytywnego PR-u,
  • zwiększenia sprzedaży,
  • edukacji rynku,
  • zbudowania szerokiego zasięgu,
  • informowania o nowościach.

Oczywiście wszelkie działania powinny być spójne i zintegrowane z innymi, a najlepiej aby były one łączone z innymi akcjami promocyjnymi.

Na koniec

Na koniec pozostaje jedno zasadnicze pytanie - co potrzebujesz do e-mail marketingu. Odpowiedź jest bardzo prosta. Po pierwsze pomocne będzie narzędzie dostępne w modelu SaaS. Korzystając z profesjonalnych systemów do e-mail marketingu poza zaawansowanym narzędziami do personalizacji i segmentacji bazy wysyłek masz do dyspozycji niesamowicie skuteczne IP, które potrafią Twoje maile dostarczyć wprost do skrzynek odbiorców, a nie do koszy na SPAM i to jest tak naprawdę najważniejsza rzecz, dla której warto korzystać z takich systemów. A że dodatkowo w łatwy sposób możesz optymalizować swoją kampanie, mieć wgląd w ekstra raporty i wiele innych - to już traktuj jako wartość dodaną.

Po drugie potrzebujesz trochę wiedzy, którą zdobędziesz czytając kolejne artykuły z tej serii, a które będą poświęcone temu jak dobrze budować bazę danych, zaprojektować efektywny szablon, czytać raporty i optymalizować kampanie. Po przeczytaniu wszystkich, nie będziesz mieć już wyboru i z całą pewnością zaczniesz tworzyć efektywne kampanie e-mail marketingowe.

Paweł Sala - Dyrektor Zarządzający FreshMaila

Specjalista ds. e-mail marketingu, trener, manager, konsultant. Dyrektor zarządzający firmy FreshMail, specjalizującej się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu e-mail marketingu oraz oferującej najbardziej innowacyjne narzędzie do e-mail marketingu na rynku polskim. Współtwórca sukcesu wielu kampanii e-mail marketingowych wielokrotnie wyróżnianych i nagradzanych na takich konkursach jak Golden Arrow, WebStar czy Mixx Awards. Ponadto członek Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz Interactive Advertising Bureau Polska, autor książki „Świeże podejście do e-mail marketingu", a także wielu publikacji, badań i raportów na temat e-mail marketingu. Mówca na wielu konferencjach branżowych oraz wykładowca wyższych uczelni. Prywatnie fan wypraw górskich i podwodnego świata. Adoptował porzuconego i przywiązanego w lesie psa Fuksa, który objął stanowisko AntiStress Managera i na co dzień łagodzi obyczaje w biurze.

Elżbieta Wróbel

Specjalistka ds. Public Relations. Absolwentka Socjologii na Akademii Górniczo Hutniczej oraz studiów podyplomowych: Marketing Internetowy. Publikuje teksty z zakresu e-mail marketingu i specjalizuje się w social media. Prywatnie, od 7 lat wolontariuszka Fundacji Mam Marzenie.

Komentarze (0)