Odpowiedzi na “10 pytań do...” udzielił Marcin Grodzicki - Head of International Business Development w Agora S.A., biznes developer z ponad 5-letnim doświadczeniem w branży TMT (Codility.com, AdTaily.com, Agora S.A.), zwycięzca SeedcampWeek w 2009 w Londynie wraz z zespołem Codility.

Dobry startup to taki, który... rozwija się dynamicznie i tworzy wartość firmy. Jako alternatywa do amerykańskiego podejścia “pozyskuj użytkowników/monetyzuj później” w Europie często firmy nadmiernie koncentrują się na przepływach pieniężnych, bądź zysku (vide Groupon). Prawda powinna leżeć po środku, czyli należy dynamicznie się rozwijać, ale w sposób, który może funkcjonować samoczynnie za 5, 10 czy 15 lat.

Najważniejszą cechą startupowca jest... determinacja. Ilość rzeczy jaka pójdzie nie po myśli przedsiębiorcy jest wielokrotnie wyższa niż najgorszy przewidywalny scenariusz – najważniejsze to móc zachować klarowny umysł i podejmować właściwe decyzje, kiedy przeciwności losu będą nas raz za razem nokautować. Alernatywnie, można mieć też bogatych rodziców.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to... doświadczenie i umiejętność budowy produktu w obszarze, który przyjęliśmy za cel naszej firmy. Ważne jest również komercyjne zacięcie, które pozwoli na maksymalne wykorzystanie jego potencjału.

Polskie startupy różnią się od zagranicznych tym, że... funkcjonują w Polsce, a nie za granicą. Zupełnie serio odpowiadając na to pytanie – przeciętny polski startup nie różni się niczym od odpowiednika w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Te najlepsze wyróżniają się komercjalizacją swoich pomysłów rozumianą jako dopracowanie produktu, jego strategii promocji i sprzedaży oraz profesjonalne finansowanie rozwoju.

Innowacyjność jest dla startupu jak... prawo do życia.

Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się... w pierwszej fazie (seed) na wsparcie aniołów biznesu bądź udział w dobrym programie akceleracyjnym jak np. Seedcamp czy Techstars albo bliższe nam HugeThing, StartupHighway czy StartupSauna. W kolejnej fazie dobry fundusz VC.

Najlepszym sposobem na promocję startupu jest... produkt, o którym mówią klienci.

Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest... zbudowanie produktu pożądanego przez bardzo wąską grupę klientów.

Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest... najlepszy (w rozumieniu użytkowników) produkt na powstającym dopiero rynku.

Warto jest zrobić startup, ponieważ... nie dla każdego warto, nie każdy się do tego nadaje. Przedsiębiorczość, a już na pewno jej ekstremalny przypadek, jakim jest budowanie startupu wymaga ogromnej odporności psychicznej, determinacji oraz połączenia pozornie przeciwstawnych umiejętności (produkt vs sprzedaż). Tylko nieliczne osoby mają wszystkie te cechy i zazwyczaj te osoby nie zadają sobie pytania czy warto robić startup.

Komentarze (0)