Naszą startupową 10tkę uzupełnił Kamil Janiszewski – współzałożyciel Listonic.com – wygodnej listy zakupów na telefon oraz magazynu liberalnego Liberte.pl.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny


Dobry startup to taki, który... zarabia. Chyba, że działasz w Stanach wtedy masz wybór, albo zarabiasz, albo rokujesz :) Oba podejścia są ok. Gdybyśmy w kraju mieli więcej kapitału też moglibyśmy patrzeć długoterminowo i oceniać startupy nie tylko po zysku, ale również po potencjale.

Najważniejszą cechą startupowca jest... zdolność dobrania się z dobrymi współzałożycielami a później zbudowania zespołu pierwsza klasa. Nie znam jednej cechy klucza, trzeba mieć ich kilka, a ponieważ trudno zmieścić je w jednym ciele, najłatwiej pracować z uzupełniającymi się ludźmi.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to... szybkość działania i spryt. Właśnie te cechy odróżniają startup od zasiedziałej firmy lub korporacji. Warto też pamiętać o umiejętnościach właściwych dla domeny problemu którym firma się zajmuje. Polecam książkę „The Innovator's Dilemma” Claytona M. Christensena.

Polskie startupy różnią się od zagranicznych tym, że... muszą szybciej zarabiać, a to z uwagi na mniej kapitału dostępnego na polskim rynku i inną kulturę. To dobrze, bo w ten sposób w branży zbudujemy kapitał, który w przyszłości, pozwoli na budowanie Twitterów i Instagramów.

Innowacyjność jest dla startupu jak... powietrze. Możesz robić albo coś nowego, albo coś starego, ale szybciej, lepiej lub taniej. Bez innowacji nie da się tego osiągnąć.

Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się... na własne środki, fundusz VC, lub inwestora branżowego. Pieniądze z UE omijałbym szerokim łukiem.

Najlepszym sposobem na promocję startupu jest... czytanie i testowanie różnych rozwiązań. Startupy występują we wszystkich kolorach tęczy, każdy jest inny i każdy sam musi znaleźć swój sposób na promocję.

Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest... brak środków, które pozwoliłyby wystarczająco długo być wytrwałym.

Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest... wytrwałość – z niej płyną doświadczenia i wiedza o dziedzinie problemu, który rozwiązuje startup, znajomości i pivoty.

Warto jest zrobić startup, ponieważ... startupowanie zapewnia pokłady wyzwań, nauki, radości, spełnienia i kilku mniej przyjemnych wartości, ale o nich nie warto mówić :)

Komentarze (0)